maandag 20 juni 2016

Mijmering 72 Broodtaart voor Rubensvrouwen.........zo zoetjes zoetjes zoetjes.

Beste mensen,

Ik maak me niet meer zo druk over hoe het hoort te zijn
en neem elke dag met een glimlach vol mildheid en humor

Annemiek
71 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
De erwtjes in het kleine duimplantje waren oogstrijp en samen met wat tuinbonen zo uit de tuin en een paar worteltjes werden ze in weinig water opgezet en voorgegaard. In een wok een half bakje champignonnetjes garen en lichtbruin bakken in iets zonnebloemolie. De rest van de ( beetgare) groenten afgieten bij de champignons  en even gezamenlijk roerbakken. De groente warm houden en een omelet maken van drie eieren. Omelet op een schaal deponeren groente erop en dichtklappen.......Gevulde omelet van de eerste erwten/tuinbonen........
 
Tip 2
De diefjes van de tomatenplanten hebben mooie wortels gekregen en ik heb al drie ”stekken” weggegeven aan een mevrouw die een moestuin is aan het opzetten. Een stek staat bij mij in een pot voor de late tomatenteelt in de herfst.....
 
Tip 3 is eigenlijk geen tip maar meer een klucht....
Ik ben recepten aan het uitproberen van oud brood omdat we bij het consuminderhuis veel brood overvloed hebben en de vriezers vol, plus de dozen vol paneermeel, verzamelen we in trommels schelpjes gemaakt van oud brood en en........ Nu is broodtaart aan de beurt en ik kreeg het recept van een lieve mevrouw. Het recept komt  uit een oud  Antilliaans kookboekje. Achteraf gezien bedenk ik dat ze daar van mierzoete taarten houden en van Rubens vrouwen of zo met van die mega achterwerken want het is een en al suiker zoet eieren en boter. Het opmaken van het oude brood kost zoveel geld door de toegevoegde ingrediënten van die taart dat ik het brood beter aan de koolmezen had kunnen voeren die op mijn hofje huizen. De taart is heerlijk dus deel ik het recept met jullie al raad ik hem niet aan voor de slanke lijners.......en kost hij klauwenvol geld.
 
Ingrediënten van de broodtaart:
14 zachte witte bollen ( had ik niet dus werd een half stevig bruinbrood.)
550 ml volle melk ( werd halfvolle melk)
1 blik fruitcocktail in siroop (820 gram)
1 pakje gesmolten roomboter
225 gram suiker
150 gram rozijnen
1 eetlepel kaneelpoeder
6 eieren ( leek me teveel en werd vier dikke eieren geleend van de buurman, hopelijk hebben jullie een buurman.)
 
Werkwijze:
Een springvorm beboteren en de oven voorverwarmen op 180 graden. Volgens mij maakt het niet uit welk oud brood je hebt als het maar ongeveer de volume heeft van 14 zachte witte bolletjes. Een half bruinbrood kwam wel in de buurt volgens mij. Het brood in stukjes gesneden in een kom. De siroop van de fruitcocktail erop en de melk plus de gesmolten boter. Ondertussen kwam mijn schoondochter binnen ( ze is kok) en spanning in haar leven gewend....( gelukkig maar) Ze moest eerst even plassen en volgde daarna het vreemde recept en roerde mee in de smurrie.......
Ondertussen kwam mijn lieve vorige buurvrouw ( Hanny) binnen die me even kwam knuffelen en waar ik nog een kapmanteltje voor had dat ik op moest duiken. Ik zou een koperen kan voor haar poetsen die verknalt was maar dat zit er nog aan te komen ( als ik hem nog vind).
 
Terug naar de taart mengde Zena ( schoondochter) de rozijnen de suiker en kaneel door de smurrie. In het recept stond “met een pollepel” maar dat leek me stug dus werd een houten lepel. Op het laatst de fruitcocktail erdoor scheppen was ik al aan het rekenen wat het opmaken van een half oud brood wel niet kostte......... Er moesten nog zes los geklopte eieren doorheen maar dat leek me erg veel. Ik greep mis bij de eieren die in mijn geheugen op het eierrekje klaarlagen maar opeens niet meer??? Gisteren had ik voor twee personen gevulde omelet gemaakt dus de eieren waren opgegeten..... Oei!!!
 
