maandag 1 januari 2018

Mijmering 1 Een goed begin is het halve werk en tipjes daarvoor....

Beste mensen,

Er komen nieuwe tijden,
aan de horizon staat het teken van de hoop.
Ik geloof in de goedheid van de mensen
zoals ik geloof in de lente als de eerste bieslook opkomt....
Annemiek.

1 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Een goed begin is het halve werk en een goed begin start met klooien en prutselen zou redacteur Marion Rhoen van GENOEG magazine zeggen. In de consumindergedachte dan wel........
De postcode loterij agenda heb ik gekregen van mijn kapster. Lekker handzaam en de hele week op twee pagina’s want ik heb me toch geërgerd aan de agenda van vorig jaar. Elk blad een dag en de weeknummers niet benoemd. Brrrrrrr.
Met mijn lompe handen wordt schrijven steeds moeilijker en de adressen voor de logistiek komen op aparte briefjes die achterin in een vakje in mijn agenda komen. Dat vakje is heel handig en maak je als volgt:
 
Een stevige envelop met de overslag vastplakken met Duck tape aan binnenkant achterkaft van je agenda. De envelop omslaan en de onderkant vastplakken en voilà.... ( zie foto’s)
Alle losse briefjes in dat vakje en aan het einde van de week verwerken of zo....
 
De vele bonnen in die agenda heb ik eruit gescheurd en die komen in een bakje op de tafel in de pauzehoek waar de mensen ze kunnen uitzoeken en meenemen. Daar komen ook de gratis zegels van de PLUS en zo....de gratis treinkaartjes en en...
De agenda heeft geen mogelijkheid om de telefoonnummers te noteren en de reststukjes van de bonnenpagina’s krijgen een aanhangselvelletje lijntjespapier dat met dubbelzijdig
plakband wordt bevestigd. ( zie foto’s) Twee velletjes is wel genoeg. Een velletje dubbelzijdig voor mijn werk nummers en een velletje privé en nee ik ben niet van 150 telefoonnummers in mijn telefoon....
 
Tip 2
Een goed begin betekend de kerstkaarten een tweede leven geven door onbeschreven gedeeltes af te knippen. Leg ze maar bij de kaarten om komende Kerst o.a. menu kaartjes van te maken of kaartjes voor aan een cadeautje. Leg de RD4 afval kalender direct op de daarvoor bestemde plek en gooi die van vorig jaar weg. Misschien heb je CZ als zorgverzekering en door lid te worden van MEANDER krijg je 5% korting op de basisverzekering. Het lidmaatschap van MEANDER kost 10 euro per jaar voor een gezin of alleenstaande, maakt niet uit. De basisverzekering kost rond de 100 euro per maand dat is 5 euro per maand korting = 60 euro per jaar. heb je een gezin met man/vrouw plus twee kinderen boven de 18 dan is de korting 240 euro per jaar voor die lauzige 10 euro contributie per jaar die op naam van het hoofd van het gezin staat....en dat is natuurlijk de vrouw... Nou jaaaaa... Bel naar Meander en doe er je voordeel mee......... 


 Tip 3
Een goed begin betekend dat alle extra’s niet meer gekocht worden en we teruggaan naar de rijkdom van eenvoudig leven. Brood in de trommel en een stuk kaas in de koeling? Daar hoeft geen koelkast voor aan en mijn koeling is een heel grote soeppan die buiten op de regenton staat. Onderin een schone theedoek met daarop de kaas en de halfvolle flacon yoghurt dressing en een potje mosterd en een geopend pak melk. De theedoek dichtgevouwen en de deksel op de pan. De regen kan er niet in. De koelkast werd schoongemaakt en in de deurvakjes schone velletjes toiletpapier waar de potten vlierbloesemsiroop en confituur opstaan. Een grootverpakking houdbare melk op een “plank” voorkomt dat de koelkast dicht kan. Er moet lucht bij om te voorkomen dat de rubbers vergaan.... Het leuke van de koelpan op de regenton is wel dat ik zorg dat een aangebroken verpakking nooit lang blijft staan. Dat betekend rekening houden met menukeuze....

