dinsdag 16 juli 2024

Mijmering 72 Meiraapjes in mosterdsaus, jassen oppimpen, vliegengordijn met de hand maken en uit eten met hindernissen...

 Beste mensen,

Deel je brood en het smaakt beter

deel je geluk en het wordt groter

 Annemiek

 Mijmering 72 2024.

Tip…Meiraapjes in de oven met mosterd/olijfolie en basilicum.

Ingrediënten:

De nodige meiraapjes

2 eetlepels mosterd

Peper/zout

De nodige olijfolie

Basilicum

Werkwijze: De meiraapjes wassen en vierendelen. In een vuurvaste schaal leggen. 

De mosterd mengen met wat peper/zout en de nodige olijfolie tot een vloeibaar sausje.

 Verdeel dit over de meiraapjes en zet in de oven op 200 graden tot de raapjes gaar zijn.

Bij mij kwamen daar verse sperzieboontjes bij en de laatste vegaburgers die nog in de vriezer lagen. 

Een grof gesneden ui fruiten die bij de beetgare boontjes kwam met een klontje boter en nootmuskaat. 

Een zondag menu op de zaterdag…

Tip 2… Op pimp beurt voor jasjes. Van Christel kreeg ik o.a. twee kleine maat herenjassen die Akram en Ali zullen passen.

Ze werden in de zon gehangen en afgeborsteld met een vochtige borstel gedoopt in water met een flinke scheut azijn.

Op deze manier verdwijnt stof samen met de iets muffe geur en de kleur werd opgehaald…

De jassen zijn als nieuw…alleen de leren lussen aan de grijze


jas zijn sleets. 

Daar heb ik wel een oplossing voor…

Zwarte permanent marker waarmee de lussen werden ingekleurd. 

De inkt trok diep in het leer van de lussen. 

De permanent marker geeft niet af. 

De jas is als nieuw en als de goede gever hem zag zou hij hem misschien wel terug willen… 

Mooi niet.

Zwarte permanent marker kan gebruikt voor zwarte leren tasjes met kale plekjes of een riem, 


voor leren bankstellen of stoelen met kale plekjes of een leren jasje…

Tip 3… Sinds mijn naaimachine van de trap is gevallen zal ik me wat moeten laten invallen als naaiwerk aan de orde is. Of…

Hoe maak je met de hand een vliegengordijn?

Van de moeder van Christel kwam een grof weefsel glasgordijn mee, 

waarnaar ik al een tijd op zoek ben. 

Waarom net dit soort mijn voorkeur heeft?

1 Je ziet geen vuil erop en ik wil het gordijn gebruiken als vliegengordijn.

2. Het laat veel licht door, door de grove structuur.

3. Met een dikke katoenen draad kan ik met de hand de zomen erin rijgen en zie je de steken niet.

4. Het gordijn is niet hoog genoeg maar wel heel breed. 

Het gordijn werd in de breedte middendoor geknipt en de haakjes kunnen in de zoompjes van de zijkanten gestoken worden. 

Geen gordijn band nodig (zie foto.)

De zomen heb ik driedubbel erin gevouwen om het gordijn zwaarte te geven zodat het niet open waait en de vliegen toch naar binnen glippen.

De twee banen heb ik zo opgehangen dat het loodkoord tegen elkaar midden voor de
deuropening valt. 

Als ik daar doorheen loop valt de opening (door dat loodkoord) direct dicht…

Ik had een pracht inbetween vliegengordijn van witte vitrage waar je elke vingervlek op ziet. 

Dat hangt een week na het wassen al voor schandaal vol vlekken in de deur. 

Dat moeten we niet hebben…Het gordijn wordt gewassen en doorgegeven… 

Ik ben heel blij met mijn nieuw vliegengordijn. Dankjewel mam van Christel...

Tip 4… Zondag zag ik in de berm massa’s boerenwormkruid staan. 

Ik weet dat de bermen gemaaid worden en op dinsdag ben ik gaan oogsten in de hoop dat ze er nog stonden. 

Fietstassen vol bloemkoppen gingen mee naar huis waarmee een bewaarde hartvormige krans werd bekleed. 

Vanaf het kuiltje van het hart rechts naar beneden wikkelen tot de punt. 

Daarna vanaf het kuiltje van het hart links naar beneden, 

zo wikkel je het mooiste… Een ronde krans kan natuurlijk ook.

De Gulden Roede in de tuin leverde weer enkele bloemen in volle bloei. 

Bij de grond afgeknipt, de bladeren eraf rissen en werden de bloemen opgehangen in de
woonkamer om te drogen.

Mijn leventje… Samira is terug van sabbatical time en hebben we meteen afgesproken dezelfde dag nog. 

Kan je nagaan hoe we elkaar gemist hebben. 

Om 18.00 uur bij Snackpoint het Loo. Gesloten helaas en besloten we door te fietsen naar de Hereweg… Gesloten.

Door een stortbui overvallen hebben we nog geschuild onder een boom… Ergens iets eten was inmiddels een fietstocht met hindernissen geworden...

Op naar het winkelcentrum Op De Kamp waar twee restaurantjes liggen… Vanaf 18.00 uur gesloten… We geven het niet op…


Op de Pasweg ligt een Griek Mykonos. Ha… daar branden alle lampjes. 

Of we gereserveerd hadden? Nee dus… Tja tjokvol en geen plaats. 

Liep ik tegen Willeke met haar prachtige oudste zoon aan die iets kwam afhalen… Ze raden ons aan dat ook zo te doen… 

Nee dus… we wilden gewoon ergens uit eten... terwijl we bij praten… 

Op naar Schaesberg waar de deur van een Grieks restaurant open stond.

Ha… dat werd ons stekje aan een tafeltje bij het raam in alle rust en hebben we wat besteld… 

Ik tonijnsalade met frietjes en Samira zalm met frietjes… Het was een heerlijke avond uit, al was het eten matig…

Op de menukaart stond echte dame blanche met warme chocoladesaus… 

Tja die hebben ze bijna nergens meer dus hebben we nog besteld als nagerechtje… 

Het was nep…want de chocoladesaus was geen chocolade maar cacao fantasie dus toch uit een flesje of tube en gewoon warm gemaakt… 

Nee we hebben geen fooi gegeven…maar zo blij dat we ons klankbord weer hadden...

Annemiek...

Ps Laat me weten als je de verhaaltjes uit mijn boeken als fijn ervaart. Dan stuur ik ze weer mee met de mijmeringen.