maandag 3 juli 2017

Mijmering 69 Wollen vloerkleed in het sop, clafoutis en hart van boerenwormkruid....

Beste mensen,

Wie zichzelf helemaal verliest
mag wonderen verwachten...

Annemiek.
 
69 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Een mega groot dubbeldik wollen vloerkleed krijg je wel degelijk schoon. laten reinigen duurt een week, met ophalen en terug bezorgen. De kosten voor de afmeting die mijn vloerkleed heeft zijn tegen de 200 euro. Ze halen gratis op en daar moet ik altijd om lachen. Verkooptrucks. Ik was mijn eigen vloerkleed wel... ook al weegt het vol water over de 100 kilo en verdien ik ( bespaar) daarmee 200 euro. Het kleed in het sop en uitspoelen, dat kan jij ook al woon je alleen en ben je al wat ouder..... Dat het ding vol water over de 100 kilo weegt is geen probleem...
 
 Floor heeft er vele keren haar haarbal op uitgekotst inclusief voer. Er zijn wat ongelukjes op gebeurd en je wil niet weten wat.....teveel vlekken om het plaatselijk schoon te maken. Weg ermee zou je denken want voor 200 euro heb je wel een nieuw kleed...maar bij mij wordt hergebruikt...
 
Het kleed werd goed gestofzuigd en opgerold. Oppakken is niet mogelijk daarvoor is het te zwaar en werd de rol kleed naar buiten geduwd en geschoven. Rustig aan dan breekt het lijntje niet.
Op de hof op een pas geveegd stukje klinker werd het kleed uitgerold en vanuit de regenton met een gieter met 100 liter regenwater begoten... Er werd 5 liter sunsoda gemaakt maar dan zonder soda (wol verdraagt geen soda en gaat daardoor vervilten.) Recept als volgt: 80 gram geraspte sunlight in 1 liter water aan de kook brengen en de vlokken oplossen. Vier liter warm water erbij (of warm laten worden op het gas als je regenwater neemt) en je sopje is klaar en kost 36 cent. 
Je kan natuurlijk ook een wolwasmiddel nemen en daar een sopje van maken maar dat kost me nogal wat want je hebt wel een hele flacon nodig....en ik heb gezien hoe duur dat is.
Het wasmiddel werd verdeeld over het kleed met een schone bezem en geef ik mijn klus over aan de tijd...de regen en het wasmiddel....
 
24 uur later vroeg in de ochtend in de stromende regen in mijn nachtjapon heb ik nog enkele emmers regenwater op het kleed uitgestort en nog even lichtjes geschrobd, en gecontroleerd of de vlekken allemaal weg waren... inderdaad. De kleurhersteller annex wasverzachter erover als volgt: Twee emmers regenwater en per emmer twee flinke bekers azijn mengen. Dat kon even intrekken terwijl ik de kleddernatte nachtpon verwisselde voor een droge... even een kopje koffie en vervolg klus....
 
Inmiddels was de regenton weer vol regen en komt het sluitstuk.... De onderkant van het kleed moest ook nog schoon, nou ja....zoveel mogelijk vuil vrij... want bij het oprollen zou de drek van de voegen tussen de klinkers via de achterkant kleed weer op de voorkant komen en dat willen we niet. Elke slag van oprollen werd gevolgd door met de bezem los vuil af te vegen en met een gieter vol water naspoelen. Weer een slag oprollen en hetzelfde. Dat was weer 100 liter regenwater, wat doorlopend aanwezig was door de stromende regen. Zoiets als stromend water bij de hand, liep de regenton vol via de regenpijp van het dak van mijn huis. Alsof je een kraan opendraait. Omdat ik dergelijke klussen heel vroeg in de morgen tracht te
doen zijn de buren nog niet op, om misschien uit het raam te kijken. Niet voor mij hoor maar voor hen om de schrik van hun leven te voorkomen.....Vervolg klus.
 
Twee benen van een panty werden onder de rol vloerkleed getrokken en je hoeft de rol daar niet eens voor op te tillen. Pantybenen zijn ijzersterk en aan een kant kon ik de rol net even optillen aan de band om er een dikke bak onder te schuiven. De iets schuine stand van de rol liet het water gestaag uitlopen en wederom gaf ik de tijd het werk in handen. Nachtpon drie werd aangedaan... even mijn administratie bijwerken en een uurtje later kon het sluitstuk kleed schrobben, worden afgehandeld.... Een schone theedoek aan het einde van de rol vloerkleed bij de tuintafel op de klinkers en deze mevrouw aan het andere eind. In mijn armen heb ik nog voldoende power om het kleed omhoog te duwen, zeker nadat het grootste gewicht water eruit was gelopen. Netjes rechtop op de schone theedoek. Zo had het moeten gaan maar ik zwiepte door al dat gewicht wat door.... en was bijna met kleed en al in de border beland met mijn natte nachtpon in de blubber... Met mijn gewicht als anker en de rol tegen mijn borst drijvend in de regen kon ik dit voorkomen. De rol stond rechtop maar niet lang voelde ik wel en met een kleine draai kon ik hem zo op de tuintafel laten vallen, vrij van de grond. Nachtpon drie ging uit en kon ik onder de douche.
Enkele uren later heb ik Theo en Kevin gebeld om even een “matje” over een stellage te hangen en zoals je ziet hebben ze dat met humor gedaan. Ik gaf uitgebreid instructies en was inmiddels aangekleed en gesteven en gestreken. De regenton die weer vol was door het “stromend” hemelwater werd wederom geleegd door 200 liter water met de gieter over het kleed te gieten. Alle sop met vuil eruit spoelend deed de regen nog een spoelbeurt na. Natuurlijk had ik het weerbericht gevold en natuurlijk weet ik dat vanaf zondag tot donderdagmiddag geen bui zal vallen. De zon heeft het kleed al voor de helft gedroogd en volgt de andere helft de komende dagen. Al drogende zal het kleed steeds lichter worden en zal ik het misschien omslaan om de achterkant te drogen. Dat kan ik wel alleen........Aan Theo heb ik gevraagd donderdagmiddag samen met mij het kleed op te rollen en naar binnen te dragen. Misschien rol ik het uit op de hobbykamer als het nog een beetje klam is........we zullen zien. Wat WEL al te zien is.... dat het stralend schoon is geworden.
 
