zondag 21 januari 2018

Mijmering 8 Douche ontkalken voor 2 cent, champignon/rucola pasta en griesmeeltoetje...

Beste mensen,

Geniet van de zegeningen van de dag
en het kwaad is gemakkelijker te dragen.
Elke dag opnieuw....
want we zijn dood voor gisteren
en morgen moet nog geboren worden...

Annemiek.
 
8 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Voor vier dagen een feest nagerecht maak je zelf van de volgende ingrediënten:
1 liter melk
105 gram naturel tarwegriesmeel van dr. Oetker
60 gram suiker
bramengelei of bramen of zwarte bessenjam of puddingsaus uit de super.
 
Werkwijze: 1 liter melk aan de kook brengen en de griesmeel en suiker toevoegen aan de kokende melk. Roeren... weer aan de kook brengen en op laag gas garen.  Blijf roeren tijdens de twee minuten dikken van de griesmeel. De griesmeel in een uitgespoelde vorm gieten met iets suiker bestrooien en buiten laten afkoelen.
 
Tip: Een bodempje van 1 cm water in de pan aan de kook brengen voor je de melk in de pan giet voorkomt dat pudding of griesmeel aanbrand.
Tip: Op het pak staat 100 gram griesmeel...ik neem 5 gram meer voor stevige griesmeel die mooi stolt in de vorm. Bij custard maken werkt het ook zo. ....
Tip: Griesmeel kant-en-klaar bevat veel meer suiker. In recepten staat ook meestal teveel suiker aangegeven....In mijn recept staat 15 gram minder suiker dan op het pak. De eetlepel suiker voor bovenop nam ik daar ook nog vanaf.
Tip: Suiker op pudding of griesmeel in een vorm strooien voorkomt een vel.
Tip: De bramengelei is van bramen uit eigen tuin maar iedereen kan bramen plukken aan de bosrand in de herfst van wat moeder natuur gratis geeft.
Tip: Een mooie oude puddingvorm is decoratie  en gebruiksvoorwerp tegelijk.
Tip: hete pannetjes direct in de week zetten met...regenwater als je hebt. Kost geen drinkwater en de tijd doet je werk.
 
Tip 2
Neem het juiste schoonmaakmiddel:
De trouwe lezers weten dat ik op zondagochtend een kwartiertje tot half uurtje voor de badkamer uittrek. De douche wandtegels  en douchebak werden met pure SUNSODA op een schuursponsje ingezet en de tijd mocht verder mijn werk doen en inweken. De douchekop werd deze keer in een emmertje azijn gezet om te ontkalken... de tijd enz... Ondertussen werd het ligbad in de SUNSODA met warm water gezet met het bezempje. ( doe ik eenmaal per maand) Het is alleen maar stof dus inweken hoeft niet, want ik ga niet zo vaak in bad. Door het zachte bezempje hoef ik niet te klimmen en kom ik in hoekjes overal goed bij. Het bad wordt met de sproeier van sop ontdaan en met een grote handdoek ( uit de vuile was mand) gedroogd.
 
Terug naar de douche: De douchekop is inmiddels ontkalkt dat zie je aan de witte kleur van de douchekop. Met een oude tandenborstel indien nodig in randjes schrobben. Heb je nog nooit de douchekop ontkalkt zal het inweken langer moeten duren. Een dagdeel of zo. De tijd heeft inmiddels de zeepresten van de tegels geweekt en bloot in de douche wrijf ik nog even met het schuursponsje over de tegels alvorens ik mijn haren was. Inzepen, afspoelen en tegelijk de tegels afspoelen. Het gaat allemaal in een moeite tijdens het douchen door....
 
Tip: Als de tegels en douchebak na de SUNSODA  (ontvetter) behandeling nog stroef aanvoelen is er sprake van kalkafzetting. Geen duur badkamer schoonmaakmiddel kopen maar met pure azijn op een schuursponsje de plekken behandelen. De azijn behandeling kost iets van 2 cent of zo. Je voelt wanneer de kalk loslaat en de tegels weer glad worden. Laat nooit azijn lang inweken als het niet nodig is. Het tast tegels en douchebak aan als de kalk al lang is opgelost en dat willen we ook weer niet. De dure badkamermiddelen mogen ook nooit lang op tegels en sanitair inweken met beschadiging als gevolg. Maar waarom zou je die kopen als het met goedkoop azijn ook kan.
 
