zondag 7 januari 2018

Mijmering 3 Een scheur in een jas repareren en groentesoep waar meneer unox jaloers op is....

Beste mensen,

Met weinig tevreden zijn
is het geluk van vrije mensen....

Annemiek.
 
 
3 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Groentesoep op het menu...zonder pakjes en zakjes. Vers van groenten uit de moestuin of van de markt, zonder plastic verpakkingen zo in de meegebrachte tas. De zware groenten eerst kopen, die komen onderin de tas. Dan de kwetsbare groenten. Neem eventueel zelf kleine zakjes mee, gemaakt van dun nylon, die wegen niks. Een kapotte paraplu geeft je voldoende stof. Je geeft je zakje aan de marktkoopman of vrouw en wegen ze daar je spruiten wel in af. Weiger plastic.... zoveel mogelijk.
 
De groente voor de soep bracht de moestuin
 
Pastinaak
peterseliewortel
knolselderij
 
Uit de inkuil:
wortels
 
uit de schuur:
uien
 
uit de keukenkast:
knoflook
3 bouillonblokken
 
Werkwijze:
De uien van schil ontdoen, snipperen, aanfruiten in iets olijfolie in de wok of koekenpan tot lichtbruin en de gesnipperde knoflooktenen een minuutje mee fruiten. In de soeppan kieperen met twee liter water en de wok/koekenpan met wat water boven de soeppan schoonspoelen. Een beker blonde linzen erbij. De groenten wassen, eventueel schillen en klein gesneden toevoegen. Omdat mijn groenten uit de tuin en inkuil komen heb ik ze eerst met regenwater afgeschrobd. Na het schillen werd de groente met leidingwater gewassen en dan pas gesneden. Dat spaart leidingwater. De eenzame bleekselderij die in de border staat is nog niet bevroren en twee mooie stengels kwamen na wassen en met de schaar in reepjes geknipt, in de soep. * De bouillonblokken erbij en alles aan de kook brengen. Vanaf kookpunt op laag gas 30 minuut sudderen. Ik had nog wat kleine preitjes in de border staan die ik niet had uitgezet en die waren toch nog een pink dik geworden zo bij een klutje op elkaar. Ze werden uitgedaan, gewassen en met de keukenschaar in julienne geknipt. De laatste
minuut mogen ze in de soep want er is niets lekkerder dan een minuut prei....
 
* De bleekselderij is gekocht in de herfst en op de tuintafel in een glazen vaas met water gezet. Elke keer als ik een stukje nodig had werd dat eraf genomen en de groente bleef weken mooi. Elke week werd het water ververst zoals je met bloemen in een vaas zou doen. De bleekselderij kreeg wortels en werd in de border in de aarde gezet waar hij aan de groei is gegaan. Mooie tip voor volgende zomer. Nu is het natuurlijk te koud om dit truukje buiten toe te passen. De groente zou gaan rotten. Hou gekochte bleekselderij in wintertijd in een glazen pot op de vensterbank in keuken of woonkamer dan gaat hij weken mee. Mocht hij toch wortels krijgen dan kan hij in een bloempot met potgrond binnenshuis verder groeien.....
 
Tip 2
De knolselderij is niet wintervast, dus werd uitgedaan en de mooiste kregen een plek in de inkuil. Er is matige vorst gemeld en daar kan de knol niet tegen. Eigenlijk is de peterseliewortel ook niet wintervast en morgen zal ik de rest uitdoen en in de inkuil opslaan. De pastinaak laat ik in de volle grond want die kan wel tegen vorst. Het irisblad heb ik op een droge dag net voor de winter afgeknipt en in een doos in de schuur opgeslagen. Het heeft dezelfde functie als stro of hooi en de inkuilplek kreeg een laagje om de groente te beschermen tegen vorst. Doen met wat er is betekend zelfvoorzienend leven en ik kom daar een eind mee........
 
