maandag 4 juli 2022

Mijmering 53 Energiezuinig, het stilte uurtje, zonnewasje, boomspinazie lunchje en hoe Annemiek de tuinpoort verduurzaamt...

Beste mensen,

Wees simpel stil,
in de stilte heb je geen naam, geen verleden,
geen relaties, geen spijt, geen zorgen, geen gemis.
Alleen maar een Zijn,
Laat je dag zich vanuit deze plek ontvouwen...
 
Annemiek
 
Mijmering 53 2022.
 
Tip.
Wat eerder opstaan betekend rustig de dag beginnen en door je tuintje lopen of op je balkon of door je huisje... en kijken in verwondering... 

Ik zag dat een scheut van de blauwe regen innig met de snijboonplant was omstrengeld, dat wordt snijbonen met blommen.
 
De groene sperziebonen kunnen geoogst en de gele boterboontjes zijn nog baby'tjes, zag ik. Hier en daar werd een
geel blad of uitgebloeide blom weggeplukt. 

De sering hortensia blaakt naast het kind  van de oude seringenboom dat sinds kort over de muur van buur kan gluren.

Wat gedroogd rucola zaad kan geoogst voordat de wind het meeneemt.
 
 De hommels verdrinken haast in de papaverbloemen  en de vreemde vogel piept tussen de lampionplantjes door. 

Jean het eekhoorntje mag ook komen want het is een al vreugde op dit extra vroege uur als iedereen nog slaapt. 

Carpe Diem en misschien iets voor jou voordat de dagelijkse
drukte start?
 
Tip 2
Energiezuinig zal wel moeten en zojuist heb ik de standen van de watermeter doorgegeven aan WML. De jaarafrekening komt eraan van stroom gas en water... 

Meer dan ooit zijn we benieuwd wat de eindafrekening zal zijn...Bijbetalen of... hebben we het gered met zuinig zijn?  

Hoe een mens als ik energiezuinig leeft?  Kijk maar mee bij tipjes verweven met een stukje van mijn leventje:
 
Vroeg in de morgen heb ik op de tuintafel wat bloesjes in een sopje gezet (koud water) die zichzelf wassen in de eerste zonnestralen.

Terwijl ik me boven aan het wasbakje was met koud water dat het eerst uit de kraan komt voor het warme... 

Ik maak mijn hoofd nat als het lauw/warm water komt en gebruik niet meer (warm) water dan nodig.
 
Afdrogen en tanden poetsen met koud water. Je kent het wel. Kraan kort aan...poetsen... en afspoelen. Dagcrème deo, voetcrème en sokjes en kleren aan...

 
Buiten in de zon wordt even in de bloesjes geknepen in het sop.


Ze worden in een emmer schoon water gespoeld en kliedernat opgehangen waarna in hetzelfde sop de kaftan en de BHtjes zichzelf wassen.  

Terwijl ik wat opruim en de fiets klaarzet met wat ik mee wil nemen en de post nakijk.  

De was werd weer even geknepen, gespoeld en op de lijn
gehangen.
 
Het sop bleef staan in de zon, het spoelwater erbij gedaan en gaat mijn fietstocht naar Heerlen. 

Een ietwat verpauperde stad waar vele winkelpanden leegstaan. Men probeert de eilandjes stad met elkaar te verbinden Centrum, het Loon en het Maankwartier. Of het lukken zal?
 
Ik kom een kennis tegen en we drinken een kop koffie op een terrasje... Meneer heeft niet veel te vertellen, alleen dat ik er goed uitzie en hij eenzaam is... Hij stelt voor samen leuke dingen te ondernemen zoals naar Maastricht...of zo. 


Ik help meneer voorzichtig uit de droom, wens hem een prettige dag en kies ijlings het hazenpad de vrijheid tegemoet met een noodgang... Rustig Annemiek!
 
De stad achter me latend fiets ik mijn neus achterna en kom op plekjes waar ik lang niet ben geweest. Een nieuw fietspad tussen het groen voert me uren later weer richting Landgraaf waar Floor altijd op me wacht en die wil gelukkig niet met me naar Maastricht.
 
Nogal bezweet neem ik een kort lauw doucheje, zoiets als bij tanden poetsen. Nat maken...de kraan dicht tijdens het inzepen en afspoelen. 

 De kaftan aan de lijn is inmiddels droog en trek ik meteen aan over mijn schoon lijf en de inmiddels droge bloesjes
gaan in de kast... 

De fietsbroek met topje gaan in het sop dat nog in de zon staat. Handwarm door de zon... Even later hangt de schone was aan
de lijn en later op de dag ook weer droog in de kast... Hoe rijk kan eenvoudig leven zijn met handwasjes in zonneschijn.

 Energiezuinig in de zomer daar wordt je blij van... en bespaarde me stroom van zeker een machine fijne was. 

Het spoelwater werd bij de sperziebonen gegoten en het sopje giet ik nog wel over het stoepje straks...of nee...in de kattenbak
van Floor die weer schoon moet.
We moeten het ijzer smeden zolang (de zon) het heet is...
 
