maandag 16 mei 2016

Mijmering 57 Raapsteel pasta, verhuizen, krasjes wegwerken en wieden...

Beste mensen,

Ik ben nooit...
Ik word...

Annemiek
57 Consumindermijmering 2016
 
 
Tip.
Het voorjaar van deze tijd kenmerkt zich door van tijd tot tijd helse windvlagen en stortregens. Op tijd vastbinden met repen panty voorkwam breuk bij de tuinbonen en de erwtenplanten.
 
Onkruid komt tegelijk op met de groenteplantjes dus wieden aan de orde als de plantjes nog klein zijn. Het liefst als de aarde nog wat nat is van een regenbui zodat je met het onkruid de goede plantjes niet verwijderd. Heb je deze eerste beurt achter je dan is er geen werk meer aan. Even schoffelen langs de rijtjes eenmaal per week en voilà. Plantjes dunnen is ook aan te raden na een regenbui zodat de wortels van de “blijvers” niet beschadigd raken. De kleintjes eruit en de flinke laten staan. Ik doe er eerlijk gezegd niet zoveel aan. Wortels en pastinaak groeien maar naar de zijkant als er minder plaats is. Het uitdunnen doe ik wel als ik oogst. De dikke eruit hier en daar en de gaatjes weer vullen met aarde zodat de wortelvlieg geen vrij spel heeft. Gewoon proberen wat bij jou past.......
 
Tip 2
Mijn zoon is verhuisd en zijn meubels stonden lang opgeslagen in een droge kelder want hij huurde een half jaar gemeubileerd. Met een druppie zonnebloemolie werd het bankstel weer helemaal top en de krasjes van de kast door het verhuizen zo goed als weggewerkt. Zonnebloemolie vervangt ledervet en meubelolie en .... soms handcrème en massageolie al is amandelolie fijner om te masseren... Maar als die niet bij de hand is.
 
Tip 3
Voor elk bloempje een vaasje en de lelietjes der dalen in een mini kannetje brengen heerlijke geur in mijn huis zolang de voorraad strekt. De plant heeft een wortelstok die de tuin door trekt en dat mag bij Annemieks bijentuin. Zet de lelietjes in je huis en bespaar de aankoop van luchtverfrissers met die vreselijke synthetische geuren, als je dat al wilde doen........
 
Tip 4
Ha.... de raapsteel oftewel keeltjes zijn oogst/klaar en goed voor een maaltijdje. Ik twijfel tussen rauw gemengd met aardappelpuree de ouderwetse raapsteeltjes stamppot of met pasta. Het is niet zoveel dus kies ik voor pasta met een aanvulling van zoete paprika.
Ingrediënten:
1 ui
teentje knoflook
als je hebt basilicum
1 gewone paprika
of 2 puntpaprika
olijfolie
beker pasta
2 eetlepels tomatensaus
uit potje of pakje
scheutje room
peper/zout
 
werkwijze:
Kook de pasta in water. Snipper de ui en fruit in iets olie in de wok. Snipper de knoflook en voeg toe bij de ui. De paprika in kleine stukjes gesneden toevoegen ( zongedroogde tomaatjes kan ook) als de ui licht gekleurd en glazig is. De steeltjes van de raapsteel ook gebruiken en de groente grof snijden of knippen. De groente slinkt snel en behoorlijk dus een vergietje voor twee personen is wel nodig. De raapsteel maar een minuutje mee roerbakken en samen met de tomatensaus en de scheut room mee verwarmen....en gas uit. Heerlijke voorjaars/zomer rijkdom uit eigen tuin.
 
Raapsteeltjes zijn eigenlijk het loof van jonge meiknolletjes en een bijna vergeten groente. Ze zitten boordevol ijzer en vitamine C en ik heb alweer een rijtje gezaaid in de volle grond. De plantjes die in de pot bleven mogen doorschieten en zaad brengen voor volgend seizoen. Ze bloeien in zaadschermen in teer geel en ik moet me altijd inhouden om ze niet in een vaas te zetten....
Het is de eerste groente van de koude Hollandse grond als je de sla en rucola niet meerekent. Te gebruiken als spinazie en rucola...... dus ook in de sla. Proef maar eens een jong fris blaadje met knapperig stengeltje....
 
Tip 5
De aardappelplanten werden opgehoogd om te voorkomen dat de piepers boven de aarde komen kijken. Groene piepers zijn niet lekker en zelfs giftig. Vooraan de jonge Desiree die nog klein zijn en de bewaaraardappel wordt. De grotere planten zijn de vroege soort die het eerst aan de beurt komt. Het oude “scheepje” waar mee opgehoogd werd kreeg door onze tuinmeester Sigi een oliebeurtje om roesten tegen te gaan en ja dat kan met hergebruik frituurolie.............
 
