woensdag 20 juli 2022

Mijmering 58 Bietjescarpaccio, salades, inzicht je huis koel houden en tropen dagindeling.

Beste mensen,

Ik voel me het beste wanneer ik bij mezelf thuis ben...

Wat klusjes, wat uitvinden, wat verzorgen...en delen.

Dat heet gelukkig zijn…

Annemiek

Mijmering 58 2022.

Tip… De hoge temperaturen geven inzicht hoelang
mijn huis op eenvoudige manier koel blijft. Kijk je mee?

Maandag 18.30 uur buitentemperatuur 35 graden. In mijn huis met ramen en deuren gesloten is het 23 graden. 

Ik kan nergens heen en Floor kan niet buiten. Het zou haar dood zijn denk ik wel…

Om 20.45 in de avond heb ik drie planten aardappels gerooid in de
voortuin. Pracht exemplaren Rode Desiree. 

Enkele kleintjes erbij die nog moesten groeien, maar het is goed zo… Als ik aardappels nodig heb zal ik elke keer een of twee planten rooien. 

Ondertussen groeien ze verder en/of liggen in de wacht. Geen betere bewaarplaats dan de aarde…


Even tegen 22.00 uur kregen de planten in de tuin water die niet zonder kunnen. De potplanten en de hortensia’s en de oude seringenboom. 

Oude en jonge mensen hebben extra zorg nodig bij hitte en bij planten is dat net zo, inclusief beestjes…

Om 5 uur staan we weer op, Floor en ikke. 

Alle deuren en ramen open en Floor danst de voordeur uit en de achterdeur weer binnen. 

Ze ligt een tijd op de deurmat  de meneer met de krant en een hond te bekijken en dit nieuwe te verwerken van open voordeur.

Het afwasje werd gedaan en het pleetje. 

De rest sop in de leeggemaakte kattenbak en het plastic afval emmertje…tropenschema weet je nog? 

Het ontbijtje was rond half zes buiten toen langzaam de duisternis week…

De hut stofzuigen en de vloer met de Franse slag gedweild. 

Ik kan weer bonen plukken die direct worden schoongemaakt en aan de kook gebracht samen met een ei. 

Op het kookpunt… kookplaat uit en kookmuts op de pan om gratis te garen…

Om 7 uur gaan alle ramen en deuren dicht inclusief de gordijnen, en het enigste rolluik in mijn slaapkamer. 

Het is 22 graden in huis en dat is prima te doen… 

De kattenbak staat weer schoon in de gang en het  triootje sla van de super werd in de aarde gezet in de schaduw van de grote courgetplant…

De klussen voor vandaag gedaan, begin ik aan eten voorbereiden… 

De bonen zijn in de kookmuts beetgaar en het ei gekookt… Salata nicoise en je zal denken ALWEER? 



Ik wordt nooit moe ervan en de bonen moesten geoogst en gegeten anders worden ze te dik… 

Alle groenten werden gewassen, gesneden en deze keer ook een heel dun geel paprika schijfje erbij. 

Verder 1 ei, 1 tomaat, sla, de boontjes en ringen rode ui. 

Wat olijfolie erover en in de koeling. De tonijn komt vlak voor het serveren erop.

Tijd om te knutselen. Vandaag een nieuwe tas maken (van een stuk vloerkleed) omdat de oude werd gestolen uit de tuin…

Weet je nog hoe hij werd gemaakt? Geheugensteuntje…

1.     Stuk touwtapijt of kokosmat

2.     Knip een stuk in de lengte (bijna driemaal dan de tas hoog moet zijn) en rafel aan weerskanten dezelfde breedte uit. Bewaar de draden...


Zorg dat de rafels zo lang zijn dat je twee rafels tot een dubbele knoop kan binden. Sla steeds twee rafels over en weer een knoop. Zo ga je beide lengtes van het stuk af.

3.     Rafel de kopskanten uit zolang als je wil en  mooi is, dat wordt de sierrand.

4.     Vouw het kleed dubbel en vouw naar de mooiste kant (minste vuil) de kop kanten naar buiten. Je hebt nu al een tas vorm.(zie foto)


5.     Naai met behulp van een grote maasnaald of stopnaald plus heel dun touw de klepjes vast en daarna de zijkanten. 

Gebruik daarvoor een tangetje om de naald door de “stof” te trekken. Zie foto’s… De handvaten vlecht ik van het uitgerafeld touw. De uiteinden vlecht onder de knopen kan je uitrafelen en bijknippen...

6.     Onderin drie potten op de kop… daarop een bakje waarin twee of een grote plant…

 

Het is inmiddels 10 uur in de ochtend en buiten 29 graden… binnenshuis 22.5 graden en ga ik een boek lezen….De tas is half af…

 

12.30 en 36 graden buiten…binnenshuis 23 graden en gaan we slapen Floor en ikke in de sta-op-stoel….Siesta.

 

15.00 uur en weer wakker is het buiten 38 graden en binnenshuis 23.5 graden. Floor slaapt verder op de koele vloertegels maar niet lang want ze zal zo tonijn ruiken denk ik van de salata nicoise… We gaan eten en vooral drinken.

