woensdag 15 mei 2024

Mijmering 56 Handwasje buiten, luxe water, vele tipjes en gelukkig zijn...

Beste mensen,

Droefheid is enkel een muur tussen twee tuinen,

Daar kan je gemakkelijk omheen

en ben je zo in tuin twee aanbeland...

 Annemiek.

 Mijmering 56 2024.

Tip… Tijdens zomerdagen is een handwasje zo gebeurd. 

Het brengt me terug in mijn geliefde nostalgie sfeer en het sop kan hergebruikt worden. 

De bloesjes kliedernat op kleerhangers blijven prima aan de waslijn hangen door de ophanglussen van touw.

Hoe je die lussen maakt? 

Zie voorbeeld… en heb ik weer wat nieuwe gefabriceerd… 

Een wasknijper op elke “schouder” pinnen de blouse vast aan de kleerhanger…

Tip 2…Elke dag tijdens de afwas krijgt een stuk serviesgoed extra aandacht. 

Dit keer het koffiefiltertje dat ik kreeg van Zena. 

Het is doorleefd en me dierbaar. 

De bruine randjes werden in de week gezet met SUNSODA en 

even later met een oude tandenborstel verwijdert.

Controleer je kopjes en bekers rond de oortjes en de randen,

 de buiten en onderkant van pannen idem. 

Nee… niet schrobben en schuren… Zet de vuile plekjes in de week (met pure SUNSODA)  

en laat de tijd grotendeels je werk doen. 

Tip 3… Natuurlijk kan je beter geen ramen wassen in de kokende zon. 

Dat geeft strepen… 

In alle vroegte van een voorspelde warme dag, als velen nog slapen (6.00 uur) sta ik op… 

en ga zo uit mijn bed de ramen van buiten te lijf. 

De mop emmer van Leifheit (beste merk dus duurzaam) heb ik pas aangeschaft en is multifunctioneel.

Door de ovale vorm past het zachte bezempje erin dat ik alleen voor dergelijke klussen gebruik. 

De ramen inzetten met sop (enkele druppels afwasmiddel in een emmer warm water) 

bracht een heerlijk kliederfeest…

De ramen werden heel kort afgespoeld met de slang.

 Aftrekken met de schone badkamertrekker en met een theedoek om de trekker nadrogen. 

De slang bij de hand was het  twee vliegen in een klap want de potplanten op de hof wilden ook een scheutje water en met gieters sjouwen is even niet goed voor mij…

Misschien denk je er niet aan maar je kan ook een heel dun straaltje water uit die slang laten lopen, 

door de kraan een halve slag open te draaien. 

Het is toch luxe water waar we zuinig mee moeten zijn.  

Het kan met minder en kleiner… De regenton is helaas al leeg…

Tip 4…Terwijl de medemens via de senseo naar de koffiemachine en airfryer walst blijft dit mens de rijkdom van eenvoudig leven lief. 

Mijn koffie wordt per beker vers gezet door koffiebonen te malen in een klein molentje, een schepje in een filterzakje en afgemeten kokend water erop. 

Ik hoef geen dure apparaten te kopen of te vervangen en/of schoon te houden. 

Hebben we het niet eens over de plaats die ze innemen…Bovendien wordt mijn koffie altijd geprezen…

Zo gek op gestoofde witlof dat dit bijgerecht bij mij steeds een hoofdgerecht wordt. 

In de nog hete stoofpan werd een flinke snee pompoenbrood geroosterd. 

Daar komt geen broodrooster aan te pas…

Oh ja... wat niet vuil wordt hoef je niet schoon te maken. 

Zie theedoek naast de pan...

Tip 5… Voor ik start met de afwas worden de vuile plekjes her en der in de week gezet, 

met een sponsje met sop. Op de olie/azijn schaal en het hoekje erom heen. 

De tijd weekt het vuil los waardoor het met een veeg zonder schuren verwijderd kan worden. 

Je hoeft de hele schaal daarvoor niet af te wassen.

Dat spaart je spullen, je energie plus tijd. 

Een schone reep closetpapier in het rek van de koelkastdeur 

en morgen weer eens een groentebak in het sop…

Het sop werd even met rust gelaten zodat het vuil naar de bodem zakte. 

Twee derde werd voorzichtig in de mop emmer gegoten en kreeg de vloer een tussenbeurtje...

Tip 6… Vroeg in de ochtend waren de klinkertjes op het hofje nog nat van de regen. 

Ideaal om onkruid tussen o.a. klinkers en tegels weg te halen 

omdat de wortels dan meestal meekomen.

Met de hak werden onkruidrandjes weggerist, meestal in een beweging. 

De hak (zie foto) is dan ook onmisbaar, 

al heel oud en tegenwoordig minder gebruikt maar oh zo handig als je niet zo goed bukken kan. 

Misschien heeft je vader of opa nog zoiets in de schuur? 

Dan weet jij nu hoe rijk je ermee bent… als je hem mag lenen of hebben...voor de echt. 

Daarna werd de hof grondig geveegd…

Tip 7… De regen nam het over en werden we naar binnen gejaagd Floor en ikke…

Een beetje
beslag werd gemaakt van bloem met een theelepeltje bakpoeder 

een ei snuf zout en wat melk. 

Het klokhuis van een gewassen appel uitgeboord en in vier schijven verdeeld… 

Door het dikke beslag wentelen en bakken in wat zonnebloemolie 

brengt een soort appelbeignets…  

De rest beslag werd pannenkoek…en alweer twee vliegen in een klap.


De laatste aardbeien kwamen in het midden op de pannenkoek

 waar wat honing op kan of een dot kwark 

en zelfs ijs en/of slagroom.

Mijn leventje… Na een maandenlange lijdensweg van ontstekingen 

met zelfs koorts en drie dagen plat liggen op het eind (omdat zitten niet meer lukte.)  

Werd de suprapubische katheter tijdens een noodingreep verwijdert 

en het gaatje in mijn buik mag dichtgroeien.


Met een nieuw soort wegwerp katheter haal ik tegenwoordig vier keer per dag de urine uit mijn blaas. 

We hebben geoefend en mijn trillende handen kunnen dit (nu) nog aan, 

al spriets ik wel regelmatig over de WC pot met als gevolg druppels op de vloer…die direct worden opgeruimd.


Ouwe washandjes genoeg waar een knipje in kwam en elke dag eentje schoon 

over het kleine vloerwissertje wordt getrokken…

De volle stofzuigerzak werd leeggeplukt 


net voor ik douchen ga. 

Ik koop de “stoffen” soort zak die heel lang meegaan, 

papier scheurt te snel…e

en kan je beter niet hergebruiken.

Twee van de drie lidcactussen staan voor de tweede keer in zes maanden in bloei. 

Dat deed bijvullen potgrond en vooral de koemestkorrels. 

Als ze uitgebloeid zijn mogen ze in de nazomer nog enkele maandjes buiten staan 

in de luwte van de oude seringenboom. 

Net voor de eerste vorstnachten komen, 

krijgen ze weer mest en/of een grotere pot en verhuizen ze weer naar binnen 

om als dank  steevast te bloeien rondom Kerst…en nu dus nog een keertje extra als dankjewel voor de goede zorgen…

Bloeit jouw lidcactus nu niet? 

Zet hem buiten in de schaduw op een beschut plekje,

onder een struik of tegen een muur in de begroeiing... 

Geef af en toe een heel klein scheutje water. 

Ze worden tijdens de zomer zo graag met rust gelaten om te mijmeren...

Annemiek