donderdag 2 juni 2022

Mijmering 44 Week van het afval, omeletdakje, doekjes huwelijk, in beroep en Floortje "de zielige."

Beste mensen,

Humor is de zwemgordel op de stroom van je leven,
maar vooral zelfspot... om te kunnen relativeren...
 
Annemiek.
 
Mijmering 44 2022.
 
Tip.
De week van het afval is afgelopen maandag begonnen. Leuk om weer eens te kijken of ik nog op het goede spoor zit...
Kijk mee en misschien heb jij wel nog zaken waar ik niet aan denk...
 
Voedsel gooi ik nooit weg. Het stukje droog brood dat een enkele keer overblijft wordt wentelteefje of paneermeel.
Groenteafval in de compostbak en soms hergebruikt voor bouillon.
 
Kleding wordt tot op de draad versleten en ondergoed en sokjes hersteld. T-shirts met gaatjes draag ik op als nachtpon of onder
mooie topjes. Slijtage gaatjes in dekbedovertrekken maal ik niet om..
 
Ik ben nog steeds aan het ontspullen en neem steeds weer kasten door en geef door wat ik niet meer gebruik... Daar is geen weggooien bij. De restafvalcontainer staat eenmaal per halfjaar aan de straat om te legen (driekwart vol) en de vulling is hoofdzakelijk kattenbakkorrels (zwaar) van Floor. 

En ja die viezigheid zit in plastic zakken omdat je keutels en pies geen half jaar zo in de kliko kan opslaan... Ze wordt ouder en gebruikt meer de kattenbak... Voorheen deed ik een jaar met eenmaal kliko legen.
 
Wat zit er nog in de restafval? Niets anders omdat het weinig plastic dat ik gebruik gescheiden wordt aangeboden (pakken van melk koffiemelk...kuipje smeerboter (wordt ook vaak hergebruikt) Stof van de stofzuigerzak... die ik leeg met een tang en de zak hergebruik. 

Ik heb een paar schoenen en een paar tuinschoenen. Ik heb ook maar een paar voeten dus wat moet je met meer...
 

De vaatdoekjes zijn versleten en de gaten vallen erin. Die naai ik twee op elkaar en gaan ze weer een ronde mee...Zie onder...
 
Oude onderbroekjes worden tot lapjes geknipt waarmee je zalig tussen je tenen kan afdrogen en met de badstof kruisjes kan je leer opblinken van je schoenen of koper of je fiets poetsen. 

Mijn washandjes zijn heerlijk dun met rafels en in sommige theedoeken zitten gaten... Ik heb ze lief net als de borden met een stukje eraf en de vele craquelé kommen met barsten. 


De geëmailleerde kommen die een gaatje hebben worden alleen nog voor oogst gebruikt in de tuin. Ze zijn met pensioen!

Van bosjes snoeihout heb ik een borsteltje gemaakt om de bank van Floor onder het afdak mee af te borstelen. 

Berkentwijgen bezems maak ik niet meer maar de gekochte bezems worden in de schuur bewaard dan gaan ze langer
mee...

De droogmolen is al meer dan 40 jaar oud en heeft de woensdagvriend nog een keer van nieuwe bedrading voorzien. Zuinig opbergen scheelt veel. 

De afwasborstel een keer bij de bonte was gooien in de wasmachine is hij weer als nieuw en de pleeborstel is al zoooooo oud en wordt steeds goed schoongemaakt. 

Ik zet hem echt niet in of met een keutel in de pot.


Zelfs oud sop spaar ik op om na de afwas de plee mee te doen enne daarna vieze bloempotten uit de tuin en daarna de kattenbak van Floor en tot slot het stoepje mee te spoelen rondom de put... 

Kapotte tuinstoelen maak ik kunstwerkjes van en mogen langzaam terug naar de natuur... Van snoeihout maak ik manden en rijshout... 



Wat is eigenlijk afval... en ga ik toch eens in de restafvalcontainer kijken... Wat ik zie: 

Twee totaaaal versleten schuursponsjes want die gaan bij de bonte was en worden steeds hergebruikt tot ze uit elkaar vallen en een zak kattenbaktroep van Floor zit erin...

 
Oh ja nog papier benoemen...papier dat het nog lukt om mijn brievenbus binnen te sluipen...

 
Vaak hebben brieven die niet bewaard hoeven een lege achterkant nietwaar? 

Die gaan op het hoopje op de printer...en kunnen als printpapier hergebruikt of kladpapier...en de rest bij het oude papier.


Tip 2
Het menu van vandaag is omelet dakje over vulling voor boerenomelet... Hoezo twee ons groente per dag...

Ingrediënten:


3 eieren
kleine koolrabi 
1 rode ui
1 wortel
1 paprika
4 dikke champignons
scheutje olie
peper/zout/kerrie.
 
Werkwijze:
De ui werd gesnipperd en de koolrabi in stukjes, de wortel geschild en in schijfjes en de paprika in stukjes gesneden. Van de champignons werden de schilletjes afgehaald dat vind ik lekkerder bij grote championnen. 

De harde groentesoorten zoals de wortel en de koolrabi werden in iets water in een pannetje aan de kook gebracht. 

De ui werd direct in de stoofpan gefruit en daar kwamen de paddenstoelen bij en de paprika met peper/zout en kerrie in iets olie. 

 De harde groente waren ondertussen beetgaar en werden bij de rest gekieperd en even mee roerbakken.

De groente kwam in een warmhoud bakje op een klein pitje en werd een omelet gebakken in de stoofpan in dezelfde olie.

