donderdag 28 juli 2022

Mijmering 60 Top energiezuinige tips, gefrituurde mannenblommen en jonkies in de aarde…

Beste mensen,

Het moment om het dak te repareren

is als de zon schijnt...

En een warme wollen woonmantel

Maak je midden zomer…

Annemiek


Mijmering 60 2022.

Tip… Drie mannelijke bloemen van de courgetplant kunnen gevuld en gefrituurd. 

Twee die na twee dagen te hebben gebloeid niet meer open gingen heb ik aan moeten wrikken, en werden door een kleine opening gevuld.

De derde was net wijd open en kon ik zo vullen. 

Knip ze vroeg in de ochtend af want na tien uur sluiten ze alweer. 

Leg ze in de koelkast dan blijven ze open. Waarmee vullen? 

Met knoflook/kruidenkaas (bij de PLUS rond de 70 cent het kuipje).

De kaas in een spuitzakje van hergebruik drop zak Kruidvat. 

De bloemblaadjes voorzichtig dichtbinden met een rankje van de komkommerplant of een stengeltje bieslook.

Drie gevulde blommen is weinig en heb ik plakken courget erbij
gedaan, Maak een dik beslag van:

Ingrediënten beslag gevulde bloemen.

Zelfrijzend bakmeel

Snuf zout

1 ei

Melk

Werkwijze:

Wat bakmeel in een kom met zout ei, weinig melk en roeren. 

Voeg melk toe tot je een dik beslag hebt. Het beslag moet om de blommen blijven zitten.

In een klein pannetje 5 cm zonnebloemolie verhitten. Sleep de blommen door het beslag en bak ze in de olie. 

Op tijd omkeren. De schijfjes courget idem. 

Net voor het serveren toefjes kruidenkaas op de courgetschijfjes spuiten… 

Tip 2… Nog even terugkomend op de vloerkleedtas. 

Die werd gevuld met onderin twee terracotta potten waarop stukken schuimrubber, en daarop een plastic bakje. 

Daarin kwam een plantje te staan dat toch nog te diep wegzakte. 

De plant werd in een grotere CQ hogere pot gezet waardoor de blommen over de rand piepten.


De plant water gevend stroomt het overtollige water in het plastic bakje. 

Rondom de plant is mos gestopt maar kan ook hooi zijn voor de mooi.

 De tas werd aan een tuinstoel gehangen alsof een vriendin hem was vergeten. 

Om te voorkomen dat hij afglijd werd op twee plaatsen de tas met een stukje ijzerdraad aan de stoel vastgezet (zie foto). 

Alles kan gebruikt om de tas te vullen als onder de potplant maar een opvangbakje zit voor overtollig gietwater…

Enne maak hem niet te zwaar.

Tip 3…Nog meer aardbeiplantjes die aan de uitlopers groeiden werden afgeknipt en in potten water gelegd. 

We weten inmiddels dat daar
wortels aan komen… 

De papaverbollen die gedroogd eruit zien, kunnen ook afgeknipt.

Ze komen op de kop in een emmer waardoor het zaad eruit stroomt. 

Een deel van het zaad wordt als maanzaad gebruikt op broodjes,

 en de rest als zaaigoed volgend seizoen…

Tip 4… De wind steekt op? Ohhh mijn zaad…ALARM!  Met een wijde kom de voortuin in en alle pastinakenzaden afgeknipt en veilig onder het afdak gezet om na te drogen...

De papaverbollen even gecontroleerd werden nog enkele afgeknipt. 

De chioggia zaden kijk ik elke dag na en de bruin geworden bolletjes zijn goed. 

Daarvan oogst ik alleen de dikke zaden, die zijn A1 kwaliteit en de kleintjes gaan in de compostbak.

Dichtbij de natuur levend volg je de flow van Moeder Aarde,
omdat je de verbondenheid voelt en belangrijk bent, omdat je meedenkt en meewerkt aan een wereld project van levensbelang!

Tip 5…Vandaag maakte ik de bietjes carpaccio zoals het hoort. 

Een fris voorgerechtje bij de courget reifkoekjes als hoofdgerecht en rijpe pruimen na… 

Wellicht een vreemde combinatie maar heerlijk.

De gewassen courget raspen en een halve witte ui snipperen. 

Samen mengen in een kom met een ei peper/zout en wat bloem tot een samenhangede prut ontstaat. 