Tip 3
Goed voor de aarde is hergebruik en niet alleen plastic minderen maar ook papier (van bomen gemaakt). De eierdoos wordt steeds hergebruikt waar weer losse eitjes ingaan bij de super. 

Papieren broodzakken werden bewaard en hergebruikt. Inmiddels heb ik broodzakken van de lappen vitrage genaaid die laten lucht door en houd het brood een harde korst. 

Brood hoort niet in plastic volgens mij en ik koop altijd hele broden die zelf worden gesneden. De rest vitrage is nu helemaal verwerkt tot zakjes en zakken... de kleinere zakjes hebben grijs/wit lint en de broodzakken rood lint. Dan is er nog een hele grote zak voor bulk aankopen.
 
Tip 4
Een tasje werd gerepareerd en kan de naaimachine weer op stal. Nog een tip voor slechtzienden... Het kabeltje om foto’s over te brengen naar de PC kan maar op een manier in het fotoapparaat en ik zie het verschil niet... Om het ingangetje niet kapot te maken heb ik met nagellak het stekkertje gemerkt. De rode nagellak/kant naar de klepjeskant... 

 Sleutels voel ik wel aan de grootte van welke deur hij is en twee
ongeveer dezelfde daarvan kreeg de poortsleutel een laagje rode nagellak al kan het ook met een kleurig hoesje dat je kopen kan. Eerst maar eens de nagellak  opmaken...dat doet het ook.
 
Komen we langzaam aan nog meer energiezuinige tips die je in de zomer al kan maken of uitvinden.... 

De gasprijzen worden immers onbetaalbaar... De beste tip is en
blijft de woonmantel dus zoek een wollen deken op rommelmarkten op zolder bij familie of vrienden als je zelf geen hebt... en zoek op google woonmantel mijmeringen. Een fluitje van een cent om nu al te maken.
 
Ga denken over kleiner wonen in eigen huis door een tweedehands vouwdeur of gordijnen waarmee je de woonkamer kan opsplitsen. 


Je kan zelfs een raamwerkje maken van latten waartegen platen gemaakt kunnen worden zoals Fatima en Ahmed deden... 

In een kleinere kamer leven waar de verwarming aan kan is goedkoper dan een hele kamer of huis verwarmen...
 
Oude vloerkleden niet weggooien maar op de zoldervloer als isolatie. 

Overgordijnen tot op de vensterbank en dubbele overgordijnen voor achter en voordeuren en voor het trappenhuis. 

Kieren aanpakken met tochtstrip. Je kan het allemaal op je gemakje overdenken en maken voor de koude komt... Het hoeft maar klaar te zijn...
 
Denk nu al aan overkleding en dan bedoel ik maten grotere
joggingbroeken om over je kleding te dragen en warme oversized truien.
 
Denk vooruit voordat je kleding doorgeeft van je man of grote zoon... 

De thermostaat zal omlaag moeten...en je hoeft maar warm te blijven.
 
Tip 5
Onderhoud hoort bij duurzaamheid en mijn witte poort kreeg
roestplekken op de punten waar hij gelast was. 

Eerst maar eens de poort goed schoonmaken en daar komen het bezempje en de schoonmaak wc-borstel aan te pas.

 Afspoelen goed drogen door de zon en met een staalborstel de roest aanpakken. 

 Bij de ACTION heb ik een meneer erbij geroepen om uit te
leggen wat ik nodig heb, want geen mens kan de kleine lettertjes op de spuitbussen lezen. 

Het werd een spuitbus primer roestwerend en hoogglans witte lak en heel betaalbaar moet ik zeggen. 

Eerst de primer en die moest drogen. Daarna de lak en nee de muur en mijn schoenen zitten niet onder. 


Alleen jammer dat ik niet meer kon verven dan dat beetje...en blijven die spuitbussen staan. 

Morgen wordt de poort met autowas bewerkt en doe ik eenmaal per jaar, omdat hij daardoor waterafstotend (lees vuilafstotend) en zolang al mooi bleef.
 
Tip 6
De lunch wordt nu meestal een groentepannetje om aan de 200 gram groente te komen die bij mij wel een pond per dag is. 

Deze keer een gefruite ui met de laatste championnen en vele blaadjes boomspinazie die niet slinkt en geen vocht bevat maar heerlijk is...
 
Mijn leventje vervolg...
Het natuurlijk afdakje werd bijgeknipt en ik verdenk de
sering/hortensia ervan op het dak van de schuur te willen klimmen. 

Snoeien aan de orde en de poort moet vrij blijven. 

De hedera van de achterburen is in de echt verbonden met de sering/hortensia  van mijn directe buur Janssen en dat allemaal boven mijn hofje.
 
Een zot iets maar Ik ben er heel blij mee, ik heb zelfs een beetje voor cupido gespeeld. 

Beide  buren denken niet aan snoeien en houden zo, anders raak ik mijn afdakje kwijt...
 
Ik zal een kleine loep moeten krijgen die meekan in de schoudertas. 


Inmiddels besteld een inklapbaar loepje dat 20x vergroot. 10,95 euro en heel handig lijkt me... 

Niet alleen voor slechtzienden... met al die kleine lettertjes overal...
 
Annemiek