dinsdag 28 mei 2024

Mijmering 59 Tijd en energiebesparende schoonmaak tips, terug geleverde zonnestroom, extra porties en hete bliksem met appel en...peer...


 Beste mensen,
Stiltes zeggen alles tijdens gesprekken tussen vrienden.

Niet de woorden, maar het niet hoeven uitspreken ervan is belangrijk....

 Annemiek

 

Mijmering 59 2024.

Tip…Floor gooit wel eens haarballen eruit, ook boven op de vloerbedekking... 

Daar staat nu ook een kots emmertje met opschep krabbertje dat te maken is van een oud plastic bakje of emmertje…Zie voorbeeld…

Daarna wordt de plek geschrobd met de toiletborstel die ik voor schoonmaken en nooit in de toiletpot gebruik. 

Geweldig voor mensen die moeite hebben met bukken.

Tip 2… Hete bliksem met appel en…peer.

Ingrediënten:

Evenveel appel (en peer) dan aardappels.

1 a 2 uien zoveel je wil

Klontje boter

Nootmuskaat

Peper/zout

Werkwijze: Aardappels appels en eventueel een enkele peer schillen en in kleine stukken snijden. 

Een bekertje water toevoegen wat zout en aan de kook brengen.

Op lage pit garen en blijven opletten of de zaak niet droog kookt. Bij teveel water de deksel ietsje schuin zetten.

Ik heb nog een half handje voorgekookte witte bonen toegevoegd.

Ze binden en brengen plantaardig eiwit.

Ondertussen de uien in grove ringen snijden en fruiten in iets olie tot lichtbruin.

Klontje boter nootmuskaat en peper toevoegen naar smaak en de stamper erdoor.

De uien door de stamppot scheppen…Of je die peer proeft? Het maakt de HELE bliksem alleen maar nog lekkerder.

Tip 3… extra porties koken en na afkoeling direct  invriezen

 betekend altijd kant-en-klaar maaltijden bij de hand 

en bespaart je de kosten van bezorgmaaltijden van de chinees of friture…

als het zo uitkomt.

Tip 4… Essent rekent vanaf 1 juli terug leverkosten op overgebleven zonnestroom. 


Dat betekend geen zorgen voor mensen die ongeveer evenveel stroom opwekken dan ze gebruiken.

Dat zit bij mij helemaal goed, zeker omdat ik mijn huis verwarm met een airco verwarming die op stroom werkt en gaat wat de zonnepanelen opwekken schoon op.

Zonnepanelen plaatsen betekend nog steeds besparing als je maar niet meer laat plaatsen dan je stroom verbruikt…

Tip 5… Flacon gemakkelijk vullen. Misschien ben je het vergeten,

 bij SUNSODA maken vul ik altijd een paar flaconnetjes om bij elke wasbak SUNSODA bij de hand te hebben. 

Na het maken van het spul, na een nacht staan, nog eens doormengen. Daarna het flaconnetje plat in de SUNSODA leggen en onder drukken.

 Vult zich vanzelf…

Tip 6... Onderhoud aan de orde in tijdmanagement  en komt mijn poets toiletborstel weer in beeld. 

De witte achterpoort werd schoongemaakt met pure SUNSODA die aan een zijde intrekt terwijl ik de andere zijde inzet. 

Het vuil en groene aanslag verdwijnt in korte tijd moeiteloos. 

Wel afspoelen en drogen… 

Om de poort vuilafstotend te maken heb ik hem ingesmeerd met een oude vochtige doek met autowas. 

Uitwrijven gebeurd een uur later of zo…

Mijn fiets kreeg ook een beurt met de poets toiletborstel. 

Wat ik mis aan energie en bewegelijkheid wordt door de truukjes opgevangen. 

De naaf van de wielen wordt snel super schoon met de borstel die als het ware mijn arm en handen verlengen. 

Tussen de spaken bij de wielen hetzelfde verhaal… 

Veel werk verzet met beperkte energie. 

De fiets kreeg ook een autowas beurtje…

Tip 7… Het stapelmuurtje… dat Ahmed plaatste krijgt kruipende vetplanten als voegsel. 

Die koop ik niet maar werden in een knipbeurt gewonnen bij een ander muurtje. 

Natuurlijk hebben ze (nog) geen wortels die komen vanzelf 

als de snijkanten door aarde worden bedekt…

Tip 8… De mooiste bos bloemen pluk je uit eigen tuin. 

Ze staan langer omdat ze supervers in een vaas gaan. 

De bloem van het zevenblad volop aanwezig werd de basis en enkele  bloemen die minder in aantal zijn. 

Drie varenblad doet de rest…

Onbetaalbaar mooi en cadeau van moeder Aarde…

Mijn leventje… Het is al traditie geworden als de boot met vakantiegeld binnenkomt 

een deel(tje) daarvan aan een goed doel te besteden. 

Dat goed doel dient zich vanzelf aan en steeds dichtbij om zeker te weten dat niets aan de strijkstok blijft hangen en het zeer van pas komt.

Zuippartijen en flauwe kul aankopen steun ik niet.

Veel heb ik geleerd door de jaren heen en blijf graag achter de coulissen. 

Door een heel nodige wasmachine te laten bezorgen EN aansluiten bracht aan beide zijden veel geluk.

 

Een schakel vriendin die het gezin (met twee kleine kinderen) kent zorgt ervoor dat ik achter de coulissen kan blijven. 

Als we elkaar tegenkomen zal mevrouw zich nooit ongemakkelijk voelen omdat ze niet weet
uit welke hoek haar geluk kwam.

Voor de duidelijkheid mevrouw had na een verbroken relatie helemaal niets en wasmachines in tweedehands of krijgertjes komt weinig voor. 

Ze kan nu jaren vooruit…Dat geeft haar moed en motivatie om de zeker nog vele moeilijkheden op haar weg aan te gaan...

Floor en ik spelen mijn huis schoon en het moet wel. Meander heeft personeelstekort en kan mijn hulp Siham die ziek is niet vervangen. 

Tijdens vakantie vervangen ze ook niet en wat uitstelbaar is wordt niet gedaan.  

Mensen met kattenhaar allergie kunnen mijn huis beter even mijden. Mijn tijdmanagementklussen en mijn therapie gaan voor…

Gisteren ben ik heen en weer naar Molenberg Heerlen gefietst dus alweer iets verder. 

Daar werd mijn 51e kring gegeven en die stop ik nog lang van z’n leven niet. 

We komen elke maandag bij elkaar en hoe waardevol wordt de kring door de deelnemers bevonden.

Na afloop ben ik nog een einde verder gefietst langs het paradijs van Sonja die ook te kampen heeft met slakkenvraat. 

Ze kan goed hurken en op de knieën wat ik niet kan maar oh wat kan ik veel wat gelukkig maakt.

Het was weer een waardevolle maandag met de kring en met Sonja en tellen we onze zegeningen als we slapen gaan... Floor en ikke…

Moe van gelukkig zijn…ik zonder pijn en/of slangen aan mijn lijf in bed met al mijn geheelde wonden en Floor op het antieke kussensloop met kant naast me, dat kussen  is eigenlijk alleen decoratie heb ik haar vertelt… Ze is net als ik slechthorend... tja…

Annemiek