Met twee lepels hoopjes vormen in een wokje of koekenpan met iets zonnebloemolie. 

De koekjes iets platter drukken en op tijd keren… 

Even dichtschroeien en de kookplaat laag zetten.

De bietjes carpaccio starten met het maken van de dressing.

Ingrediënten: 1 eetlepel olijfolie

Halve eetlepel frambozenazijn of balsamico azijn

1 eetlepel vlierbloesemsiroop of honing

Tijmblaadjes peper/zout.

 

Verder heb je nodig:

1 grote of 2 kleine chioggia bietjes of rode biet of gele.

Geitenkaas of brie of wat je hebt en/of

rucola andere slasoort of…boomspinazie.

Werkwijze:

De bietjes met de dunschiller schillen, wassen en in heel dunne schijfjes snijden.

De schijfjes in de dressing leggen en in de koeling zetten. 

De rucola wassen en uit laten druppen. 

 

Net voor het opdienen de schijfjes biet mooi op bordjes leggen en iets dressing erover. 

De blaadjes sla daarop en de rest van de dressing… 

Ik nam blaadjes boomspinazie omdat die zo mooi kleurt bij de chioggia… 

Daarop kan geitenkaas of brie of een andere soort kaas op…

Mijn leventje…De jaarafrekening Essent kwam binnen. Een verademing moet ik zeggen…ik krijg 416,61 euro terug. Kijk mee hoe dit kan…

Door energiezuinig met stroom en gas om te gaan heb ik van juli 2021 tot juli 2022 voor 1232,77 euro verbruikt.

Elke maand voorschot a 71,00 euro is samen: 852,00 euro en al betaald.

De zonnepanelen haalden voor 797,38 euro binnen.

Dat is samen 1649,38 euro in de pot.

Ik moet betalen: 1232,77 euro… blijft 416,61 euro over die ik terug krijg…

 Als je moeite hebt met je energieverbruik volgen wordt dit door mijn eenvoudig voorbeeld wellicht duidelijker.

Voor elke energieverbruiker is het maatwerk en anders… 

Hoe groot is je huis…heb je zonnepanelen en ben je energiezuinig…


Heb je studerende kinderen die een verwarmde kamer nodig hebben.

Wel of niet geïsoleerd en hoe… en en… 

Het is nu tijd om je daarin te verdiepen zodat je klaar bent als de winter komt…

Essent raad aan mijn nieuwe maand voorschot bedrag op 145 euro te

zetten. 

Dat is het dubbele van het maandvoorschot van afgelopen jaar en daaraan kan je zien hoe duur o.a. het gas kost. 

Wat ik volgend jaar rond deze tijd zal moeten betalen is dan ook meer dan het dubbele als afgelopen jaar. 

Alhoewel… ik heb alweer een grandioze tip…

Ik vind 100 euro maand voorschot genoeg omdat ik die tip ga toepassen die mijn stookkosten  nog beduidend zal verminderen.

Tip… Ik ga nog kleiner wonen in eigen huis door mijn woonkamer te verkleinen met een gordijn en alleen het voorste deel aangenaam verwarmen. 

De rest van de benedenverdieping op “werk temperatuur” oftewel doorloop temperatuur, als ik bezig ben…

De bovenverdieping verwarming uit op de badkamer na… 

Verder alle tips die ik al toepaste en regelmatig erop zal terugkomen in mijn mijmeringen. 

Een vouwwand in de woonkamer zou nog beter zijn maar ik wil eerst eens kijken wat die gordijnen doen. 

Die had ik al…en de rails hebben rond de 30 euro gekost… 

Een vouwwand is aanmerkelijk duurder en dan nog laten zetten…. Hierbij nog een herinnering om een woonmantel te maken als je lekker van de zomer geniet. 

De mantel die ik aan heb op de foto heeft ingezette mouwen van een ouwe wollen trui…en is zaaaaaaaaaaaalig. Wil je aan de slag kijk dan op:

Mijmering 81 Maak zelf een wollenwinterwoonmantel.... en bespaar heel veel stookkosten komend stookseizoen.... 

https://annemieksmijmeringen.blogspot.com/2018/09/mijmering-81-maak-zelf-een.html  

Geniet vooral van de zomer…en werk tussendoor aan nieuwe huisregels voor je gezinsleden...

Annemiek.