maandag 27 oktober 2014

Mijmering 163 en tips hergebruik en tuinklussen....

Beste mensen,

Als je in je leven in moeilijke situaties terecht komt, ga dan anderen helpen.
Natuurlijk moet je je ook om je eigen problemen bekommeren
maar toch is het zo, als iemand je om hulp vraagt, ontstaan nieuwe krachten...

Annemiek.
163 Consumindermijmering 2014.
 
Tip.
Er zijn mensen die de 1.5 liter flacons van melk voor me sparen. Hierbij een manier van hergebruik. Ik snij de flacon middendoor en gebruik het onderste deel als
over/pot voor de stekgeraniums. Die moeten nu binnen op de vensterbank in de werkkamer overwinteren..... Van de bovenkanten van de flacons bewaar ik enkele stuks, om als trechter te dienen bij het vullen van potjes met jam maar ook om bladluizenmiddel in jerrycans te gieten of in een sprayflacon. Je hoeft niet zo precies te mikken met
deze ruime trechters.
 
Tip 2
De stoffen stofzuigerzakken zijn hartstikke duur maar wel meermalen te gebruiken. Ik haal tussen twee vingers de troep door het gaatje uit de zak. Je hebt het misschien ook al eens geprobeerd en ben je lussen tegen gekomen.  Slimme fabrikant met ontmoediging maar ik ben slimmer en knip gewoon de lussen door of eruit zo ver het kan. Even uitkloppen die zak en weer in de stofzuiger. De volgende keer zonder de lussen gaat het nog beter.......Mijn zak is al viermaal hergebruikt en ik zal voor je tellen hoelang hij meegaat.
 
Tip 3
De rotan stoel waar ik zo aan gehecht ben is aan de onderkant aan het “ladderen.”  Floor zet er wel eens haar nagels in denk ik. Als ik het zo laat is de stoel over zes maanden helemaal los en stuk. Ik heb zeer sterk naaigaren dubbel genomen in een flinke
maasnaald en werden de rotan stukjes bijeen getrokken en vastgezet. Je ziet het naaiwerk wel maar minder dan de losse eindjes. Gaat weer langer mee die stoel..........
 
Tip 4
De hedera bloeit en honderden bijtjes vliegen af en aan en een bonte “schoenlapper”vlinder. Er is altijd wat moois en speciaal in de tuin waar je blij van word. Je hoeft alleen maar te kijken.
 
Tip 5
Oei de zaad klim courgette is helemaal rot en ligt als een stinkend hoopje prut in een hoekje. De prut werd in de tuin gelegd met een schepje en zoek ik de dikke zaden eruit die na te zijn afgespoeld op een krantje te drogen worden gelegd. Komt goed.......
 
Tip 6
De viooltjes zijn aan gegaan in de manden en de teentjes knoflook in de pot aarde gestoken krijgen scheutjes. Als de groene stengeltjes wat langer zijn worden de teentjes helemaal met aarde bedekt. Het waren gewone keuken knoflookteentjes en je ziet het werkt....In een bloempot kan het ook op de vensterbank.
 
Tip 7
De vele eenjarige papaver die afgelopen seizoen in mijn tuin groeide is droog ( de zaadbollen) en kan naar binnen om in kerststukken verwerkt te worden. Het zaad werd uit de bollen geklopt gezeefd en komt in een pot met een briefje erin wat het is. In februari zaai ik het zaad in de vlinder/bijen tuin gewoon overal ergens wat neer gooien hoe het valt en passen de knalrode “klaprozen” prachtig in die “wildernis.”
 
Tip 8
De gemalen eierschalen is droge poeder geworden en helemaal geschikt om als kalk in borders en moestuin gestrooid te worden. Tussen de kruiden de aardbeiplanten de sla en de andijvie. De aarde wordt er beter van. Minder zuur en groeien de planten beter....De mest komt later verborgen in de compost in het voorjaar.
 
Tip 9 mijn uitgaven in week 43
Kapper 10,00. Boodschappen bij de PLUS: 18,14 euro. Jong belegen klaverland kaas van de reclame,  magere biologische yoghurt, 3 halvarine, 1x filterzakjes no 4 in voorraad, 10 x koffiemelk in voorraad, zonnebloemolie en brood. Op het menu komt van alles uit de moestuin en leg ik van het gespaarde geld voorraden aan.  Je weet nooit hoe het winterweer wordt en de feestmaanden nog kosten.
 
Mijn leventje.....
Vele potten die leeg kwamen werden af gewassen en met regenwater uit de regenton na gespoeld. Elke keer als ik naar de schuur ging nam ik een stapeltje mee. De potten schoon en vorstvrij opgeslagen kan er niets meer mee gebeuren. Het glastafeltje werd gesopt geveegd en geruimd. De kunstwerkjes kip mogen nog even buiten blijven want het vriest nog niet. In de schone lampetkom heb ik wat gedroogde artisjokken gelegd. Een kaarsje aan en zit ik soms onder het afdak in de woondeken te genieten met een glaasje port. Gewoon als de avond valt en dat is nu al tegen half zes in de namiddag. De werkjes in de tuin worden nu weldra minder, binnenkort wat vogelvoer creaties maken maar dat doe ik met Gerry. Het was
een fantastische zomer en ik leerde weer veel van moeder natuur. Wat wel en niet in potten zich thuis voelt en er zijn alweer plannen gemaakt voor moestuin seizoen 2015.....Denk je mee? Je zou zomaar mijn boek DE EERLIJKE MOESTUIN op je verlanglijstje kunnen zetten voor Sint of Kerst om mee te plannen en maand voor maand te weten wat er gedaan moet worden. Zelfs van een balkonnetje of stads stenen tuintje is wat groens te maken om een beetje zelfvoorzienend te zijn. Klick voor het boek bestellen op het boek hiernaast.....
 
Annemiek.