Tip 6
De primulaatjes hebben nu twee harten kijk maar eens in je tuin. Bij voorjaarsdagen met lage temperatuur ( dan gaan ze aan) kan je de wortelkluit scheuren en verplanten want daar houden ze van. In het najaar gaan ze weer bloeien. Ze kwamen uit de vroege woonkamer decoratie na de jaarwisseling gekocht en in schalen gezet. Na de bloei verhuisden ze naar de tuin en zoals je ziet gaan ze zich vermenigvuldigen.
 
Mijn leventje....
Een verhuizende zoon en hulp van vrienden waar we zeer dankbaar voor zijn. Mijn zoon wil eenvoud simpel en weinig spul en van wie zou het dat hebben? Hij gaat nog een stapje verder dan zijn ma en wil maar vier glazen vier bekers vier borden en ik ben het helemaal met hem eens. Geen faldera op de kast en weinig aan de muur. Hij is oude scate boards aan de achterkant aan het beschilderen en dat zijn echte kunstwerkjes die muurdecoratie worden aan schroeven die daar toch al waren. Bij gebrek aan scate boards neemt hij wel eens een wijnfles om te beschilderen zoals Corneille dat ook wel deed. Hij wil geen kleerkast en zijn kleding ligt overzichtelijk in plastic bakken met deksels. Op wintergoed zit het deksel en de zomergoed bakken staan open. In de inloopkleerkastkamerannexwasdrogerstrijkkamer. Deur dicht en voilà.
Was drogen op rekjes werkt niet voor hem en wordt vergeten. Hij heeft weinig kleding anders kan hij niet kiezen en op z’n tijd laat ik wat sokken verdwijnen en onderbroeken die niet goed meer zijn en vervang ze voor bijna dezelfde. Bij voorkeur tijdens een verhuizing. Moeders doen dat denk ik van verstrooide zonen. Er is een bak met schoenen en dat is het. Een plankje linnengoed en meer wordt te vol in kast en hoofd. Ik ga mijn spul ook weer eens onder de loep nemen want ik heb ook nog veel teveel zie ik aan het huis van zoonlief.
 
Hij heeft een pracht van een appartement in een goede buurt en daar zijn we blij mee. Ik heb hem vertelt over goede buur zijn en dat is o.a. het stukje galerij netjes houden en de voordeur lappen op z’n tijd. Hij heeft dat ook netjes gedaan met veel sop zag ik en het hekwerk van buur ook maar mee afgenomen. ( jongejonge) Buur kreeg net bezoek en hij vertelde en passant dat hij het plaatsje maar eens netjes poetste. Ik hield mijn hart vast toen ik het hoorde.........Hij vertelde toch niet dat zijn ma hem opdroeg goede buur te zijn? Nee...gelukkig niet want hij is al tijden volwassen.
Deed me denken aan zijn kindertijd toen hij Jemy had nat geplast die voorbij kwam en hij net aan het wildplassen was in de struiken op het speelveldje. Naar huis gaan was te veel tijd als spelen zo leuk is. Jemy rende naar zijn moeder die diep beledigd was dat haar zoontje was nat geplast."( al of niet per ongeluk laten we in het midden)  Ze kwam laaiend naar mij en had het over rassendiscriminatie. Jemy is namelijk donker van huid. De zaak werd breed uitgemeten en ik heb Samir uitgelegd dat je heel voorzichtig moet zijn met die flauwe kul bij mensen met donkere huid en kwamen we op kleurlingen en albino’s, chinezen en joden want mijn zoon moest altijd alles weten en vraagt maar door... "bij wie nog"? Hij vond het allemaal wel kunnen vooral omdat hij ook halfbloed is!!!?? Hij is nog zijn verontschuldiging aan die moeder van Jemy gaan aanbieden. (Bij Jemy hoefde dat niet volgens Samir want die vond het niet erg.) Samir vertelde aan die moeder dat hij niet wist dat je niet per ongeluk moest plassen op negers en joden omdat dat niet kon en waarom niet dat wist hij niet meer......... Opvoeden is een zware taak... En buurvrouw die toevallig op bezoek was moest opeens naar de plee waar ze met een vuist tegen haar mond heeft zitten schateren. tja dat heb ik later gehoord van haar..........
 
Ik heb nog even bij mijn zoon gezeten in zijn nieuw appartement en gezien dat er een mini plant in huis was. Gekregen van een vriend weet ik. Ik vroeg of hij kussens op de bank wilde en een plaid maar dat mocht allemaal niet en ook niets op tafel alleen een boek. Een TV wil hij niet en al jaren niet meer. Ik kan nog veel leren van mijn zoon die in een handomdraai zijn huis gepoetst heeft.... als hij het niet vergeet... 
 
Ma... eh... Annemiek