Tip: Het emmertje azijn in een hoekje bij je schoonmaak spullen zetten want het kan jaren hergebruikt worden voor douchekop en de restjes kalk rond kranen enz...
Tip: Een stukje closetpapier in azijn gedoopt rond de kalk op je kraan gewikkeld, weekt de kalk los. Na het inweken de oude tandenborstel erbij en voilà. Onderin de WC pot doe ik dat ook als met een dweil het water eruit is gehaald. Altijd regelmatig controleren of de kalk al loslaat.
 
Tot slot werd het wasbakje met SUNSODA schoon gemaakt en idem de vloer met het bezempje in hoekjes en randjes rond buizen. Als een mondschilder zonder handen leerde schilderen met zijn mond kan een mens met scoliose ook leren te dweilen met haar voeten. Er is geen kunst aan.... ( zie foto). De inmiddels natte grote handdoek gaat direct met de bonte was in de wasmachine op zondag daluren tarief.
 
Tip 3.
Doen met wat er is...
In de wasteil staat nog rucola oogstklaar ( ook te koop bij de super) en komt champignon/ rucola pasta op het menu.
 
Ingrediënten:
Ongeveer 250 gram champignons ( ik nam de helft van een groot bakje)
1 grote of 2 kleine uien
teentje knoflook of knoflookstengels
1 paprika
zakje rucola van de super of vers uit je tuin
schepje crème fraiche of scheutje slagroom of koffiemelk
spaghetti of andere pastasoort.
 
Werkwijze: De ui snipperen en fruiten. Als je een teen knoflook gebruikt dan snipperen en iets later toevoegen. De champignons afborstelen met een zacht borsteltje en in stukken gesneden mee roerbakken. Peper/zout toevoegen of een kwart bouillontablet. Zet het water voor de pasta maar op....De paprika in stukken gesneden toevoegen en mee roerbakken in de wok.  Als het water kookt de pasta in de pan. Ik nam spaghetti.... Met de vergiet in
de tuin werd een lading rucola geknipt plus stengels van de knoflook. De knoflook gewassen en in stukjes geknipt in de wok. Omscheppen en sudderen maar... De rucola werd van mindere blaadjes ontdaan en kort afgespoeld. De schaar erdoor om de blaadjes te verkleinen. Als de spaghetti gaar is afgieten, terug in de pan met een scheutje olijfolie. De rucola in de wok kieperen samen met de crème fraiche en op hoog gas een minuut omscheppen... direct serveren.
 
Tip: Plan je week menu, een grote bak champignons is goedkoper dan twee kleine en kan voor twee menu's gebruikt worden. Morgen pizza op het menu en gaan de champignons verder op.
Tip: Bij de PLUS 2 zakken stoplicht paprika ( dat zijn er 6) voor 1,99 euro. Een paprika vandaag en een morgen op de pizza a 33 cent per stuk. Rest nog vier voor de rest van de week. Ongesorteerde paprika inkopen op de markt en in stukken rauw invriezen is nog goedkoper.
Tip: Ook nu nog...tenen knoflook in een pot potgrond steken op je terras of in de tuin. Het puntje net boven de aarde. De teentjes lopen uit en stengels brengen heerlijke zachte knoflooksmaak sprietjes, steeds weer opnieuw. Dat kost je veel minder dan elke keer weer tenen knoflook kopen.
 
Ondertussen is de griesmeel gestold in de kou op mijn hofje. De griesmeel werd gestort op een schaal en met een mes twee plakken eraf gesneden. Op een dessertbordje met de bramengelei geserveerd... en bracht de zondag een zondagsmenu.... 
 
