woensdag 5 juli 2017

Mijmering 70 Groenteburgers, geurtjes in wasmiddel en de regen.........

Beste mensen,

Een thuis vind je alleen maar
bij een wezen waarin een hart voor je klopt...
Een zus of een vriendin die voelt als je zus
en een beestje dat je als een kind koestert.......

Annemiek.
 
70 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Meubels of onderdelen van meubels van rotan riet of biezen kan je moeilijk stofvrij houden en een fikse regenbui brengt uitkomst. De vollopende regenton brengt gratis hemelwater en met de gieter worden tientallen liters water over de stoelen gegoten. je ziet de stof met het water aflopen en blijven de spullen nog enige tijd in de regen staan. Alle vochtigheid trekt in het spul zodat het weer soepel wordt en langer meegaat. Zeker tweemaal per jaar herhalen.
 
De biezen zittingen van de eetkamerstoelen werden gekeerd en ook aan de onderkant begoten. Toen ze terug geplaatst werden merkte ik dat ze groter waren geworden. Ram ze maar erin terwijl ze nog vochtig zijn en al drogende passen ze zich aan, aan de stoel...
 
Door de regen krijgen alle planten een fijne douchebeurt. Fris schoon gewassen krijgen ze direct een groeispurt dus bind aan en vast. Een geknakte stengel brengt geen oogst meer........
 
Tip 2
De vegaburgers van eigen makelij zijn op. Een voorraadje bijmaken voor in de vriezer staat op het programma. Deze keer maak ik groenteburgers van wat in de tuin aanwezig is maar altijd bonen en kikkererwten erbij voor de eiwitten dus vleesvervangers...
 
Groenteburgers
 
Ingrediënten:
Halve beker kikkererwten
halve beker witte bonen.
paprika
pepertje
bladgroen en dat mag van alles zijn
peper/zout
kruiden zoals lavas, basilicum,
oregano, tijm wat je maar lekker vind.
1 ei
eventueel ui
paneermeel
olijfolie
 
Werkwijze:
De bonen en kikkererwten wassen en samen in een pan of kom in de week zetten met driemaal zoveel water..... 24 uur laten weken en opzetten met schoon water en iets zout. Vanaf kookpunt op laag gas garen tot de witte bonen zacht zijn. De kikkererwten zijn dan nog een beetje beetgaar en zorgen bij het malen voor de grove structuur. Malen in een keukenmachine of fijn drukken met een flinke vork.
 
Veel bladgroente zoals snijbiet of spinazie, koolblad van eeuwig moes of boerenkool. Zelfs prei kan erin of gesnipperde ui of bos ui inclusief stengels.
Het groene blad met aanhangend waswater in iets olie in de wok laten slinken. Je merkt al dat groenteburgers maken een goede opruiming van restjes betekend.
 
De gemalen erwten/bonen mengen met het iets afgekoeld bladgroen ( ook heel fijn gesneden), de zeer klein gesneden paprika en pepertje, peper/zout en ei en eventueel gesnipperde ui. Als laatste de kruiden toevoegen en de olijfolie en met je handen vermengen. Te vochtig betekend wat havermout toevoegen en misschien wat bloem of paneermeel of van elk iets. In de kast stond nog een restje quinoa waar ook een beetje van in het mengsel ging. De rest van de quinoa heb ik met het paneermeel in de paneermeel doos gemengd. De massa even in de koelkast laten opstijven en kan je na een half uurtje wel ballen draaien. De ballen eerst door paneermeel rollen dan door los geklopt ei en weer door de
paneermeel. De ballen weer in de koelkast en een uurtje later de ballen voorzichtig platdrukken, bijvormen en per stuk in diepvrieszakjes verpakken en invriezen.... Doordat de ballen nu schijven zijn kunnen ze op een hard broodje met sla en uienring en/of tomaat en ketchup als hamburger/groenteburger worden geserveerd.
 
Je kan daar opeens trek in krijgen en kan een schijf zo uit de vriezer in een klein pannetje met iets zonnebloemolie even goed verhit op hoog gas. Verder  op laag gas met de deksel erop sudderen. Binnen acht minuut ontdooit verwarmt en met een bruin korstje. Wel halverwege de schijf even keren........Op deze manier behandeld blijft je schijf in model en brokkelt niet.
 