Tip 2
Een hart van boerenwormkruid is zo gemaakt, of een krans. De kosten zijn een stuk spandraad en een klos wikkeldraad. Wikkel de uiteinden van de spandraad aan elkaar en buig een hart van de draad. Een flinke bos boerenwormkruid plukken langs de akkers of bosrand. alleen de bloemen die helemaal open zijn en je hoeft geen lange stelen aan de bloem te laten. 20 tot 30 cm is genoeg. Ris de bladeren alvast eraf, die gaan ter plaatse terug naar de natuur. Start met wikkelen op een recht stuk spandraad, richting de punt van het hart en wikkel tegen de klok in. De stengels van de bloemen naar beneden. Leg een bloem met het hart op de draad en misschien twee bloemen als ze kleiner zijn. Goed kijken hoe de bloem valt en eventueel draaien en dicht op elkaar zodat er geen openingen vallen. De rest wijst zich vanzelf als je de foto’s goed bekijkt. Een hart wikkelen kan ook met Kerstgroen of andere bloemen uit berm of bosrand. Ik heb het hart tegen de muur gehangen maar het is ook heel geschikt op de kist van een dierbare overledene.
 
Tip 3
Nog enkele bloemen over heb ik de hoorn van lavendel gevuld met wat boerenwormkruid. Kan hij weer een jaar mee en zal ik eens gaan kijken naar de lavendel in de tuin. De lavendelhoorn maak je van een frietzak gevouwen van een taartkartonnetje en bekleden met stengels lavendel. Een lintje vastgezet met een speld werkt de stelen weg die met wikkeldraad om de frietzak werden gewikkeld.....
 
Clafoutis....
Deze tijd van zomerfruit wordt regelmatig clafoutis gemaakt. Wat je nodig hebt?
 
Bessen, bramen of frambozen of een mix van alle drie
3 eieren
1 glas melk’snuf zout
75 gram suiker
2 zakjes vanillesuiker als je dat hebt
80 gram bloem.
 
Alle ingrediënten m.u.v. de bloem mixen met mixer of garde. De bloem toevoegen op lage mixerstand. Het schoongemaakt fruit op de bodem van een met boter ingevette vuurvaste schaal leggen en het beslag erover heen gieten. In een voorverwarmde oven op 180 graden afbakken tot het gerecht bruin is. ( Baktijd ongeveer 1 uur) Clafoutis kan je warm serveren bij de koffie, dan hoort er poedersuiker op. Nog lekkerder is als nagerecht met een bolletje ijs en een dot slagroom op het bordje........
 
Mijn leventje....
Floor heeft wederom jeuk dus veel last van haar allergie. Bij poezen helpt het niet de allergie te achterhalen. Stel ze is allergisch voor gras of katoen of.... weet ik veel. In ieder geval heeft ze met haar schuurpapier tong een wond op haar buikje gelikt en
nee ze heeft geen vlooien. De injectie die ze maandelijks krijgt is te licht geweest dus heeft niet echt geholpen. De dierenarts assistent had een foutje gemaakt. Floor moet de zwaardere dosis hebben. Ik heb eens een GOED gesprek met de dierenarts gehad en er werd beterschap beloofd, letterlijk en figuurlijk...
Floor kreeg de zwaardere dosis plus een anti biotica injectie plus een vervolg daarvan morgen. Ze kreeg een kraag om en toen die erom zat had de assistente en ik bloederige krabben aan onderarmen. Floor lijkt net een meisje uit de karavaan die indertijd van Europa naar de nieuwe wereld ( Amerika) verhuisde. Helemaal ontdaan met een huifmuts op met een strikje....
 
Ik heb zes uur het leed aangezien. Ze wilde niet eten en drinken.... en heb ik de muts... eh kraag afgedaan, wetende dat ik het ding niet meer om zou krijgen. Floor ging direct uitgebreid aan de senioren brokjes en ik ging even plat in mijn sta-op-stoel van alle stress. Floor maakte me wakker toen ze op mijn buik staande me een zoen gaf van bekje op mond. Meestal moet ik vragen om een kus en doet ze dat ook omdat ze weet dat ik haar daarna uitgebreid ga aaien....... Deze keer waren voor het eerst de rollen omgekeerd.... en dat heeft een reden. Met beestjes praten gebeurd in gebaren en lichaamstaal en ik kan Floor woordelijk verstaan.......
 
Annemiek