donderdag 7 juli 2022

Mijmering 54 Maak een energiezuinige kookmuts, kleiner wonen in eigen huis en hergebruik en duurzaam...

Beste mensen,

De jaren leren ons veel dingen

waarvan de dagen geen weet hadden....

 

Annemiek.

 
Mijmering 54 2022.
 
Tip
De energiezuinige ideetjes stromen en via gedachten over de hooikist en de theemuts kwam ik op het ideetje van een pannenmuts.

Na overleg met de woensdagvriend heeft de
muts de naam KOOKMUTS gekregen...Geweeeeeldig!


Simpel te maken als je goed kijkt naar de foto’s al doet een oude ruime muts het ook of... twee in elkaar al zou ik daar geen wol voor nemen dat vervilt...
 
Onder in de kleerkast lag een synthetisch bontvachtje dat ooit als voering in een winterjas diende. 

Hoe maak je daar een kookmuts van? 

Twee mutsen die in elkaar geschoven een dubbeldik mutsje werd. 

Het rond bovenstuk zo groot als een deksel tweemaal knippen. Verder een lange strook zo hoog als een pan knippen.

Desnoods van stukken die je aan elkaar kan naaien.
 
De strook aan de rondjes naaien waarbij begin en eind open blijven. 

De tweede muts hetzelfde en de twee mutsen in elkaar schuiven met de goede kanten op elkaar. 

Naai de twee mutsen aan de zomen aan elkaar en keer de muts door de zij opening. 

Naai een tunneltje tien cm vanaf de zoom waar een koord doorheen kan geregen... 


De opening kan met de hand afgewerkt. Die opening in de muts is veiliger om de kookmuts op en van de pan te halen. Met het koord trek je de muts vast om de pan heen...
 
Wat de muts als voordeel heeft op de hooimand? 

De kookplaat blijft nog warm nadat de stroom eraf gaat en omdat geen sprake is van open vuur kan de muts prima. 

Verder hoef je niet met een kokend hete pan te slepen. Natuurlijk heb ik de muts over verschillende soorten pannen geschoven en de meeste passen... 

Nu nog uitproberen... Wat de bedoeling is? Een gerecht aan de kook laten komen, stroom eraf en de muts over de pan...

Meestal duurt het garen tweemaal zolang dan op de
werkende kookplaat maar.... veilig en je kan van alles doen in die tijd...
 
Tip 2
De slaboontjes werden geplukt en wat groene erbij gedaan om tot een portie te komen. 

De boontjes werden van de puntjes ontdaan afgespoeld en met weinig water aan de kook gebracht met ietsje zout. 

Kookplaat direct uit en de kookmuts over de pan... Annemiek ging op stap...op de fiets.
 
Bij terugkomst waren de boontjes gaar en gingen door het vergiet. 

Na afkoelen heb ik een dressing gemaakt van wat yoghurt rest
mayo en mosterd. 

Heerlijke boterbonensalade met stukjes vis en wat grof brood. Stuk meloen na en weer helemaal goed voor vandaag... 

Ik ga droogbonen in de week zetten om morgen met de kookmuts te garen... Wordt vervolgt...
 
De droogbonen werden een nacht in de week gezet en in de
ochtend met het weekwater opgezet op de kookplaat.
 
Vanaf kookpunt drie minuten en werd de kookplaat uitgezet en de kookmuts over de pan. 

Ik kreeg bezoek en na een uurtje even gekeken en waren de witte bonen gaar. 

Na afkoelen werden ze in hergebruik botergoud doosjes gedaan
voor in de vriezer. 

Mooie porties als plantaardig eiwit in plaats van vlees.
 
Tip 2
De deelnemers van de woensdagkring brainstormen over de energieprijzen, nog steeds en alweer en we motiveren elkaar.

De kookmuts werd met enthousiasme ontvangen en ik werd
weer gemotiveerd nog kleiner te gaan wonen in eigen huis. 

In mijn slaapkamer heb ik pracht witte velours overgordijnen hangen die ik indertijd van Betsy Moonen heb gekregen.

Ik sluit boven de gordijnen nooit en heb ook nooit de verwarming aan in de slaapkamers, dus de gordijnen hangen voor de sier. 

Ik heb ze indertijd korter gemaakt maar de zoom erin gelaten.

Die kan zo weer eruit en heb ik een witte rail besteld bij Leenbakker. 

Daar is deze week ook nog alles met 10% korting. 

