zondag 10 juli 2022

Mijmering 55 De golfstick, bonte bonensalade, koken in de muts en naar de markt met hindernissen...

 Beste mensen,

Zet elke week op een willekeurige dag een groot kruis in je agenda.
en je zult gelukkiger zijn...
 
Annemiek
 
Mijmering 55 2022.

 
Tip.
Hergebruik
Gulden roede bloemen worden in volle bloei afgeknipt en te drogen gehangen. 

Je kan pracht kransjes ermee binden die jaren mooi
blijven. 

 Vroeg in de morgen worden ze geoogst en het blad van de stengels gerist... Mooie warme zomerherinneringen in koude tijden...
 
Tip 2
Regelmatig worden de klinkertjes van het hofje gecontroleerd op
onkruid. 

Eventueel moeilijke plekjes met iets zout bij gestrooid. De aardappels afgieten boven het plekje kan ook. 

Vroeg in het voorjaar heb ik eenmaal de klinkertjes zorgvuldig met wegenzout bestrooid dat door zon en regen werd “ingewassen.” 


Zoals je ziet een zomerlang vrij van onkruid. Het geheim zit in regelmaat en ik doe dit al tientallen jaren. 

Niets aan gedaan? Dan hebben zich jarenlang dikker wordende wortels gevormd onder de bestrating. 

De enige manier is de wortels uitgraven. Een heidens karwei...
 
Tip 3
Hergebruik
Elk beetje spoelwater dat uit de keuken komt wordt bij de planten in de borders gegooid. Overgebleven afgekoelde thee idem... het bevat tannines en is voeding voor planten.
 
Tip 4
Manuela heeft een gemakkelijke manier om nieuwe aardbei plantjes aan worteltjes te helpen. Niet in de aarde drukken in een potje naast moeder, maar
afknippen van moeders en in een schaal water leggen. 

Het is in ieder geval een leuk gezicht die door de wind heen en weer drijvende plantjes. We zullen zien. In ieder geval spaart het potgrond en... moeite. Als het lukt laat ik het je weten...
 

Tip 5
Op vrijdag kijken we de koeling na wat op moet van groente. Ik was net op tijd voor de overrijpe tomaten. 

Ze werden met wat aardappels de laatste ui  wortels een paprika en een chiogiaatje uit de tuin verwerkt in...wederom ratatouille. 

Alle groente en kruiden verzameld in de pan... vijf minuut aan de kook houden. 

Kookplaat uit en de kookmuts over de pan, die het gratis overneemt... 

De ratatouille was perfect gegaard in de muts en alle groente heel gebleven omdat omscheppen niet hoefde... 

De kooktijd is dubbel als normaal maar je hoeft er niet naar om te kijken...
 
Tip 6
Ik ben tijdens het koken in de muts in de tuin gaan werken omdat op het eten letten niet hoeft. 

Enkele blaadjes van de laurier van buur aangeregen samen met twee al volwassen pepers. 

Deze keer droog ik het spul onder het afdak waar meer zon en wind komt, want aan het rek in de keuken zijn de pepers vorig jaar gaan schimmelen.
 
Tip 7
Bonte bonensalade in aantocht want mijn bonen oogst uit de border gaf een bakje gele boterbonen en een bakje groene sperzieboontjes tegelijk. Wat je nog meer nodig hebt?
 
Ingrediënten bonte bonensalade
 
1 bakje gele slabonen
1 bakje groene sperziebonen
1 rode ui
1 rode paprika
1 gele paprika
1 kopje witte droogbonen
1 kopje rode gedroogde kidneybonen
peper/zout
driekwart beker zonnebloemolie
driekwart beker suiker
1 beker azijn.
 
De gedroogde bonen de avond van te voren apart in water zetten. 


De ochtend daarop apart koken in het weekwater tot ze gaar zijn. 

De slaboontjes en sperzieboontjes schoonmaken, de grote middendoor breken en samen aan de kook brengen en koken tot beetgaar. 

De suiker, olie en azijn samen in een pannetje aan de kook brengen en een minuut doorkoken zodat de suiker oplost. 

Laten afkoelen evenals alle gekookte bonen. De paprika in heel kleine stukjes snijden en de ui in heel dunne ringen.
 
