dinsdag 11 juli 2017

Mijmering 72 Ratatouille, ontspullen en lellebel Floor in actie...

Beste mensen,

Geef mensen een pluim...
dan krijgen ze vleugels....

Annemiek.
 
 
72 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
De chayote is in liefdevolle verstrengeling met de klimcourget. Je kan van alles bij elkaar laten buurten. Een klimboon bij een hedera of in de clematis. Dat brengt veel vrolijkheid, je eigen boon tussen de blommen. Het kan nog net.... Gewoon een zaaiboon in de grond stoppen en voilà. Zoals je ziet
brengt mijn klimboon pracht tweekleurige bloemen en geen mens zou denken dat daar binnenkort lange rare snijbonen aankomen die mooi zijn van lelijkheid......
 
Tip 2
Alles is in de moestuin aanwezig of... goedkoop op de markt voor ratatouille.
 
Ingrediënten:
1 dikke courget of twee kleine
enkele tomaten
2 paprika
enkele aardappels
enkele wortels
bosje kruiden basilicum oregano tijm of wat je hebt
1 ui
knoflook tenen
olijfolie.
 
Werkwijze:
Smoor de gesnipperde ui in een scheut olijfolie en voeg even later de gesnipperde knoflooktenen toe. Was de groenten en snij ze in grove stukken. De courget met schil en de aardappels idem. Alle groente in de pan en op hoog gas op temperatuur laten komen. Af en toe omscheppen en op klein gas garen met peper/zout en de gesnipperde kruiden. Ik had alleen basilicum en lavas en dat doet het ook. Doen met wat er is...
 
Tip 3
Voor de mensen die de vloerkleed klus hebben gevolgd.... Het eindresultaat was een schoon droog tapijt dat ik met de honden tondeuse ( van toen ik nog een hond had) heb geschoren zodat de ophalen die Floortje maakte mooi weg zijn gewerkt. Kort en gedekt zou de kapper zeggen. Omdat ik toch bezig was heb ik mijn benen ook maar geschoren en omdat de schilder in huis was heb ik de rest maar gelaten. Fatsoen boven alles nietwaar... De aanschaf van een tondeuse is nooit weg als je zonen hebt en kan je af en toe bij/scheren. Dat hoeft tegenwoordig maar aan een kant heb ik gezien. Truien met slijtage bolletjes kan je scheren en ze lijken weer nieuw. Alleen moet je de stof wel glad houden. Wat bij mij mislukte bij mijn pracht vestje in Amerika gekocht.
Verder kan je nog zo’n mooi pak aan hebben bij een sollicitatie of wat voor belangrijks dan ook, is je nek niet uitgeschoren dan sla je de plank altijd mis...
 
Mijn leventje....
De schilder legt de laatste hand aan het verven van de deuren op de eerste verdieping. De deurstijlen heeft hij gisteren gedaan en de radiator plus een kastje. Hij denkt met me mee en komt vragen of ik nog iets uit dat kastje nodig heb nu het nog kan. Een washandje bedenk ik, maar dat had hij al klaar gelegd in de douche want hij denkt mee. Hij had ook gezien dat ik de kwasten wel had schoongemaakt maar in het water had laten staan. Ik had ze nog zo goed uitgeslagen en afgedroogd met een handdoek maar hij merkt zoiets. Het is heerlijk met zo’n slimme meneer te grasduinen. Hij wilde de slecht aflopende afvoer met twee componenten HG ontstoppen maar deed ik tussendoor met soda en kokend water. Daar kijkt hij van op.....
 
Er kwam gisteren een monteur van Hajnadi voor de CV ketel servicebeurt. Omdat ik druk aan het werk was op de PC heeft de klusmeneer de monteur de weg gewezen naar de vlizotrap de zolder op. Ik weet dat Floor gek is op zolders en ze kwam al aangerend...rrrt de trap op en de vlizotrap. Stilletjes heb ik geluisterd hoe de mannen daarop reageerden. De klusmeneer vertelde tegen de monteur dat hij de kat gewoon moest negeren en het zolderluik werd en passant ook geverfd en moest daardoor open blijven!! Omdat ik weet dat Floor iedereen die op zijn knieën of gehurkt zit...( CV ketel zit laag) op de mond gaat zoenen heb wat benauwde geluiden en gestommel gehoord rondom de monteur op zolder... en ben weer aan het werk gegaan...Meneer heeft geen poging tot aanranding gemeld, misschien wel uit schaamte?
 
De klusmeneer vertelde later dat de deuren boven open moesten blijven tijdens de nacht tot de deurstijlen droog waren. Ik moet geen Floor in bed, dus werd ze opgesloten in de woonkamer/keuken met de voer en de kattenbak en was ze wat bozig vanmorgen en wat gedeprimeerd. Vanavond zal dit weer zo gaan vrees ik... maar dat weet ze nog niet.
 
De grote klus “huis opknappen” nadert zijn einde. De rommelkamer nog.... nou ja hobbykamer, maar even niet. Via timemanagement heb ik heel veel geruimd afgelopen jaar wat tegenwoordig ontspullen heet. Ik blijf eenmaal per maand alles doornemen, zoiets als controle... Als de sirene op de eerste maandag van de maand loeit... of zoiets. De ruimte in mijn huis bracht ruimte in in mijn hoofd en omdat het schoonmaken nu een peulenschil is ben ik veel minder tijd kwijt met huis onderhoud en hoef voorlopig daar geen hulp bij....... Hulp in de tuin lijkt me een betere optie... indien nodig, op oproep basis.
 
Kijk met nieuwe ogen van tijd tot tijd naar je huis, je inrichting en je leven. Blijf kijken naar wat anders kan en wordt niet star. Stof geen 40 jaar fotolijstjes en beeldjes af die je ooit kreeg. laat regelmatig eens iets kapot vallen...( deed ik al de eerste huwelijksnacht 45 jaar geleden, met een foei lelijke vaas met een blote gouden engel erop) of geef door...  Blijf middenin het leven en tussen de mensen en dat kan door bijvoorbeeld vrijwilligerswerk, om te voorkomen dat je wereld zo klein wordt dat je al de rolberoerte krijgt als je naar de dokter moet......... Ik zie dat wel om me heen. Stilstand is achterstand.... en blijf je vriendschappen onderhouden... We hebben het nodig om gedachten te delen, anders dan anders oplossingen te zoeken... je capaciteiten vol inzetten en dat gebeurd niet aan de PC met 400 FB vrienden die je nog nooit hebt gezien.......
 
Annemiek.