maandag 23 oktober 2023

Mijmering 84 Een peer tosti, koolvis met een dekje, een kleurrijk menu, een kruis in je agenda en een aangelopen poes die geen zwerver was…

Beste mensen,

Geluk is een halfvol glas

en mindere zaken van de mooiste kant bekijken....

Annemiek

Mijmering 84 2023.

Tip… Een regendag is vaak de aanleiding om een kruis in mijn agenda te zetten. 

In de ochtend naar de kapper en meteen fruit gehaald in de stromende regen en is het genoeg voor vandaag. 

De natte troep uit en lekker warm in de woonmantel in de ligstoel, een vitamine lunch een goed boek…enne Floor.  

Goed zijn voor jezelf is van groot belang… uiteindelijk heb ik dat in de herfst van mijn leven geleerd.

De tijd van herfstthee maken is weer aangebroken… elke dag in
de ochtend word herfstthee in de thermos gezet. 

Bij de PLUS nu in de reclame. Steeds een warm theetje onder handbereik is aan te raden en kan nog een tweede thermos gemaakt van het theezakje  als de eerste thermos te snel leeg is. 

Gebruikte theezakjes op brandende vermoeide ogen verzacht…

Tip 2… Een boterham met kaas en een peer anders dan anders. Maak een tosti ervan. 

De boterhammen smeren en eentje ruim met kaas beleggen.

Schil de peer met een dunschiller en schil schijfjes peer voor op de kaas… 

Boterham erop en op laag pitje in een pannetje met ietsje olie toasten. 

Op tijd keren. De tosti met de rest peer op een bordje… Smakelijk!

Tip 3…De laatste snijbiet oogst zo lang de vorst haar niet de nek omdraait. 

Deze keer als aparte groente met een eitje zoals je met spinazie zou doen. 

Stukje koolvis erbij en gebakken aardappels met rozemarijn.

De koolvisplak heb ik middendoor gezaagd met een diepvries mes. 

Er is niet veel smaak aan koolvis en om te beginnen bestrooi ik de vis met viskruiden en paprika. 

Een mengsel werd gemaakt
van een scheutje olie veel fijngeknipte tijm een paar knoflookstengels en geraspte kaas.

In het kleine oventje met een stukje aluminiumfolie erop 40 minuut op 180 graden.

Het laatste kwartier zonder folie de bovenkant bruinen...

De aardappels schillen met de dunschiller en wassen. 

Klein gesneden opzetten met iets zout en een ei. 

Vanaf kookpunt 8 minuut tellen en het ei uit de pan en de aardappels afgieten. 

De aardappels bakken en halverwege veel rozemarijn naaldjes toevoegen. 

De snijbiet uit de border geknipt werd uitgezocht en de jonge zachte blaadjes gebruikt. 

Kort wassen en in de vergiet. 

In een pannetje laten slinken met een vleugje zout als de aardappels al bijna bruin zijn. 

Alles op je bordje en op de snijbiet het ei…

Als nagerechtje yoghurt met een tipje frambozenconfituur en heel veel frambozen... 

Het is nu tijd om frambozenstruikjes in je tuin te zetten...

Tip 4… Snel een menu op tafel bedenk ik waarvan?? 

Paar aardappels appels een ui…

Hete bliksem… Evenveel aardappel als appel schillen en in kleine stukken gesneden opzetten met een glaasje water en ietsje zout. 

De ui in grove stukken in een klein pannetje in iets olie tot lichtbruin laten fruiten. 

Als plantaardig eiwit deed ik een handvol voorgekookte witte bonen erbij. 

Die vind je niet meer terug. 

De aardappel appel gaar en nog teveel vocht? 

Even deksel van de pan, klontje boter en nootmuskaat toevoegen en stampen. 

De uien op het laatste erdoor roeren…

Mijn leventje…Maandagochtend moe thuis gekomen van een kring/cursus geven miste ik Floortje. 

Geen vreugdevolle pootjes van de trap en mauwen om voer… 

Eerst maar eens de berging controleren en dan van boven naar beneden de kasten. 

Floor zat in de kleerkast en had een wazige kerstbloes van de hanger gerukt. 

Daar lag ze op te slapen en haar eerste run was naar
de kattenbak…

De laatste twee weken heb ik een aangelopen zwerfkat op mijn hofje… 

Ze brengt de nachten door in een van de vele beschutte mandjes van Floor. 

Als ik vroeg buiten ben zie ik haar daaruit wegschieten. 

Wat moet ik ermee… en ondertussen gaf ik haar de kliekjes van Floor en heb zelfs brokjes voor haar/hem gekocht. 

Je laat geen dier met honger de nacht in gaan.

Floor helpt bij bed verschonen.
Met Manuela besproken wat de beste oplossing zou zijn want met Floor heb ik de handen al vol en hoop ik dat zij eerder gaat dan ik… 

De dierenambulance vertelde Manuela die een vangkooi bij je achterlaat waarin een bakje voer kan
gezet…

Ze halen de poes dan op en proberen een baasje te zoeken... Als dat na lange tijd niet lukt krijgen ze een spuitje.

Toch maar eerst mijn overbuurman Jos gevraagd of hij een zwarte poes kende. Jawel… die was van zijn buurvrouw. 

Ze heeft zelfs twee zwarte poezen en een kattenluik. Wist ik veel... ik bemoei me niet zo met de buurt...

De poes komt ook wel eens bij Jos binnen vertelde hij en eet het bakje voer leeg van de hond. 

Daarna bij mij haar bakje… stel ik me zo voor en slaapt tijdens zwoele nachten in Floor haar mandjes.

Gedaan zijn de zorgen om de zwerver die geen zwerver was en hoeft Floor ook niet meer in de vroegte haar mandjes te controleren. Nu nog de zwarte poes ontmoedigen...

Annemiek.