vrijdag 20 oktober 2023

Mijmering 83 Champignonragout en pasteitjes, rauwe andijvie stamppot, geraniums redden voor een tweede jaar en Akram in groei…

 Beste mensen,

Je moet erop vertrouwen

dat je alles kunt bereiken

de grootste berg overwinnen

al kan dat soms onmogelijk lijken

en soms…

start je groeit met fietsen leren…

Annemiek.

Voor Akram.

Mijmering 83 2023.

Tip… De laatste gedroogde bonen werden van de planten geplukt en gedopt. 

Enkelen waarvan het vliesje brak kunnen direct gebruikt door mee te koken met de aardappels voor een stamppotje.

Plantaardig eiwit als vleesvervanger en we gooien geen” goei eten weg.” 

De gave bonen worden verder gedroogd in huis en zijn de zaaibonen voor volgend moestuinseizoen 2024.

Ingrediënten rauwe andijviestamppot:

Krop andijvie

De nodige aardappels voor puree

Klontje boter/margarine, nootmuskaat, peper/zout, scheut melk, scheut azijn en 1 kleine ui..

Puree maken van de aardappels. 

De aardappels klein gesneden en met een beker water opzetten verkort de gaar tijd.

De gewassen andijvie in kleine reepjes snijden en in een kom mengen met een scheut azijn en de klein gesneden ui.

De groente door de aardappelpuree scheppen en een minuut op heel laag pitje omscheppen.

Tip 2… Tegen 18.00 uur naar de PLUS levert me meestal 5 luxe broodjes voor een euro op. 

De rest van de boodschappen gaan dan mee en het loont om te kijken
wat nog meer wordt opgeruimd.

Zes eieren van biologische tuinderij GIJS van 3,07 voor 99 cent 

want de houdbaarheid datum loopt de 20e oktober af. 

Niets mis mee…op de 16e

Steeds meer mensen kunnen biologisch voedsel niet meer betalen zoals
je ziet met deze reclame die te vaak voorkomt.

Tip 3… Vroeg in de ochtend is het fris in huis en ga ik dan ook meteen aan de slag. 

Maandag was dat samen met Samira een cursus geven en dinsdag werd buitenwerk.  

De geraniums werden uit de bakken gegraven en woensdag ging ik
vroeg naar het ziekenhuis. 

Donderdag wat bijzondere boodschappen doen en de wekelijkse vier uur schoonmaak klus van mijn huis 

want de hulp heeft vakantie. 

Een mevrouw belde op om een afspraak te maken van de firma van Hekkert en Lierop 

voor mijn orthese die alweer voor zijn tijd versleten is. Ik doe er teveel mee...

Ze stelde voor tegen de middag wat ik op 9 uur heb gezet. 

Vroeg op de fiets komt me beter uit. 

Zorg dat je afspraken en klussen vroeg in de ochtend plaatsvinden en kan je verwarming uit blijven tot de avond…

Geraniums redden voor de vorst komt…Alleen de planten die ik een tweede jaar wil, 

mogen overwinteren in huis op een vorstvrije lichte plek op de vensterbank van de hobbykamer.

De geraniums werden een voor een uit de grotere bakken en potten gehaald.  

De wortelkluit mag best wat bijgeknipt voor de plant in een pot wordt overgezet.

Ik gebruik daarvoor de potgrond van de grote bak of ketel waarin ze
stonden. 

Tot slot wordt de plant gesnoeid en krijgt een onder/bakje waar gietwater in kan. 

Ze blijven nog een weekje op de tuintafel staan om bij te komen van het omplanten en de snoei van kop en kont. 

Tip 5… Omdat ik groenten eet uit de tuin heb ik wel eens weekgeld
over. 

Daar koop ik houdbaar spul van voor in de voorraadkast. 

Deze keer tandpasta want ik poets ook mijn kaken waar een “fietsenrek” inzit waar mijn klikgebit  op vast zit. 