Mijn leventje....
Kant-en-klaar gekocht smaakt nooit zo lekker dan zelfgemaakt. Het toetje maakt ook veel meer uit dan een lobbig kommetje te zoete griesmeel uit een plastic pot van de super. Met de griesmeel kom ik wel vier dagen uit en of dat zelf gemaakt nou duurder is? Verse groente smaakt veel beter dan de gesneden macaroni roerbakgroenten in plastic zakjes. Het is gewoon niet te vergelijken en op de markt zijn groenten echt wel goedkoop. Je moet er moeite voor doen en oké...ik ben ook niet door de storm naar de markt gegaan maar als het droog is...zeker wel. Rucola zaai ik altijd tegen de herfst in een wasteil en heb daar in de winter veel plezier van. Drie stampotjes en tweemaal pasta van een beetje zelf geteeld zaad, tot nu toe... en er is nog rucola genoeg. Dat zelf zaad telen doe je door een deel rucola plantjes door te laten schieten en aan de bloei te laten komen. Daar komt zaad in dat droog en bruin op tijd in een kommetje moet. Gewoon opletten en het wonder
aanschouwen... Als ik al die gratis blijheid zie op mijn hofje voel ik de aanwezigheid van moeder natuur die “Goed zo meidje,” zegt. Al wist ik niet dat ma natuur Brabants dialect spreekt....
 
Soms kan ik me ook grandioos vergissen. Ik herinner me de herfst dat ik twee lange rijen haverwortel oogst/klaar in de moestuin had staan. Laat ik daar achteraf gezien nou niet van houden... vrienden en kennissen ook niet. De groenteboer wilde ze niet eens gratis want geen mens kocht die krengen. Ik heb ze in etappes aan de paarden gevoerd. In mijn enthousiasme zaaide ik teveel courget en omdat ik geen planten weg kan doen heb ik rijen courgette planten in de moestuin gezet die monsterlijk hard gingen groeien. De oogst was soms dertien courgettes per dag en ik ben ermee langs de deur gegaan. Gratis weg gegeven want ik kan geen groente weggooien. Er was een jaar van 100 slakroppen tegelijk oogst klaar en toen had ik het wel geleerd... al blijft in het groot denken nog wel een beetje erin. 
 
Dertig  zelf gezaaide tomatenplanten te dicht bij elkaar op een te klein stukje grond bracht schimmel en onder de streep geen tomaatjes. Moeder natuur blijft  me lessen leren. Afgelopen jaar kreeg ik van Peter zes puntpaprika plantjes waarvan drie in een donker hoekje tussen twee klimbonenrekken werden gezet. Daarvoor een rijtje stambonen en het zou wel niets worden. Ze hebben de meeste oogst gebracht tot laat in de herfst. Ik denk dat op dat plekje de felle zon van de hittegolfjes werd gefilterd. Alweer iets geleerd....

Opeens leek het me leuk om pompoenenplanten in mijn postzegel moestuin aan huis te zetten. Ze bestormden de afrastering, klommen over de heg de hedera in en de kamperfoelie werd onder de voet gelopen. Hoog op de schutting groeiden pompoenen en de mensen bleven sprakeloos staan kijken. Pompoenen groeien toch op de grond? Tja de mijne niet.... Enkele pompoenen waren half in gaas gegroeid zodat ze niet te oogsten waren en ik ze moest opereren als een Siamese tweeling. Maar anderen zag ik ook gigantische mis kleuners maken in de volkstuin. Een mevrouw hield ervan de natuur haar gang te laten gaan en ze liet rijen pastinaken tot bloei komen in het tweede jaar. Niets mis mee als je de bloemen als snijbloem oogst. Ze liet ze staan en het zaad kwam erin, duizenden zaadjes door de wind meegenomen..... Dat jaar heb ik de volkstuin opgezegd wetende dat een plaag pastinaken de percelen zou overspoelen. Tussen de bessenstruiken en de bramen, langs de paden en tussen de aardbei planten de hardnekkige pastinaakplanten die in die tijd nog zeer onbekend waren. Een nieuw soort onkruid was ontstaan hoorde ik later van een meneer en heb ik eens glimlachend met medeleven geknikt... Ik was de dans ontsprongen..........
 
Annemiek