Tip 3
Nog steeds ben ik aan het ruimen en kwam het dressoir in de gang aan de beurt. Vele flesjes geur/olie gevonden besloot ik enkele druppels aan de SUNSODA toe te voegen waar ik het vloerkleed mee heb gesopt. Er waren lavendel en sinasappel geur en iets exotisch. Te snel gelezen en hop zat de olie al erin. Een vreselijke geur van oude stro droogbloemen kwam me tegemoet. Zoiets als de verkeerde geur van gebrande wierookstokjes. De azijn in het laatste spoelwater zal hopelijk de foute geur verbergen.  Ik heb het wasmiddel toch opgemaakt en loop ik enige tijd met kleding met de geur van bestofte strobloemen..... De volgende keer lavendel.........
 
Mijn leventje...
Een vriendin kwam op bezoek en zat door omstandigheden om half negen al aan de koffie. Ze bracht heerlijke koeken mee al waren ze van de super. Nog bedankt Monique. Ze voelt zich helemaal thuis en heeft al bekers en lepeltjes gepakt als ik de koffie opschenk. Het is fijn bijpraten en omdat we beiden Brabanders zijn en hard praten hoor je ons drie straten ver.....
De klusmeneer kwam om negen uur binnen terwijl mijn zus net belde dat ze met haar man op de fiets mijn kant uit kwamen. De klusmeneer ging na een kop koffie en het meegekregen telefoontje snel aan het werk een etage hoger en merkten we niet wat er daar allemaal op de bovenverdieping gebeurde. Na enkele uren heb ik eens “KOFFIE” geroepen en kwam hij aanschuiven toen mijn zus tussen de potten met groenteplanten via de poort geveltuin net binnen kwam. Het hondje in een mandje voor op de fiets. Haar man was gestrand met de fiets tussen de dikke tomaten en de paprika planten in pot want meneer had een fietstas aan de zijkant van de fiets. Beiden tengere mensen begrepen niet hoe ik daar naar buiten kon. Dus niet.......want ik neem de achterpoort via de brandgang naar de straat....
 
Floortje de poes zag opeens een klein hondje in haar territorium en reageerde wat verschrikt. Ze heeft zich uit de pootjes gemaakt en kwam af en toe eens kijken of het vreemde beestje er nog was. De beestjes kregen tegelijk voer en bleven op veilige afstand van elkaar. Mijn kleine fijne zusje werd helemaal ingepakt door de charme van de klusmeneer toen we zijn werk bekeken. Meneer maakte wat opmerkingen over ons verschil waarvan ik de onderliggende boodschap heel goed begreep. Met een glimlach zag ik zijn charme offensief helemaal lukken. Het was heerlijk mijn zusje weer om me heen te hebben die deze keer een tuinrondje liep, waar een courgette werd geplukt een puntpaprika en twee venkelknollen geoogst. De sterk geurende venkel kenden ze nog niet en ze gingen weer huiswaarts met het recept van venkelsoep. Het kleine baasje weer in de mand bij “moeder” voor op de fiets en Floor moest nog even proberen uit te halen naar het baasje wat niet meer lukte....Twee uurtjes later belde mijn zus dat ze aan de venkelsoep zaten en helemaal verliefd waren op deze voor hen nieuwe groente..... Toen ben ik eens naar boven gegaan... De logeerkamer was gewit ( plafond) de muren geel in de latex, de buizen en radiator geverfd en de plinten in lelie wit. Een kastje dat op de overloop staat was ook al leliewit en de gaten gedicht in de muur van mijn slaapkamer. Die komt zaterdag aan de beurt....Leve de klusmeneer....die volledig zelfstandig werkt.... Hij had een schemerlamp weer terug gehangen aan de muur die volgens hem eerst op de kop hing. hij zou zomaar gelijk kunnen hebben....En Floor? Wil een mandje voor op mijn fiets, om mee te reizen... maar wel nieuw en niet van een verbouwd minisetje tafeltje zoals haar buitenverblijf.......
 
Annemiek