Alle bonen in een kom en met het mengsel azijn suiker olie overgieten. 

Peper/zout toevoegen en goed mengen... 

De bonensalade kan in de koelkast en af en toe
mengen door de dag heen.
 
Leg een bord op de kom. 

Deze salade kan wel vijf dagen bewaard en een pracht bij of hoofdgerecht tijdens warme dagen. 

 
Mijn leventje...
De blauwe regen heb ik aan de binnenkant van het afdak net onder het dak rond geleid. 

Hier en daar zitten alweer bloemen erin.  

Blauwe regen bloeit de hele zomer als je in januari snoeit. 


Nu oppassen dat hij niet gaat woekeren, je mag de plant doorlopend snoeien, evenals de bruidssluier die harder groeit dan je knippen kan...
 
Ahmed is met zijn boormachine en handige handen langs geweest. 

De zinken emmer die ik aan het houten schot probeerde te bevestigen was los gegaan en een
mooi rekje wacht al jaren om opgehangen te worden. 

Misschien vind je het teveel, al ben ik helemaal weg van mijn nostalgische pannenhoekje. 

Het rekje kwam erbij om mijn verzameling geëmailleerde bekertjes op te hangen. 


We zijn altijd al een goed team geweest om samen te werken, Ahmed en ik, vroeger in het consuminderhuis al. 

Zonder woorden vullen we elkaar aan en wat hij nodig heeft heb ik al in mijn handen en omgekeerd. 

Op mijn aanwijzingen heeft hij de kamperfoelie in model gebracht. 

Omdat ik slecht zie en hij bovenop het werk stond werd wat een bolletje moest worden eerst een aardappel en daarna een golfstick zoals je ziet.
 
Dit kunstwerk past helemaal in mijn tuin. Een pruimenvlaai ging mee en veel van de bonensalade en watermeloen die bij de vele kindjes wel opgaat...
 
Vroeg in de ochtend op de fiets in het weekend ben je haast alleen op de wereld. 

Vele wegen leiden naar Rome eh... Eygelshoven en zijn bijna allemaal afgesloten tot eind november. 


Een dorp in isolatie lijkt het wel. Samen met twee vrouwen die onderweg aanhaakten en ook naar de markt wilden, probeerden we door de mazen van de afzettingen te piepen. 

Tevergeefs! Weer terug en toch maar de borden volgen via de Hopel Kerkrade via buurtjes waar ik nooit ben geweest. 

Maar proberen te onthouden hoe ik terug moest want het laatste blokje kracht was
aangebroken op de E-bike. Ik kon me niet veroorloven om te verdwalen.
 
De markt meneer bij de kraam waar ik vaste klant ben heeft plezier in mijn vitrage zakjes... en ons wekelijkse praatje denk ik wel. 

Hij beloont mijn “goed zijn voor het milieu” en de paprika’s krijg ik gratis... 

Tomaten en overrijpe pruimen neem ik mee om nog een vlaai van te bakken morgenvroeg als Ahmed de kamperfoelie komt snoeien... Hij noemt mijn hofje “De boerderij” maar dan wel in postzegelformaat... 

Bij een andere kraam hebben ze watermeloenen twee voor een

euro
en wat moet je ermee hoor ik je al denken. Ik weet dat de bonusfamilie er gek mee is en ik zoek twee knapperds uit van de hoop. 

Mijn fietstassen zijn meteen vol en ik besluit de terugweg aan te vangen en denk daarbij aan de twee steile hellinkjes. 

Zeker weten dat ik daar onderaan stop sta... accu leeg, dat komt door al die omleidingen. Jongejonge... Altijd gaan fietsen met een volle accu trut... 

Er is ergens een landweggetje onder een tunneltje door dat ongeveer bij mijn huis uitkomt. Daar zag je even later een vrouw op een driewieler door het grind ploegen. 

Mensen die de hond uit lieten keken verbaasd en heb ik vriendelijk gegroet met het zweet op de kop en een gespannen nekje en de versnelling op 2. Thuis gekomen moest ik bijna aan de beademing... en heb de accu aan de weekend stroom gehangen...
 
Annemiek