dinsdag 7 mei 2024

Mijmering 54 Goedkoop is vaak duurkoop, romige rijk gevulde venkelsoep voor peanuts en grenzen verleggen...

Beste mensen,

De schoonheid van eenvoudig leven op deze aarde is niet te koop

Zij behoort toe aan wie haar ontdekt, begrijpt en haar weet te genieten....
Op dit punt beland zal geld nog maar weinig waarde voor je hebben.....

Annemiek.

Mijmering 54 2024.

Stukjes bij beetjes werd de plek waar de pompoenen moeten komen vrijgemaakt van zevenblad. 

De kamferfoelie tegen het gaas, die licht en zon tegen hield werd tot aan de grond weggesnoeid…

Inmiddels zijn de frambozenstruiken zo hoog dat mijn zijgevel tuintje geen inkijk meer heeft. 

Wat een weelde nu het beter weer gaat worden en hebben Floor 

en ik elk moment van de dag privacy en altijd ergens zon of schaduw op het hofje…

Tip… Werk aan voorraad vleesvervanging… Voorgekookte witte bonen in porties ingevroren betekend altijd kant-en-klare vleesvervangers bij de hand. 

Gedroogde witte bonen zijn bij Turkse winkels meestal heel betaalbaar.

Zet ze een nacht in de week… Twee bekers witte bonen in 5 bekers water zijn na een nacht een mega hoop bonen dus neem een ruime kom.

Opzetten in ruim water, aan de kook brengen en op lagere pit garen. 

Na tien minuut de warmtebron uit. 

Leg eventueel een handdoek, ouwe jas of kookmuts over de pan. 

Gratis nagaren…

Afgieten afkoelen en in porties verdeeld invriezen…

De bonen  kunnen door salades, wok gerechten, 

puree en soepen als extra “vlees” vervangers. 

Natuurlijk ook als balletjes bij groente en aardappels.

Tip 2… Drie venkelknollen op de markt voor 1,50 omdat ze niet zo vers meer waren. Deze keer is goedkoop geen miskoop en aldoende leert men...

Niets mis met die die knollen en werden ze thuis gekomen direct verwerkt tot goed gevulde romige venkelsoep.

Ingrediƫnten:

1, 2 of drie venkelknollen(een flinke is al genoeg)

2 aardappels

1 kleine ui

2 groentebouillonblokken

Halve liter melk

Halve liter water.

1 dikke aardappel of 2 kleintjes.

Werkwijze: De gesnipperde ui aanfruiten in iets zonnebloemolie en een klontje boter.

 Afblussen met het water en de in stukken gesneden venkelknollen toevoegen.

De aardappels schillen, wassen en in stukjes gesneden toevoegen, 

plus de halve liter melk. Bouillonblokken erbij en aan de kook brengen…

Uitzoeken op welk laag pitje de melk niet overkookt en de soep net aan de kook blijft. 

Een houten lepel tussen deksel en pan leggen helpt tegen overkoken…

Garen tot de venkel/aardappels gaar zijn en de staafmixer erdoor… 

In bord of soepkop wat fijn groen van de venkel leggen en eventueel een scheutje room of
koffiemelk, 

maar hoeft niet…

Tip 3… Hollandse aardbeien te koop op de markt twee doosjes voor 3,50 euro. 

Iets verder 4 doosjes voor 2 euro (die al in ontbinding zijn) en uit Spanje komen.

Niet doen!! Slecht voor het milieu(ze hebben reisgeld gekost)

 geen smaak aan en in de avond kan je ze al weggooien, dus weggegooid geld.


De Hollanders (aardbeien) zijn iets te vroeg geplukt en mogen uitgebreid na kleuren/rijpen op een schaal op de tuintafel… 

Daarna zijn ze nog dagen te bewaren in de koelkast… elke euro waard en ze komen van dichtbij, 

deze zelfs uit Limburg.

De heerlijke rode zoete appels (ook uit Holland) drie kilo voor 3,50 euro en je kan er zo heel
veel mee doen naast handappel… 

Zo blij dat ik weer naar de markt kon.

Tip 4… Elke dag haal ik de meest rijpe aardbeien uit de schaal in de koelkast. 

Deze keer werden ze een lunchgerechtje… 

Een peer in stukjes in een wijde soepkom, aangevuld met in stukken gesneden aardbeien en een beetje yoghurt. 

Suiker hoeft daar niet bij…

Mijn leventje… Tijd om mijn grenzen weer te verleggen... fietsen komt de verdere genezing gebroken heup ten goede… en ben ik om 8 uur zaterdagochtend naar de markt in Eygelshoven gefietst. 

Binnendoor langs de akkers is het een kippen eindje. November 2023 ben ik het laatst op die
markt geweest en het was een blije ontmoeting in de vroegte…

Net vroeg genoeg om langs de kramen te fietsen en de kwaliteit en prijzen te vergelijken. Met mijn driewieler kan ik stil blijven staan en vanuit de
hoogte alles overzien…Een half uurtje later was ik alweer weg…voor de drukte startte…

Meer zon in de tuin door snoeien.

Op de markt kosten groente vaak een derde of de helft dan in de supermarkt en daarvoor mag het B kwaliteit of kromme groente zijn. Ze hebben mijn voorkeur…

De oregano was afgelopen winter bevroren in mijn tuin. Ik had hem te laat verplaatst. 

Dus werd een nieuwe plant bij de plantenkraam gekocht en acht knolselderij plantjes. Die ga ik eens lekker vetmesten met veel koemest korrels…Leuk omdat weer eens mee te maken…

Fatima en Ahmed kregen nog een gift waarvan boodschappen werden gekocht… en blije gezichtjes bracht… Ze bedanken daarvoor...Binnenkort meer nieuws…

Annemiek.