Tip 3
Hergebruik en repareren... Van Decathlon kregen we o.a. een nieuwe jas met een scheur. Hoogstwaarschijnlijk bij het uitpakken met een stanleymes uitgeschoten. De jas werd afgevoerd en krijgen wij.... Voor mij is zoiets een uitdaging en heb ik de jas eens van binnen en buiten bekeken. Er zit een afritsbare voering in waar langs de rits wel een beetje stof gemist kan worden. ( zie foto) Het reepje stof werd langs de scheur genaaid en het kopje aan de bovenkant onder een losgetornd naadje geschoven. Het reepje werd omgeslagen en vast genaaid. Een natte pers/doek erop en een heet strijkijzer om het stukje stof wat platter te persen. De kleurrijke sierritsjes vallen meer op dan het opgestikte stukje stof....... Wat een weelde dit hergebruik van een afgeschreven jas....Helemaal nieuw........
 
Mijn leventje....
Ik heb rond de feestdagen weer eens marktonderzoek gedaan en met verbijstering gekeken welk inferieur materiaal in hopen milieuverontreinigende plastic werd verpakt. In de supers zag je op aluminium schaaltjes blokjes pompoen gemengd met schijfjes wortel in een jasje van plastic. Ze zijn natuurlijk gewassen in spul waardoor ze lang mooi blijven en ze waren loeiduur. Drie van die bakjes had je nodig voor een pan pompoensoep en die kwam dan op 7,50 euro en dan de rest nog. Hoe de groente smaakt is de vraag na al die tijd in stukjes gesneden in het lang houdbaar badje en op dat schaaltje. Het smaakt allemaal anders dan zelf gemaakt. De bieslook kruidenkaas is vooral zout en smaakt niet naar bieslook. Geen ene meneer van Unox kan de groentesoep maken van bovenstaand recept. Dat zou te duur zijn en voor mij is het ongeveer voor niets als je bedenkt dat het gekochte deel bestaat uit leidingwater, bouillonblokken en een
beker linzen. Bij voorgesneden sla zijn plastic zakjes met dressing en stukjes kaas of nootjes. Alles uit de zakjes halen met een schaar, door elkaar mengen en eten maar. Door de vele snijvlakken heeft de sla na een dag of twee bruine randjes langs de snijvlakken ondanks het gloor/bad. Wat krijg je niet allemaal binnen.... Dat ongewenst binnen krijgen van landbouwgif wordt voorkomen als je zelf een moestuintje hebt. Wat je nog erbij moet kopen koop je biologisch want dat kan bruin wel trekken als je minder hoeft te kopen...... Ik zag carpaccio binnenkomen in het consuminderhuis en omdat het toch al dood was heb ik een meneer laten proeven. De kiloprijs was tegen de 35 euro en meneer was niet bekend met dergelijk duur vlees. Hij kocht meestal kippenpoten en van die schijven die op vlees lijken omdat er geen geld voor duurder is. Ik zie dit meer in het consuminderhuis. Dure stooflappen en biefstuk wordt tekort of te lang gebakken. Ik geef zoveel mogelijk de gaartijden erbij al ben ik vegetariër. Het beestje is immers toch al gestorven en als ik het weer tot leven kon brengen deed ik dat.... In ieder geval heeft de betreffende meneer de carpaccio van rauwe ossenhaas rauw opgegeten en dat is ook de bedoeling.
 
Carpaccio is uitgevonden in mijn geboortejaar in Italië door de heer Cipriani restauranteigenaar. Een Gravin die in die tijd veel te gast was en bloedarmoede had moest van haar dokter veel rauw vlees eten. De heer Capriani ontwierp toen een schotel die hij naar de plaatselijke kunstschilder Vittore Carpaccio vernoemde. Charly Chaplin was in die tijd regelmatig te gast en ook al weg van rauw vlees. Echte slagers vinden ossehaas een overgewaardeerd stukje vlees. Doordat ossehaas geen werkspieren heeft is het alleen maar zacht en heeft weinig smaak. Staartstuk of zijlende zou beter smaken zegt de slager... Nou alweer veel geleerd zou ik zeggen en misschien de aanzet om van vlees eten af te zien of veel te minderen. Als je dan bij uitzondering een stukje koopt neem dan scharrel of bio vlees......Bovenstaand soeprecept is vol van plantaardige eiwitten door de linzen en is vlees overbodig.....
 
Annemiek