donderdag 30 mei 2024

Mijmering 60 Pruikje repareren, hoedje maken, pastasaus met pesto, bladkrans van hedera plus doen met wat er is...

 Beste mensen,

Je dromen zijn de beelden uit het boek

dat je ziel over je schrijft...

Annemiek.

 

Mijmering 60 2024.

Tip…Het pruikje van het poppenpotje heeft zijn beste tijd gehad. 

Dat kan beter en heb ik nog wat bijzonder soort touw,

 indertijd uit een vloerkleed gerafeld. 

Het lijkt een beetje op kroeshaar of rasta (met de nodige fantasie.)

Van gewoon touw werd een losse vlecht gemaakt, 

waaraan stukjes “kroeshaar” werden geknoopt. 

Aan het popje vastbinden was geen probleem.

De dikke knoop werd aan de voorkant in de pot van het hoofdje gestopt 

en de achterkant aan de ijzer staaf geknoopt waar het popje tegenaan staat.

Haar hoedje is ook vergaan en zal een nieuw moeten komen…

Uiteindelijk werd de bodem van een mandje daarvoor gebruikt

 dat spontaan verder begon te rafelen.

Geen probleem en werd een rand erom gehaakt met dik kunststof koord dat nog ergens lag. 

Met dun touw zou het ook zijn gelukt.

De bloemetjes van de oude hoed werden op de nieuwe genaaid 


en werd de hoed vastgezet met een hoedenpen eh… 

fietsenspaak die te lang was. 

Geen probleem en werd de spaak ingekort en de spaak aan een kant omgebogen.  

Het rechte stuk werd door de hoed en de pruik in het kopje gestoken… Ocharme…

Het bevalt me niet helemaal en slapen we een nachtje erover. 

De haartjes wat bijgeknipt, misschien is dat het wel…

Na het knippen had ik spijt en misschien groeit het haar nog een stukje? 

Ze kan nog een tijdje mee…het poppenpopje.

Tip 2… Helemaal verslaafd aan groentepannetjes was het hoofdbestanddeel deze keer champignons.

Daarbij een halve ui

Halve courget

Rest van de diepvries paprika

Tomaatjes

Peper/zout

zonnebloemolie

Een ei

Snee donker brood.

De rest wijst zich vanzelf…

Tip 3 Van snoeiafval naar krans dat kennen jullie wel van me.  

De hedera moest bij gesnoeid en kreeg een oude krans een nieuw jasje met hedera topjes 

waarvoor een wikkelklos werd gebruikt.

Wat touw eindjes werden strikken 

en uitgerafelde eindjes en je zal zien 

dat de bladeren verkleuren van geel naar bruin. 

Ook verdort zal de krans nog altijd mooi zijn.



Tip 4… Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat! 

De zoveelste keer schoven de rolletjes van de rails. 

Door mijn onbeheerste bewegingen vliegt elke stopper van de vitrage rail af 

die als vliegengordijn functioneert.

Dan maar iets zoeken dat ik klemmen kan tussen einde rail en de muur. 

Uiteindelijk vond ik een rubber dop van een bezem die met moeite in het hoekje paste. 

Door een ijzerdraadje werd de dop ook nog hoekstop.

Daar gaat het me om, 

zodat het gordijn na passeren weer tot in de hoek dichtvalt...

Geen mens die het ziet want het overgordijn zit er voor…

Tip 5…pastasaus met pesto en restjes.

Ingrediënten:

Twee kleine blikjes tomatenpuree (vond ik nog in de kast)

2 wortels

2 stengels bleekselderij

Rest champignons

Halve ui

Peper/zout

Flinke schep pesto

Geraspte kaas

Zonnebloemolie

Pasta en scheut olijfolie

Werkwijze: De gesnipperde ui fruiten en de groente schoongemaakt in kleine stukjes erbij. 

Half klein kopje water en met deksel op de pan op lage pit tot beetgaar laten garen.

Ondertussen de pasta garen volgens gebruiksaanwijzing. 

Na afgieten een scheut olijfolie erdoor. 

Pasta op je bord met de saus erop en wat geraspte kaas. 

De rest van de pasta ging min de pan van de saus.


 Omscheppen en na afkoeling voldoende om de helft ervan in te vriezen. 

Weer een reserve maaltijd.

Natuurlijk kan je bij de saus knoflook en kruiden toevoegen, 

ik gaf de voorkeur aan een flinke schep pesto…


Mijn leventje… Elke dag lunch ik o.a. met een kommetje yoghurt en pluk het fruit daarvoor uit de tuin. 

De slakken lukt het nog niet bovenin de hoge frambozenstruiken te klimmen waar de frambozen rijpen. 

Bij de aardbeien moet ik waakzaam zijn.

Elke avond voordat de slakken op jacht gaan, 

worden bijna rijpe aardbeien geplukt om op de vensterbank binnenshuis na te rijpen…

Intussen aan het wisselende weer gewend werk of knutsel ik buiten als het droog is 

en vlucht naar binnen als de bui valt. 

Er is altijd werk op beide terreinen. 

In beweging blijven is de beste therapie en Floor beweegt mee, 

naar boven en beneden naar binnen en buiten tot ze moe gehold onder mijn dekbed kruipt…

terwijl het nog lang geen bedtijd is...

Annemiek