maandag 23 mei 2016

Mijmering 61 Meiregen, slakken op reis en asperges op het menu...

Beste mensen,

Wees als een licht dat wandelt door de nacht
en ontmoet mensen die gedoofde sterren weer aansteken..

Annemiek
61 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Regendagen zijn heel geschikt om plantjes te poten, onkruid uit trekken en zaaien. In de natte aarde wortelen plantjes snel en laten ook gemakkelijk los zodat de wortels van de blijvende plantjes niet beschadigen door onkruid te verwijderen. Zaad kan snel kiemen in meiregen. Al eens geprobeerd in de regen tuinieren? Het was zaaaaaaaaalig met een oude regenjas aan met de handen in de aarde( modder). De bonenzaadjes gekregen van Janina werden gezaaid. Janina woont in Canada en ze is me zeer dierbaar geworden. We zijn mail vriendinnen al hebben we elkaar in het echt nooit gezien. Haar mails en foto’s zijn heel fijn om te krijgen en puur genot. De winters en zomers mee beleven en vergelijken. Lezen waar ze blij van wordt en de verhalen over haar kids en ouders van verre mee beleven en meekijken en genieten. Terug naar de zaaibonen...Er werd een rekje schuin gezet in de border en dat kan zoals je ziet. Het rek was te breed maar zo is het euvel opgelost. De bonen hebben paarse bloemen volgens Janina en ik zal ze telen voor het zaad dat ik dan in veelvoudige hoeveelheid volgend jaar weer zal zaaien........ Soms teel ik groenten voor de mooi.....
 
Tip 2
Het zaaibed van de boerenkool en de spruitkool heeft al grotere plantjes die tijdens regenbuien gemakkelijk uit het zaaibed los komen. De grootste kregen een plekje in de volle grond 35 cm van elkaar want kool heeft ruimte nodig. Water geven hoeft niet want de natuur neemt het over. In droge tijd twee dagen water geven na het omplanten en daarna niet meer. De wortels zoeken zelf het grondwater. In het zaaibed is nu meer groeiruimte en kan ik weer plantjes geven aan Sigi en Petra over een week of zo. Er werden knolletjes uit het zaaibed naar de volle grond omgepoot op dezelfde manier. Floor bestudeerde ondertussen een regenworm want floor volgt mij op de voet.....al heeft ze geen regenjasje.
 
Tip 3
Het laatste minirekje dat over was werd tegen de schutting gezet in de voortuin. Morning Glory werd gezaaid....ook gekregen van Janina en lijken me van die haagwinde maar dan in het blauw. We zullen zien....in ieder geval zal ik zaad proberen te winnen als er zaad in de bloemen komt want ze zijn eenjarig volgens Janina. Zaaien en uitproberen en gooide ik een jampot vol papaverzaad van de eenjarige enkele en dubbele papaver in de bijentuin. Gewoon in de regen tussen de planten en komt op wat op wil komen. Papaverzaad gebruik ik op maanzaadbroodjes maar geniet nog meer van de prachtige bloemen. Ik heb het zaad wel 30 jaar geleden eens meegebracht uit Zeeland toen ik daar in een vakantiehuisje vakantie vierde met een tuin vol papaver....Elk jaar weer zaai en oogst ik weer zaad.... Dat werkt zo met duizendschoon papaver bonen pastinaken kool en eeuwig moes.
 
Tip 4
Door de regen zoeken de slakken het hoger op en klimmen in de eeuwig moesplant. In de kamperfoelie klimmen is geen optie want die is niet zo lekker. Ik raap al dagen slakken en in het kannetje breng ik ze naar de bosrand. Ik red daarmee hun leven want buur heeft aan de scheiding van zijn en mijn tuin blauwe korrels gestrooid. Hij wil geen overlopers en dat mag. Ik wil geen beestjes doden maar ook groente telen dus raap ik de beestjes voor ze aan de blauwe korrels gaan smullen en breng ze naar elders. Er zijn vele manieren en ieder handelt naar eigen inzicht....
 
Tip 5
Van een lief mens kwam een doos met een mini champion kwekerijtje. Er was een gebruiksaanwijzing bij en zie.... de eerste paddenstoelen komen op. Ik heb er een paar geoogst en gebakken bij een beetgare aardappel in schijven. Wat sla uit de geveltuin en de asperges kook je als volgt: Leg ze in een pan met water tot ze net onderstaan. Met iets zout aan de kook brengen en het gas uit. Na acht tot tien minuten zijn ze gaar. De deksel op de pan laten en nee je hoeft geen speciaal aspergepannetje, in een hapjespan of langwerpige braadketel doen ze het ook....
 
Mijn leventje....
De regen bracht prettige omstandigheden om te zaaien en te poten. Ze bracht volle regentonnen en de grond verzadigd van vocht. De hoge temperatuur en de regen betekend groei en de bonenplanten groeien als een gek. Je ziet ze bijna groeien evenals de oost
Indische kers die ik dagelijks uittrek. Ik wil dit jaar een beperkt aantal plantjes tegen het gaas op laten klimmen om bloemen van te oogsten om te vullen met eigengemaakte kruidenkaas. Niet dat ze de halve tuin weer overnemen. De wilde wingerd klimt langs het gaas en dat juich ik toe. Een pracht groene “muur”van blad dat in het najaar rood zal kleuren. Als het blad gevallen is kan ik de “muur” wat bijsnoeien en wordt het blad in de border tot compost. Ik kan er goed bij nu het kippenhok is geruimd. Ik breng veel tijd door op mijn hofje in stilte en vredigheid en mediteer en filosofeer. De gedachten stromen en dichtbij mezelf in stilte komen ideetjes en antwoorden op vragen waar ik geen antwoord op wist. Dat is moeder natuur en de tuin die energie laat stromen van de aarde naar mijn hart en hoofd. Maar dat is niet voldoende.... Een mens zal met mensen moeten delen en spiegelen... Mensen die je kunnen volgen is een grote rijkdom en ik ben een rijk mens. Er voor elkaar kunnen zijn is broodnodig als je te lang teveel hebt gegeven...
 
Annemiek