vrijdag 24 mei 2024

Mijmering 58 Reparatie met een stokje, groenteschoteltje, courget met een jasje, waterflesjes, conditie opvijzelen en wegwerp pepermolentje hergebruik

Beste mensen

Als je jezelf leert lief te hebben kom je meer voor jezelf op

De medemens zal het niet ontgaan…

Je gebogen rugje recht en je hoofd naar het licht gekeerd....

Kom je eindelijk thuis bij jezelf...

Annemiek

 Mijmering 58 2024…

Tip…Schone badhanddoeken drie dagen hergebruiken kan prima. Daar hoort wel een gebruiksaanwijzing bij.. 

Hang ze na gebruik direct breeduit op een lijntje te drogen in een ruimte met raam op kiep en doorluchting of buiten.

Je moet wel zeker weten dat de douchebeurt ook echt een goede beurt is geweest en de handdoek bijvoorbeeld geen remsporen heeft of op de vloer is beland. 

Twee handdoeken per week in de was in plaats van zeven is een hele besparing voor je stroom/water rekening en het milieu.

Tip 2… Leve de hergebruik waterfles al zal ik levenslang niet meer de peuter vergeten in de wandelwagen die dagelijks aan hetzelfde plastic flesje met limonadesiroop/water lurkte dat de moeder nooit schoonmaakte…

Onderin zat een grijze bodem van vuil dus bacterie haarden. Bij het drinken blijft spuug aan het mondstuk zitten en daalt neer in de fles. Elke dag met een druppel afwasmiddel mondstuk en onderin fles met een borsteltje schoonmaken is aan te raden.

Alleen uitspoelen is niet genoeg.

Bij de goede merken kan het mondstuk helemaal uit elkaar. Hergebruik flesjes uit supermarkten is af te raden. 

Ze laten snel plastic deeltjes los, zeker in de zon en het beste is glas of RVS flesjes.

Voor mijn kracht verliezende handen die trillen is schoonmaken van een fles met een borsteltje niet gemakkelijk. 

Een gratis oplossing en gemakkelijk schoon te houden is hergebruik kleine conservenpotjes met (helaas) een plastic deksel die ik rechtop in mijn tas zet.

Net van de kook af heet water in het potje met wat munt of citroenmelisse heb ik altijd "spraakwater" bij me. 

Metalen dekseltjes krijgen roestplekken van binnen… Nog beter zou zijn een wijde fles of pot met een glazen deksel en dergelijke drinkflessen zijn wel te vinden, al is het zoeken.

Tip 3… Snel groenteschoteltje… Deze keer met de volgende ingrediënten:

Kleine ui

Eventueel knoflook (was ik vergeten)

Handvol kleine tomaatjes

Kleine courget

2 stengels bleekselderij

Wat paprika uit de vriezer

Half handje voorgekookte witte bonen

1 ei

Peper/zout

Werkwijze: De gesnipperde ui fruiten en de in stukken gesneden courget toevoegen. 

De paprika plus doorgesneden tomaatjes erbij en peper/zout.


De bonen zorgen voor het plantaardig eiwit. (vlees vervangend) en het ei doet daar ook aan mee.

Alle groente roerbakken en op het laatst in het midden van de pan een plaatsje maken voor het ei. Op lage pit laten stollen al of niet met doorgeprikte dooier.

Een van mijn lievelingsgerechten…  een volledig menu en als je een snee grof donker brood erbij eet wordt het plantaardig eiwit beter opgenomen door je lijfje…

Tip 4… Sommige wegwerp pepermolentjes met peperkorrels kan je hergebruiken. Die van Verstegen is zo een. Eenmaal gekocht kan het potje steeds opnieuw gevuld worden met o.a. veel goedkopere losse peperkorrels gekocht bij Turkse winkels. Het is maar dat je het weet…

Tip 5…Doen met wat er is…  werd courgetschijven met een jasje. 

Door een dik pannenkoekbeslag gehaald en gebakken in zonnebloemolie. Beslag met de volgende ingrediënten:

Zelfrijzend bakmeel of bloem met ietsje bakpoeder

1 ei

Snuf zout

Melk in etappes tot een klontjesvrij dik beslag is ontstaan.

Nog een kolfje witlof in de koelkast en blaadjes bloedzuring (werkt laxerend en bloedzuiverend) uit de tuin 

plus stukjes peer en het sap van een citroen. 

Peper/zout wat zoet… scheutje olijfolie en een half handje witte rozijnen. 

De bieslook bloeit en de bloemetjes zijn eetbaar. Het staat zo feestelijk op de sla…

Tip 6... Een stukje plastic (rotan) van de tuinstoel is middendoor. 

Die zet je weer tegen elkaar met een dun stokje. Een stukje ijzerdraad kan natuurlijk ook.

Mijn leventje…De slakkenplaag werd landelijk en het ziet er niet naar uit dat dit minderen zal, nu niet en komende jaren ook niet.  

Tijd om een einde te maken aan de ergernis en het roer om te gooien. 

Er staat nu een vrolijk bloeiende al flinke hortensia op de plek waar de kleine groenteplantjes werden opgegeten.

 Als eerbetoon voor de laatste rustplaats van vele plantjes…

De houterige stengels van hortensia daar klimmen slakken minder snel in en moet ik zorgen dat de bladeren niet de aarde raken…

Twee pioenrozen planten kwamen in de andere border en de moestuin kratten zal ik gaandeweg het seizoen gaan vullen met kindjes van de aardbeienplanten. 


De frambozentuin zal ik uitbreiden en alleen nog topinamboer telen waar de slakken vanaf blijven. Aardappelplanten zijn ook minder in trek heb ik gemerkt…

Afgelopen dagen waren gevuld met tussendoor therapie… Elke ochtend ben ik wel steeds vier uur lopend en staand bezig in huis en hofje. Toch is dat niet voldoende om mijn conditie met lopen verder uit te breiden.

Ik ben langere stukjes zonder stok gaan lopen door de pijn heen en gaat het lopen al veel beter, en blijf ik langer zonder pijn. 

Langere stukken fietsen helpt ook desnoods op een hometrainer, al fiets ik liever in de buitenlucht. Het is als de wielrenner die door pijn heen fietst om zijn grenzen te verleggen… 

Ik heb na mijn heupbreuk veel geleerd van Robbe de fysiotherapeut…Opdrukken om je rug sterk te maken kan je ook staande, je voeten een meter of meer vanaf het aanrecht en je handen op het aanrecht en opdrukken maar... Probeer maar eens…

Annemiek