 
Tip 4
Een goed begin is je werkmap administratie doorspitten en wegruimen wat weg kan. Belastingpapieren en inkomensspecificaties ouder dan 5 jaar kunnen geruimd. Ik had veel pensioengegevens al vanaf 2009 en die kunnen tot 2013 echt wel weg. Wat ook weg kan is de polis zorgverzekering van 2017... Verder is een pracht opslag de digitale mijnoverheid.nl waar al je gegevens zijn te vinden en.... te bewaren. Als je er niets van begrijpt laat het je leren...  

Tip 5
Een goed begin is natuurlijk elke dag op de hometrainer als de verre fietstochten ontbreken of weer beginnen met sport.

 Tip 6
Een goed begin is de was weer bijhouden en bij binnen drogen op lijntjes scheelt het in droogtijd, als je de was door de centrifuge draait. Ik heb gemerkt dat de centrifuge zonder stroom nog wel drie minuten doordraait als je de stekker uit het stopcontact trekt en de deksel gesloten laat. Het was zot om te zien.......

Tip 7

Een goed begin is eenvoudig koken en dat gaat snel dus kant-en-klaar is niet nodig. Voorbeeld: Spruitjes schoonmaken en opzetten met een bodempje water en iets zout. Vanaf kookpunt tien minuten aan de kook houden en afgieten. Aardappels schillen en wassen, kleingesneden met een bodempje water en zout aan de kook brengen. tien minuut op laag gas aan de kook houden en afgieten. Met de mixer puree van maken met een klontje boter melk en iets nootmuskaat. De spruiten erbij en nog even mixen of met de stamper. Kort gekookte spruitjes liggen nooit op je maag maar zijn licht verteerbaar.
 
Tip 8
Een goed begin is de kasten en lades even nalopen wat er in gestrand is en direct ruimen. Er staat weer een tas in de gang met spul dat naar het consuminderhuis kan. In een tel is deze controle gebeurd en het voorkomt rommelplekken die tegenwoordig magneetplekken heten. Magneetplekken nodigen uit om zooi te dumpen. Een hoekje op je aanrecht of een kastje in de gang. De eetkamertafel of een hoekje van de trap. Ruim die magneetplekken op en loop elke week zeker eenmaal controle....

Mijn leventje....Het eerste wat ik vanmorgen deed is de torentjes met lampjes van de vensterbank halen. Feestdagen voorbij! De zon scheen en buiten leek het wel herfst. De Kerststukken worden komende woensdag geruimd als ik mijn woonkamer poets. Driekoningen halen ze niet en dat ligt niet aan de stukken want die zijn nog mooi. Misschien ga ik wel een boon ergens in een baksel verstoppen. In een cake of zo...wie hem in haar of zijn stuk heeft is de koning. Zo heb ik het vroeger met de kinderen gedaan. Kregen ze een cadeautje en de hele dag een papieren kroon op de kop waar ik altijd zo blij van werd. Ik heb zoiets ook eens in het consuminderhuis gedaan totdat ik begreep dat alleen ikzelf het leuk vond!!! Heeft die arme Alexander nog een dag rond gelopen met een kroon van lamellen op zijn hoofd. Dat was ook nog duurzaam....en zo goed gelukt...


Ik zie mezelf nog als kind langs de deuren gaan... “Driekoningen, driekoningen, geef mij unne nieuwe hoed”. “De andere is versleten, mijn moeder mag het niet weten, mijn vader is niet thuis...piep zei de muis in het voorhuis”... Dat is het kind in mij wat wel eens de kop opsteekt en ik mezelf betrap op een dansje door de kamer of met mijn vinger in de bramengelei zit. Het kind dat versjes wil maken en figuren fantaseert in de vormen van de wolken en bijna huilen moet als de eerste bieslooksprietjes opkomen. Ik wilde jullie nog vertellen dat we het winkeltje in het consuminderhuis konden vullen met houdbare boodschappen voor de crisisgezinnen die binnenkomen en geen voedsel hebben.. Zoveel was er over van de goede gaven van de kerstactie.... Dat is wel weer voldoende voor drie maanden denk ik..... Wat een zegeningen. Ik bedankt me nog steeds en alweer...
 

Annemiek