zondag 12 mei 2024

Mijmering 55 Mega tuinklus, hergebruik, ontspullen, zomersalade, gebakjes en gelukkig zijn... door liefde te aanschouwen..

Beste mensen,

Geluk is twee zonen die samen klussen met hun vader 

En dat groot geluk van dichtbij te mogen meemaken

Annemiek.

Mijmering 55 2024.

Tip…Afgelopen week heb ik als tijdmanagement twee uur per dag foto’s gesorteerd op mijn PC. 

Duizenden passeerden de revue en werden nooit meer bekeken. Weg ermee…

Kijk jij nog wel eens naar foto’s of spullen uit het verleden? Welk gevoel heb je daarbij?
Misschien doet het je zo weinig dat het weg kan…

Wat je niet meer hebt hoef je niet meer te onderhouden, neemt geen plaats meer in, in je huis noch in je hoofd…Bij mij is wekelijks nog wel iets te ontspullen…


Afgelopen week twee glazen potjes met sierdeksel die kon Siham weer goed gebruiken in haar keukenkast…

Tip 2…Tweedehands kleding doorgeven en krijgen maakt (mij) meer blij dan nieuw gekocht. 

Je spaarde de aarde, want wat er al is, daar hoeven geen grondstoffen voor gebruikt te worden.


Twee bananen dozen kleding gaat de rij vriendinnen af en een ieder neemt eruit wat past en leuk is. 

Je kan wat erbij doen uit jouw kast  en reizen de dozen verder…

Een bijpassend voordeel is dat je zo aan kleuren kleding komt die je zelf nooit gekocht zou hebben en best mooi staan. 


Wat stuk is wordt gerepareerd en vale kleuren spul zijn voor in de tuin… vaal is soms net mooi…(vintage) Misschien motiveert het jou… ook een kledinglijn op te zetten?

Tip 3…Een deel van de bonus familie komt me helpen met de tuin. 

Het pad waar de  rolstoel door moet wordt breder en zware keien moeten verplaatst. 

Ahmed en zijn twee zonen Akram en Ali gaan de klus klaren en Fatima komt ook mee. 

Wat heeft dat met een tip te maken? Nou… eten voorbereiden de dag van te voren…

Op vrijdag heb ik een zomersalade gemaakt, in een variatie zoals de lezers al meer voorbij zagen komen.

Deze keer met:

Gekookte aardappels

3 stengels bleekselderij

4 gekookte eieren

Half handje witte rozijnen

Een flacon yoghurtdressing

En als je hebt een doosje slagroom (of verse)

Werkwijze: De aardappels en eieren in kleine stukjes snijden (doe ik met de eiersnijder) 

en de bleekselderij in smalle reepjes. 

Een halve fles dressing erbij en voorzichtig omscheppen.

Voeg peper/zout toe en laat een nacht of dagdeel staan.

Twee vliegen in een klap: Omdat ik zelf gebakjes wilde maken werd 500 ml slagroom geklopt tot lobbig, 

dat is zo dik als yoghurt, de heft daarvan kwam bij de salade.

 Bij de overige slagroom in de kom werd een schepje suiker toegevoegd en verder stijf geklopt. 

Dat worden de toefjes op de gebakjes…


De tuinklus…Zaterdag werd mijn tuinpad onderhanden genomen door Ahmed Akram en Ali. 

Fatima kwam ook mee voor de gezelligheid en de catering. 

Op enkele foto’s zie je dat gedachten dwalen en als Ahmed me aankijkt spreken zijn ogen over het mooiste geluk dat hij maar krijgen kon. 

Stiekem heb ik weer eens traantjes gelaten gisteren en steeds was er die brok in mijn keel…

Fatima en Achmed kunnen me precies vertellen wat de karaktereigenschappen van de kinderen zijn. 

Gisteren heb ik de karakters van de twee zonen kunnen lezen in hun gedrag en vooral lichaamstaal, dat spreekt altijd de waarheid…

Je vergeet dat Ali (14) ruim vier jaar jonger is dan Akram. 

Hij is groter dan zijn oudere broer...

Hij heeft oog voor detail en op de foto zie je dat hij elk rotsblokje zo legt dat het past en mooier uitkomt…

Ik kon hem zonder begeleiding de kamperfoelie laten snoeien

 en herkende hij in de bijentuin al snel het blad van de wilgenscheuten die eruit moesten… 

Ali leeft in het moment lijkt het wel…

dat is nog het kind in hem denk ik.

Akram is de klusser en ziet meer het geheel van de klus. 


Hij heeft in het jaar dat hij al in Nederland is al veel geleerd van vader Ahmed…

Hij is man geworden zie ik en wat een mooie man. 

Ali kan ik nog vormen maar Akram niet meer. 

Dat doen zijn vader en Fatima wel…

Wat een prachtdag is het geworden als een cadeautje van

 “Hij die de sla laat groeien.” 

Het pad heeft een truukje bij de poort. 

Waar het te smal was is het pad breder geworden, 

als een soort vluchtstrookje om schuin in te kunnen steken met de rolstoel…

Die punt die je ziet en de kei daarboven zal ik wit spuiten 

want daar rij ik met mijn schele ogen natuurlijk weer tegenaan, terwijl ruim plaats is…

Mijn vader zei vroeger eens:

”Ons Miet op de fiets op een brede weg met middenin een boom, rijd steevast tegen die boom aan…

Annemiek