Twee uitschuifrails plus rolletjes eraan en een paar euro om te bezorgen samen 32,50 euro. 

Meer hoef ik niet uit te geven om kleiner te gaan wonen in eigen huis.
 
Nu nog een vriend met een klopboor (die niet met me naar
Maastricht wil) die de rail kan ophangen maar dat komt zeker goed....

 
Tip 3
De sperzieboontjes uit eigen tuin heb ik kort gekookt en een half uitje gefruit in iets boter...nou ja margarine (Blue Band). 

Ik gebruik minder boter nu die onbetaalbaar is geworden. 

Nog wat aardappels opgedoken uit de voortuin die tot frietjes gesneden in zonnebloemolie werden gebakken. 

Uiteraard met rozemarijn...

Een kommetje rabarber erbij en een kommetje yoghurt na met framboosjes uit de tuin en hebben Floor en ikke de hemel op aarde... 


Zij natuurlijk met haar dipje melk omdat ze mee wil eten...
 
Tip 4
Het stukje vloerbedekking op de voetensteun van de traplift heeft losgelaten. 

Het waren ook maar miezerige stukjes dubbelzijdig plakband waarmee het vastzat. 

Ik ga geen nieuwe rol brede plakband kopen want van een stuk ducktape kan je ook dubbelzijdig plakband maken zoals je ziet(foto). 

Stuk ducktape afknippen en begin en einde aan elkaar plakken.

Dat plak je met een ander stuk ducktape vast waarop het moet
zijn.  
Vloerbedekking erop en aandrukken. 

Verder heb ik de vloerbedekking rondom ietsje afgeknipt zodat geen randjes oversteken die ik met mijn schoenen kan raken en losstoten.
 
Tip 5
Van een plastic flacon kan je heel wat maken voor hergebruik.

Middendoor gezaagd met een kartelmes heb ik een stevige
trechter met brede opening die wel goed op de meest voorkomende maat conserven potjes past. (jam maken) 

De onderste helft van de flacon werd gietertje met handvat...

Tip 6
De stofzuigerzak af en toe controleren en de mijne zat behoorlijk vol. 

Ook die kan hergebruikt als je met twee vingers de zooi eruit haalt op je gemakje.

Dat doe ik meestal voordat ik maar haar wil wassen en kan een beetje stof geen kwaad.  

Bij de container heb ik een dood hoekje waar niemand me ziet staan in mijn soepjurk of nachtpon.


De stoffen zak werd tot slot tegen de muur uitgeklopt en kwam weer in de stofzuiger. 

Het milieu en je portemonnee kan je geen grotere dienst bewijzen... en ja ik koop stoffen stofzuigerzakken die heel vaak hergebruikt kunnen worden...
 
Mijn leventje...
Jean de eekhoorn heeft het hofje weer aangedaan vanmorgen

en omdat ik veel losse doppinda’s op de mand leg neemt hij ze mee. 

Ik zag zelfs een koolmeesje met een dop pinda in zijn snaveltje verdwijnen. Alsof hij ze liever thuis op zijn gemakje opeet. 

Gisteren zag ik een ekster een nest jonge vogels leegroven uit de kersenboom van buur. 

Hij kwam met een jong tussen zijn snavel uit de boom en verdween op het dak van de garage van buur. 

Even later de tweede en de moeder van de kinderen maakte een hels kabaal... 

Vreselijk om mee te maken maar het hoort bij de natuur. 

De ekster zal ook moeten eten... De mens dood om andere redenen dan uit noodzaak, maar laten we het daar maar liever niet over hebben...Floor heeft weer een injectie gekregen tegen de allergie omdat haar lipjes weer gingen opzwellen. 


Het wicht gaat tegenwoordig op de kattenbak als ik naar de plee ga alsof ze denkt: ”Oh dat kan ik ook wel eens doen.” Ze is zo nieuwsgierig en moet overal het hare van weten. Komt er bezoek dan komt ze erbij staan en deelt zoenen uit. 

Als ik ga koken of als er schoongemaakt wordt moet ze het werk bekijken alsof ze de opzichter is... 

Hoort ze de koffiemolen dan wil ze meedoen met het koffiekransje zowel binnen als buiten... Dan komt ze als de wiedeweerga uit een van haar negen mandjes en eist haar bijdrage op van het feest... Ze is een heel bijzondere poes en doet alles met passie. Zoenen, kopjes geven en...bijten....
 
Annemiek