Zena durfde niet op mijn e-bike en ik had er eigenlijk de energie niet meer voor om te racen naar de PLUS terwijl de taart eigenlijk al in de oven hoorde. Bij hoge uitzondering ben ik bij buur aan gaan bellen. Zijn vrouw stond op het pleintje zag ik met wat dames in vol ornaat die gezamenlijk een uitstapje gingen ondernemen. Ik riep nog naar de buurvrouw of ik haar man even kon lenen..... ??!! Buurman had gelukkig nog vier eieren en ons recept was gered. De losgeslagen eieren bij de prut zag het er allemaal nog wel goed uit terwijl ik nog nooit zo’n vreemd recept heb gezien. Een uur en tien minuten in de oven werd anderhalf uur en dat zal aan dat bruinbrood hebben gelegen denk ik. De geur was heerlijk maar als ik dacht aan al die suiker zoete vruchten zoet sap zoete rozijnen en al die eieren......... Na afloop kaneel en suiker erover strooien ( volgens recept) heb ik maar niet meer gedaan.........Mijn taart is natuurlijk donkerder van kleur dan op het plaatje want er horen 14 witte bolletjes in. Deze zeer machtige taart van oud brood kost zoveel aan ingrediënten dat ik het recept niet onder consuminderen genoemd wil hebben maar als je wil............succes hoor....
 
Mijn leventje....
Mijn schoondochter zou alleen even langs komen maar omdat ik mijn zoon ken leek me dat een utopia.......Toch stond ze opeens op mijn hofje luid krakelend dat ze een vrouw is die haar eigen weg gaat en eigen beslissingen neemt. Ze zei het net iets te vaak.... Ondertussen begon mijn zoon al te bellen en ik zag het schuldgevoel bij de schoondochter al starten.........
Zena ( schoondochter) vertelde met de laatste trein rond middernacht vanaf Eindhoven te zijn gestart en een half uur later nog niet
Weert te hebben aangedaan moest ze concluderen dat ze de aansluiting van Heerlen naar Landgraaf wel zou missen middenin de nacht. Ze was doodmoe na een hele dag hard werken en ging in overleg met de conducteur....... Na wat geklaag en zieligheid neem ik aan ( mijn schoondochter is een mooie vrouw) kreeg ze op kosten van de NS een taxi betaald naar Landgraaf. De taxi stond voor station Heerlen maar ze moest weer naar het toilet en had geen kleingeld. De taxichauffeur wel en voilà....... De charme van mijn schoondochter is huizenhoog blijkt wel toen ze klaarkreeg dat de taxi haar niet naar station Landgraaf bracht maar naar de flat van mijn zoon. Jonge vrouwen hebben iets voor en altijd een wit voetje bij de man van middelbare leeftijd die zich met ingehouden buik nog jong waant....... Weet ik nog uit het verre verleden....... Mijn specialiteit is inmiddels mijn wandelstok geworden waardoor ik altijd zitplaats heb in bus en trein en de wandelstok in mijn fietstas heeft geen enkele functie maar sleep ik mee als mijn fiets in de trein getild moet worden.
 
Inmiddels bij het derde telefoontje van mijn zoon zag ik de gejaagdheid toenemen bij Zena en we besloten dat ik in een rotvaart haar de tuin zou rondleiden ( nee niet om de tuin leiden) en ze weer naar de flat van mijn zoon zou wandelen. Haar dagje bij schoonma werd anderhalf uur.....Terwijl ze weer eens naar de plee moest alvorens te vertrekken raadde ik haar aan om tegen mijn zoon te zeggen dat het bij zijn ma ook maar vervelend was. Hij zou haar dan wel met liefdevolle open armen ontvangen denk ik en zijn stuurse bui zou wel verdwenen zijn........
 
Volgens mij heeft mijn schoondochter blaasontsteking en gaf ik haar nog een bos oost Indische kers blad mee onder haar arm om onderweg op te kauwen. Dat helpt tegen blaasontsteking...........
 
Annemiek