maandag 8 juni 2015

Mijmering 77 Zelf gezichtsscrub maken..... en verzorgende crème van restjes....

Beste mensen,

Als je werk doet waar je van houdt
dan vallen de mindere zaken in je leven vanzelf op hun plek.

Annemiek
77 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Zelf verzorgende producten maken is een leuke gezellige bezigheid. Je zou het met vriendinnen/vrienden kunnen doen of met collega’s en/of als thema voor een verjaardagsfeestje. De spullen die je nodig hebt zijn meestal al in huis. Zelf gemaakte gezichts/scrub zijn mooie cadeautjes die weinig kosten ( ze zijn zelfs eetbaar) en met aandacht voor de persoon gemaakt, verpakt en gegeven. Dat brengt een rijk gevoel....wederzijds.
 
Denise Hoogeveen ( stagiaire social work bij ons consuminderhuis) gaf een workshop.....die ik graag wil delen.
 
Benodigdheden voor het basis recept:
Een lege glazen pot met schroefdeksel....( van appelmoes of groenten) en een eetlepel.
Het eerste product in de pot is zout ( vette huid) of suiker ( droge huid) Deze twee basis ingrediënten  kunnen ook gemengd worden voor een gemengde huid.
Het tweede product in de pot is olie voor de vloeibaarheid.
Het derde product is honing voor een verzachtend effect op de huid.
 
Verder kan er van alles in zoals:
Aardbeien of siroop ( siroop is langer houdbaar)
Citroensap
Koffie
Kokosolie
Echt fruit is beter dan siroop doch minder lang houdbaar.
 
Werkwijze:
Meng met een lepel de producten tot een net niet vloeibare smeuïge massa.
 
De kosten van een grote pot citroenscrub:
250 gram suiker
250 gram zout
1 citroen
2 eetlepels olijfolie
Totaalprijs 0,68 eurocent.
 
Tip 2
Recept amandel crème:
Deze zelfgemaakte crème is verzachtend, heeft een ontstekingsremmende werking en ruikt heerlijk fris.
Benodigdheden:
3 eetlepels bijenwas
4 eetlepels glycerine
10a15 druppels etherische olie
9 eetlepels amandelolie.
 
Werkwijze:
Vermeng de bijenwas samen met de amandelolie (au bain marie) in een vuurvaste kom in een pannetje met kokend water. Voeg daarna al roerende de glycerine beetje voor beetje toe.
Haal daarna de kom uit de pan en roer de etherische olie ( bijvoorbeeld lavendelolie) door het mengelmoesje. Laat de inhoud afkoelen tot het begint te stollen, roer vervolgens totdat een crème ontstaat....
 
Tip 3
Uitgedroogde nagellak wordt weer vloeibaar door een beetje aceton.
 
Tip 4
Mijn lievelings voeten crème is de zelfgemaakte crème van restjes....
Beetje uier crème of vaseline beetje bodylotion die al tijden in de kast staat en nooit werd gebruikt. Beetje olijfolie uit de keukenkast. Met beetjes mengen en beginnen met de uier crème of vaseline........In een lekkere grote pot op je nachtkastje voor als je met schoon gewassen voetjes in bed ligt en je onderdanen even in de crème wilt zetten voor de nacht.......Soms na een fietstocht in de blakende zon of de wind gebruik ik deze crème als nachtcrème......
 
Tip 5
Uitgedroogd haar? Enkele eetlepels olijfolie in het haar masseren en een plastic zak als mutsje op je hoofd. Ik deed er wel eens een wollen strakke wintermuts overheen om de zaak te laten broeien.......Ga maar lekker slapen met je nachtmutsje op. De volgende ochtend je haar wassen op de normale manier maar noooooooit met te warm water.
 
Tip 6
Droog/beschadigd haar direct na het wassen met eventueel versteviger in model kammen en op een natuurlijke manier halfdroog laten opdrogen ( ondertussen ontbijten?) om dan pas met de föhn verder in model te brengen. Minder lang föhnen is beter voor je haren....
 
Mijn leventje....
Hoe mooi zijn de potjes scrub geworden met een servetje en een lintje. Van hergebruik kaarten werden  kleine kaartjes geknipt en met een perforator van gaatjes voorzien. Ikzelf had moeite met etenswaar tot verzorgend product om te turnen en heb meer met gebruikte koffie als scrub. De drab mee naar de douche en lekker scrubben mijn benen armen billen en nee niet mijn gezicht. De drab loopt met het water weg door de afvoer en is prima want drab houdt leidingen schoon. Met respect met voedsel omgaan heb ik wel geleerd in mijn tijd in Noord Afrika. Het is ook een van de redenen waarom ik zo blij ben met mijn wandelende GFT bakjes de dames kip. Elk minder blaadje sla, appel klokhuis en broodkostje vind zijn weg naar een eitje. Heleen heeft er al drie gelegd... Voedsel op je huid smeren daar moet ik aan wennen al heb ik al eens honing en olie in de badkuip gegooid om even Cleopatra te spelen. ( bij gebrek aan ezelinnen melk) Mijn hulp was er niet zo blij mee moet ik zeggen want we hebben maanden geschrobd om die vette rand uit het bad te krijgen. Het is inderdaad even wennen want ik gebruik keuken olijfolie ook als hand crème en onderdeel voor voeten crème. Olijfolie op schrale lippen knietjes en ellebogen. Na zelfonderzoek heb ik besloten dat de ingrediënten van mijn scrub blijven bij: zout/suiker olijfolie en iets citroen. Aardbeien en siroop en koffie is niet aan de orde in mijn scrub.....die eet of drink ik wel op.....
 
Annemiek