Voorraad is geweldig als het regent of bij sneeuwval en zeker tegen de feestdagen als je misschien luxe zaken wil kopen 

en basis boodschappen al in voorraad zijn is dat een zegen…

Tip 6… Een te lang overgordijn is zalig als je ze in de avond dichtschuift als het kouder wordt. 

Open geschoven blijft geen hoop gordijn op de grond liggen als je ze met een ophangkoord aan een haak bevestigd…


Tip 7… De knoflooktenen zijn uitgelopen en hebben al pracht stengeltjes. Nog even niet van knippen dat komt van de winter wel…

Tip 8…ingrediënten voor pasteitjes:

Groot bakje champignons.

125 gram roomboter of margarine.

125 gram bloem.

Halve liter water.

1 groentebouillonblok.

Peper/zout kerrie en eventueel peterselie.

Pasteibakjes.

Eventueel room of koffiemelk en toefjes peterselie.

Werkwijze: De champignons afborstelen kort afspoelen en in stukken snijden. 

De halve liter water koken en de bouillonblok toevoegen.

De boter smelten maar niet bruinen in een stoofpan. 

De champignons toevoegen en met peper/zout en kerrie bestrooien en roerbakken.

Als het meeste vocht dat uit de champignons komt is verdampt, de bloem al roerende toevoegen. 

De bouillon in gedeeltes toevoegen en blijven roeren. 

Tot slot kan een scheut room erbij of… koffiemelk. 

Zo simpel is dit recept en zoveel lekkerder dan de ragout in blik.

De pasteibakjes voorverwarmen en de ragout in de bakjes scheppen. 

Ik had wel sla maar geen tomaat.  

Een potje komkommer in zoet/zuur  werd open gemaakt 

en doet het ook.

Mijn leventje… 

Door omstandigheden was ik een beetje achter met het onderhoud van mijn tuin. 

Inmiddels is alles weer in orde en tijdens de mooie dagen werd flink gewerkt. 

Akram de oudste zoon van Achmed heeft me geholpen 

en zal dat de komende tijd blijven doen waar ik heel blij mee ben.

Ik stond op het punt de moestuin op te zeggen of… 

verder gaan met hulp. 

Tijdens het werk kan ik hem de Nederlandse taal leren. 

De jongen is heel introvert zoals zijn vader was 

toen ik de eerste keer met hem kennis maakte en zie nu de zelfverzekerde man met de vaste baan...

Vader en zoon lijken heel veel op elkaar wat betreft uiterlijk,

 lichaamstaal zowel karakter. 

Al heb ik al verschillen ontdekt dat aan het leeftijdsverschil kan liggen… 

Beiden zijn getraumatiseerd wat bij Ahmed een plekje heeft gekregen… 

Wie is dat niet tegenwoordig. Er zijn meer mensen met dan zonder rugzakje. 

Bij Akram is nog veel werk te doen…

Ik ben weer helemaal in mijn element dit mensenkind zelfverzekerder te mogen maken 

door hem tegelijkertijd de Nederlandse taal bij te brengen en tuinieren te leren.

Natuurlijk wil ik Akram niet uitbuiten en voor wat hoort wat. 

We zijn bij bikenation  in Landgraaf een fiets gaan kopen. 

Hij mocht zelf uitzoeken en omdat hij alleen maar zwarte kleding draagt 

kon je voorspellen welke kleur fiets het zou worden…

 Akram fietsen leren was een hele klus en lukt mij niet. 

Samira heeft geholpen en het was best zwaar om achter hem aan te rennen met de hand onder het zadel en tegelijkertijd alles recht te houden.

Gelukkig kwam Ahmed net thuis van zijn werk en heeft het fietsen leren overgenomen. 

Maar eerst werd er gegeten en gebeden… Ik zelf ben nog het meest blij want door de fiets zal Akram zelfstandiger zijn… 

Hij zal de verkeersregels moeten leren en eerst maar eens in rechte lijntjes leren fietsen… Alhamdoelillah (ٱلْحَمْدُ لِلَّٰهِ) 

Annemiek