 

16.30 uur 39 graden al zal het in de zon wel over de 40 graden zijn. Binnenshuis 24 graden en ik heb de tas afgemaakt. 

In de avond zal ik hem buiten vullen maar nu even niet…

 

18.30 uur en nog steeds 39 graden buiten. Binnenshuis 24.5 graden en
werk ik aan de PC. Dana stuurde hittegolf tips die ik graag met jullie wil delen…

 

1. Kleine spuitflesjes met water uit de koelkast om je gezicht en nek mee te koelen.

2. Natte washandjes in een zipzakje in de vriezer om mee te koelen.

3. Voor de nacht een thermos half gevuld met water rechtop in de vriezer zetten. In de ochtend de rest bijvullen met koud water uit de kraan en sluiten. Voor onderweg.

4. Alle soorten fruit in de vriezer leggen zoals watermeloen (stukjes bakpapier tussen de schijfjes) en meloen bessen enz … Gezonde ijsjes.

5.Vul een plastic flacon driekwart met water en vries in. Als je gaat
slapen gaat hij mee naar bed…

 

Woensdag 6.00 uur in ochtend 24 graden binnen en buiten… 

Vanaf 5 uur zijn we aan het luchten en aan het werk, Floor en ikke. 

De afwas gedaan en opgeruimd. Touw gesorteerd, de vogels gevoerd
en gestofzuigd. 

Wat nieuwe oogst rode Desireetjes aan de kook gebracht, met schil en drie eieren. 

Wederom een minuut doorkoken en de kookplaat uit, de kookmuts erop. 

Na ongeveer een half uur heb ik de eieren eruit gehaald en de piepers
weer in de kookmuts gezet… ze garen verder tot beetgaar… 

Water met citroenmelisse staat in de koeling.

 

7 .30 uur en 24 graden buiten en binnen. De aardappels uit de kookmuts gehaald, afgieten en af laten koelen. 

Boodschappen gedaan en bij thuiskomst de aardappels gepeld en in reepjes gesneden met de eiersnijder, evenals de eieren. 

Drie stengels bleekselderij in de lengte doorsnijden en in kleine reepjes snijden. 

Alles in de kom omscheppen en driekwart fles Calvé yoghurtdressing erdoor met een scheut olijfolie en kruidenazijn plus peper/zout. 

Oh ja… een handvol rozijntjes niet vergeten en werd een bekertje
slagroom geklopt tot lobbig en dat is net niet stijf.

 

((Bij nieuwe aardappels maakt de slagroom de salade smeuïger, met oude aardappels kan de salade zonder slagroom, al is het wel lekkerder))

 

De salade in de koeling en heb je misschien wel voor twee dagen. 

Voor het serveren maak je per persoon een bordje klaar, met een blaadje sla, gesneden tomaatje, hoopje salade met bovenop een halve perzik of...een paprika ring...

 

Bietjes carpaccio.

Ingrediënten dressing:

1 eetlepel olijfolie

Halve eetlepel frambozenazijn of balsamico azijn

1 eetlepel vlierbloesemsiroop of honing

Tijmblaadjes

Peper/zout

 

1 grote of 2 kleine chioggia bietjes of rode biet of gele.

Geitenkaas of brie of wat je hebt.

 

Werkwijze:

Maak de dressing door alle ingrediënten in een kommetje door elkaar te roeren. 

Schil de chioggia en/of bietjes met een dunschiller en halveer de bietjes. 

Snij zo dun mogelijke plakjes die decoratief op een bordje worden gelegd. 

Schep enkele eetlepels dressing over de bietjes en zet weg in de koeling. 

Net voor het serveren blaadjes rucola op de carpaccio en nog wat dressing. 

Tot slot stukjes geitenkaas of brie erover. De rucola was niets van
gekomen, evenmin de geitenkaas want ik heb de bietjes carpaccio aan de dames van de kring laten proeven. 

Dressing die over was kan gebruikt voor sla…

 

14.00 uur in de middag buiten 30 graden en binnenshuis 25 graden. 

De dames van de woensdagkring zijn huiswaarts en hebben we reuze
stappen gezet en weer van elkaar geleerd. 

Ik had na hun komst de achterdeur moeten sluiten waardoor hitte binnen kwam. 

Zo gaat dat als je druk bent… Leerpunt! Floor en ik gaan siësta doen tegen 15.00 uur en slapen tot 17.00 uur…


Mijn leventje…

Conclusie koel houden van mijn woning lukt best wel enkele dagen…  al stijgt de temperatuur binnenshuis na de tweede dag hittegolf. De derde dag verschilt buiten en binnen amper en is het om 10.00 uur in de ochtend 25 graden binnenshuis. Buiten is dat op dit moment 27 graden, bewolkt en regen gemeld. We zullen zien… 

Je zal denken aan al die hittegolf tips heb ik niet veel na de hittegolf maar er komen meer van dergelijke dagen. 

Moeder Aarde is moe van alle aanslagen die uit on interesse, laksheid en ego (sorry) op haar gepleegd worden… Ze red het niet meer en dat is heel goed merkbaar. Het zet hopelijk meer mensen aan het denken…Denk je mee?

 Annemiek