zondag 8 mei 2016

Mijmering 54 Moederdag boeket salade en meimaand groeimaand....

Beste mensen,

De zorg voor morgen komt aan morgen toe
als het zondag is....

Annemiek
 
54 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Meimaand groeimaand en mijn moeder de natuur viert Moederdag met hoge temperaturen. De tomatenplanten mogen van de vensterbanken achter de ruiten vandaan naar buiten. Met een bollenpoter diep in de aarde in mooie ruime pootgaten en direct een flinke stok bij de plant. Nee niet in de wortelkluit steken zodat je wortels beschadigd maar net ernaast. Aanbinden kan later nog maar de steun staat er al... Op het rek kwamen de kleintjes in potten....
 
Tip 2
Meimaand groeimaand en alle bonen mogen gezaaid direct in de volle grond. Hoe eerder hoe liever voor een vroege oogst. Ze mogen voor geweekt worden een nacht of dagdeel zodat ze snel kiemen en plantjes worden. Kievietbonen boerentenen en yin yang bonen zijn allemaal droogbonen en nooit teveel als je plaats hebt. Ze staan in de week terwijl de lage slabonen gezaaid worden en water in de zaaigeultjes meekrijgen. Dat helpt het kiemen ook een stukje op weg...
 
Tip 3
Dagen leef ik alleen maar buiten op mijn hofje met mijn handen in de aarde. Handen wassen in de keuken hoeft niet want er is een handen/was plekje bij de regenton. Een stuk zeep in een pantykousje gebonden aan de ton raakt nooit de weg kwijt. Een oude geëmailleerde kom waarin met een kannetje vanuit de ton water wordt geschonken. De zeep even tussen natte handen en voilà. De kom met vies waswater wordt leeg gekieperd op het stoepje en van schoon water voorzien voorziet in een drinkplekje voor floor de poes...
 
Tip 4
Een rondgang door de tuin schenkt me roze bloemen die ik laat staan omdat ze dan langer meegaan, maar de seringen worden geplukt uit de top van de boom. Met een scherp mes de steel insnijden zover het lukt of met een hamertje de stelen kneuzen ( om water op te kunnen nemen) voor een Moederdag boeket dat niets kost en geen energie van kas nodig had. Misschien heb je nog ergens crystal snijbloemenvoedsel liggen, zo niet neem dan een eetlepel suiker in warm water opgelost en kiep bij het lauwe water in de vaas. Elke dag even controleren of er water bij moet want seringen drinken veel....Een karaf wordt gevuld met o.a. akelei en van alles wat er bloeit in de bijentuin voor in huis en een boeket in glazen pot op de tuintafel.... bijentuin vlindertuin snijbloementuin... een rijk bezit voor al wat leeft....de bijtjes vlinders en de mens. De natuur mag er haar gang gaan en ik zie alweer een reuzenberenklauw opkomen die hoogte zal brengen achterin de tuin. Gevaarlijk voor de mens die hem niet kent. De zaden worden op tijd verwijdert en vernietigd als ze nog groen zijn om geen heibel met de buurt te krijgen... De bladeren geven brandblaren en het pad waarlangs ze staan gaat nergens heen dus hoeft geen mens daar te komen alleen mijn wetende floor en ikke....
 
Tip 5
De droogboon zaden voldoende geweekt besluit ik nog een klimrekje extra te plaatsen en Floor wil wel even het ijzeren steuntje vasthouden als ik een hamer zoek. Het steuntje wordt diep in de aarde geslagen en het klimrek betekend tuinieren de hoogte in met weinig aarde. Floor helpt mee zaaigeultjes trekken waar de zaden in belanden. ( zie haar hulp op de foto’s) Nog wat water in de geultjes en sluiten maar. Bovenop komt een laagje tuin/turf waar ik me een keertje aan verkocht heb. De turf mag ook potgrond zijn en bedoeld om de zaailingen gemakkelijk door de aarde te laten breken. Limburgse klei is zwaar en hard in zomerzon. Maar het hoeft allemaal niet want misschien regent het wel als de kopjes plant doordrukken.....meiregen groeiregen.
 
Tip 6
Sla boeketje....
Mijn vriendin Margaret vertelde eens dat snij sla en pluksla een vlakke smaak hebben en dat is ook zo. Het is niet zo moeilijk om daar heel veel smaak in te leggen door te mengen met de smaakmakers van de slasoorten. Kijk je mee? Eerst groene en rode pluksla van elk kropje een buitenste blad zodat de midden bladeren weer plaats krijgen om te groeien. Dan langs de rucola met de nootachtige smaak. Evenveel bladmosterd voor de mosterd/smaak en wat knoflooksmaak van daslookblad en stengels van de knoflook. Langs de pelargonium waarvan de bladeren een zachte citroensmaak hebben en worden al die smaakjes met elkaar gemengd. De grote bladeren kleiner getrokken en de look en pelargonium klein geknipt om zoveel mogelijk te verdelen. Een scheutje olijfolie en kruidenazijn zeezout/peper en een handje blanke rozijnen. Wat zoet van vlierbloesemsiroop wat ook suiker mag zijn als je niet van zuur houdt. Een stukje paprika dat overbleef klein gesneden en mengen...En
zie... een boeket van smaakjes in je Moederdag boeketsalade.... Er kwamen wat ringen paprika op en mini tomaatjes, gekookte eitjes en zonnebloemzaadjes gestrooid, daarbij een half bakje champignons in stukjes gesneden gebakken met wat kerrie in de wok. Als laatste enkele eetbare daslookbloemen op deze Moederdag maaltijdsalade met een beetje brood met roomboter helemaal een feestje uit eigen tuin ( op enkele onderdelen na)
 
Mijn leventje....
De stilte van mijn hofje is een zegening en Floor de poes nooit ver van mij. De dagen vallen over me heen en de klok hebben we niet nodig. De dag begint als het licht is en met mijn kaftan aan zo over het blote velletje zo uit bed struin ik door de tuin als de dag nog jong is en de zon net op. Een explosie van groei en bloei in de bijen tuin en de rotstuin vol blauw en wit. Mijn gevoel achterna doe ik wat in me opkomt want we hoeven nergens heen. Wat zaaien en potten vullen, regenwater uit de ton gieten bij waar het nodig is. De pompoenplanten die een tik van de laatste nachtvorst kregen krijgen een zaadje bij in de pot waarin ze staan. Als de moeheid toeslaat een dutje in de zonneschijn of in de schaduw. Een boek en kruiden water en zelfgemaakte Hugo voor het feestelijke gevoel. De bloesem van de kersenboom van buur valt terwijl de sierappeltjes bomen alweer vol in bloei staat in het gemeenteplantsoen opzij van mijn huis. Meimaand groei en bloeimaand kleurt al wat lelijk is en geeft de mensen weer wat blijheid en warmte.......
 
Mijn zoon is met zijn lief bij PSV die landskampioen zijn geworden. Eindhoven staat nu op zijn kop en hij wil die blijheid met me delen via de telefoon en ik juich even met hem mee. Ieder zijn/haar eigen sprookje en we bewandelen de juiste weg door iedereen in zijn/haar eigen waarde te laten....
 
Annemiek