zondag 14 juni 2015

Mijmering 79 Zelf wraps maken en aardbei lekkers plus hergruik tips....

Beste mensen,

Er is niets wat we moeten
maar er is iemand....die we mogen zijn....

Annemiek
 
79 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Repareren wat gemaakt kan worden. De deur viel uit mijn oude kleerkast en door de klap viel de spiegel uit de deur. De spiegel bleef gelukkig heel en kon alles gerepareerd worden. In vroeger tijden werd aan hergebruik gedaan en dat zie je aan de restjes hout die werden gebruikt om de spiegel in de deur vast te zetten. We gebruiken ze nogmaals...
 
Tip 2
Nog meer hergebruik.....Buurman was een heester aan het snoeien met gele bloei. De heester is familie van de skimmia en er komen in het najaar besjes aan. Bloem en bes en takken zijn naar mijn mening zeer decoratief. Ik ben in de GFT container van buurman gedoken en heb de takken eruit gehaald. Wat een schoonheid in een vaas op mijn oude kist. Ik gebruik de kist als hooikist/opslag woonmantel. Ook alweer functioneel hergebruik.........Doen met wat er is en eenvoud geeft een rijk gevoel....
 
Tip 3
De wasteil met aardbeienplantjes geeft mega oogst. Elke dag een bakje en er worden taartjes van gebakken en aardbeien in yoghurt plus de hangop. Mooie aardbeien worden in z’n geheel ingevroren voor later als decoratie op nagerechtjes tijdens feestdagen....De aardbeien geoogst in de border van de voortuin zijn kleiner van stuk. Dat komt omdat ik de planten in de wasteil elke dag water geef en de voortuin niet. De smaak is hetzelfde..... Zet me wel aan het denken natuurlijk.....Misschien had ik de planten in de voortuin ook wat water moeten geven in droge tijden net na de bloei als de vruchten worden aangemaakt.......Leerpunt!
 
Tip 4
Het koolwitje ( vlinder) met voorliefde voor koolplanten heeft vele eitjes op mijn spitkoolblad gelegd. Dat blijkt wel want hele volksstammen rupsen zijn geboren die vreselijke veelvraten zijn. Ik heb ze met blad en al verwijdert van de koolplant en weggebracht inclusief hun eten ( blad) naar het gemeenteplantsoen waar ze verder mogen eten......Hopelijk hebben ze geen navigatiemateriaal terug naar de kool. Als ze aan de malse blaadjes in het hart van de kool beginnen kunnen we de kool afschrijven. Het voordeel van een kleine moestuin en elke dag controle......Pesticiden niet aan de orde bij Annemiek.
 
Tip 5
Eindelijk heb ik de witte ( lelijke) klimbuizen van de klimbonen verder bekleedt en de klus is af. De horizontale buizen met kokosvezel bekleed dat ik ergens vond.....(ook bij het afval.) De verticale buizen werden bekleed met gratis mos van het verticuteren gazon ( kennis) Als de bonenplanten geen oogst meer leveren zal ik de wortels uit de grond trekken en de plant aan de stokken direct omwikkelen met een wikkelklos waarna het blad en de stengels drogen aan de stokken. Extra bekleding van de bonenstokken die in de winter gewoon blijven staan. De bonenplanten klimmen zonder extra aanbinden moeiteloos langs de beklede buizen. De buizen zijn van een oude party tent dus ook duurzaam hergebruik. Nieuwe bonenstokken zijn duur en vergaan eerder dan de stalen buizen....
 
Tip 6
Zelf wraps maken is een fluitje van een cent. Meng wat patentbloem met een snuf zout en lauw water tot een melk/dun beslag. Giet een klein scheutje olie en wat beslag in een koekenpan of wok en laat uitlopen. Maak de wrap los van de pan door even opwippen en schuiven. Als de wrap droog is omkeren. De wrap mag niet bruin worden. Leg de wraps apart op borden of gewoon op je aanrecht. De vulling van een wrap kan zijn: sla en reepjes vlees ( voor de niet vegetariër) geroosterde tomatenschijfjes en courgetplakjes mozzarella enz. Ik nam natuurlijk mijn zelfgemaakte vegaburger en sneed de burgers in repen. Er kan ketchup of andere saus op maar hoeft niet. De wraps werden vast gestoken met hergebruik stokjes uit de tuin van een struik of boom .....daar hoef je geen saté
prikkers voor te kopen. Doen met wat er is........
 
Tip 7
Een hangop nagerechtje maak je als volgt: Yoghurt uithangen in een filterzakje ( enkele uren) en een schepje suiker toevoegen aan de ingedikte substantie. Onderin een ijs coupe of ander mooi bakje of glas wat aardbeitjes en eventueel confituur. De hangop verdelen over de glazen en weer fruit en een toef slagroom. De slagroom werd tevens gebruikt voor het taartje gemaakt van aardbeien op een hard wenerbodempje.......
 
Mijn leventje......
Pinkpop in landgraaf en de muziek die via windvlagen over mijn hofje streek was goed te doen. Veel drukte in de straten en het weer is uitzonderlijk mooi. het is ze gegund....Er zijn vrijwilligers van het consuminderhuis werkzaam op de camping en dat brengt van dichtbij meegenieten. De onweersbui van vrijdag was minder maar zo voorbij. Elk jaar weer denk ik tijdens Pinkpop aan de keer dat ik er was toen Joe Cocker optrad (in 1988) en Herman Brood..... mensen waar ik altijd grote fan van was en nog steeds ben al zijn de heren al overleden. Door drugs en alcohol getekende mensen maar wel doorgaan met leven en werken tot het eindje. De hardheid verdriet en zelfvernietiging merkbaar aanwezig in de stemmen raakte me. De bezieling van niets menselijks is vreemd.......Misschien hebben ze elkaar gevonden ergens hierboven......en zal ik ze eens weer kunnen beluisteren live ergens tussen hel en hemel.........
 
Annemiek