 Bleek de omelet te klein voor die berg groenten en werd het een boerenomelet afdakje... Niets mis mee...
 
Tip 3
Te moe om nog te koken na een drukke dag met afspraken... Dan snij ik een courgetje in plakken en wentel die door een beslagje... 

In iets olie bakken in de braadpan. En heb ik gezonde pannenkoekjes. Eten bestellen en laten brengen... ik denk er niet aan...
 
Tip 4
De oude kom die nog niet lek is werd verzamelbak van rest sopjes. Hij is wijd genoeg om een pan in de week te zetten en doet de tijd mijn werk... 

Alle geëmailleerde kommetjes uit vervlogen tijden passen op de elektrische kookplaat en kijk je met nieuwe ogen naar die stapel extra “pannetjes” die je opeens hebt. 

Dat wist je niet he? Wat een rijkdom... 

 Multifunctioneel inzetbaar die dingen en heb je misschien ook nog een dekseltje dat erop past al doet een oud bordje het ook...
 
Tip 5
Naast de schuursponsjes en de afwasborstels kan je de mopjes ook wassen in de wasmachine... 

Ze kwam als nieuw er weer uit en de stapel ongeveer versleten vaatdoekjes zijn massaal in het huwelijk getreden... Twee op elkaar en aan de punten met een steekje aan elkaar verbonden.

Middenin nog een steekje en ze voelen weer heerlijk dik en stevig genoeg om nog te gebruiken... 

Hoef je ook lang zal ze leven nog niet weg te doen...

Het gekke is dat door jou gerepareerd spul meer eigen voelt en brengt een glimlach elke keer als je het gebruikt. 


Ik heb liever een onderbroekje aan met een stopje dan een nieuw... Die liggen goed in de la totdat ik naar de dokter moet of zoiets...

Enne ik gebruik liever een "getrouwd" vaatdoekje dan eentje uit de verpakking...

 
Tip 6
Het menu van vandaag is broccoli met aardappel/koolrabi puree. 


De rest champignonnetjes erbij gebakken en misschien
wat sla enne een kommetje rabarber...

De koolrabi en aardappels kunnen geschild en in kleine stukjes gesneden samen gekookt met een beker water en iets zout.
 
De broccoli in roosjes met iets meer water en wat zout aan de kook acht minuut koken. Na 5 minuut heb ik het pannetje van de plaat gepakt en een handdoek erover gelegd. 


Op de pit die vrij kwam heb ik in een steelpannetje de bechamelsaus gemaakt en de aardappels/koolrabi ook in hun eigen warmte verder laten garen zodat op die pit de champignons werden gebakken... 

Ik kom met twee pitjes echt wel uit... de knollen tot puree gestampt en was het menu heerlijk al had ik weer eens teveel gemaakt. Dat wordt doorgeschoven naar de volgende maaltijd
die dag... (ik had rond de middag gekookt) en gaat niets verloren...
 
 
Mijn leventje...
We zijn woensdag bij de advocaat geweest om de beslissing IND (kids Ahmed) door te spreken en is direct beroep
aangevraagd. 

Daar zijn geen meerkosten aan verbonden en dat doet ons geweldig goed... Het uitgebreide gesprek met de advocaat en zijn broer de jurist gaf vertrouwen en hoop. Het is zoals Ahmed zei: Als God een deur sluit opent hij een venster en het zal wel weer even duren voordat we weer iets horen...
 
Floor is ziek... allergie en heeft ze vorige zomer geen last van gehad. Deze keer geen kale buik met uitslag maar wel opgezwollen lipjes. Ik borstel haar om de dag om oud haar kwijt te raken want ze kan het zelf niet meer zo goed bijhouden de ziel... 

Ze eet  eventjes iets minder (een dag) maar drinkt wel en de dierenarts had gelukkig nog een plekje om half tien vanmorgen. Omdat ik niet hou van mensen vragen heb ik haar onder de
snelbinder
gedaan... eh haar kattenvervoerbakje met een zalig verwassen theedoek erin.
 
Ik heb drempeltjes vermeden en het was maar twee straten ver. De dierenarts heeft haar even helemaal nagekeken en ze heeft twee ons overgewicht en die hangbuik komt door haar leeftijd (heb ik ook al last van.) Een optie is zo’n elastieken band die mensen dragen om slank te lijken...maar daar wil Floor niet aan...ik ook niet. 

Ze loopt liever bloot en is de schaamte allang voorbij... net als haar baasje, eh die ook de schaamte voorbij is...en niet bloot gaat. Het korstje achter Floor haar oor zou wel eens van een teek kunnen zijn geweest die ik heb proberen te verwijderen en er zat verder niets raars in.
 
Haar gebit is perfect want ze eet driftig brokjes naast nat voer. We hebben haar met twee man vast moeten houden toen de injectie erin ging tegen de allergie en omdat ik haar nagels niet meer durf te knippen, heeft de dierenarts dat ook gedaan. Toen begon ze te blazen en te krijsen...en moest nog een derde assisteren.  Ze stelde zich bij thuiskomst heel erg aan en vond het een vernedering als een zak kattenbakkorrels onder de snelbinder vervoerd te worden... de trut.
 
Ze hing de zielige uit en Kelly en ik hebben haar troostend toegesproken met lieve woordjes en aaien over de bol. Ze moet vandaag binnen blijven en heb ik direct kattensoep gehaald (die ze nog nooit kreeg )om die lipjes te ontzien en heeft ze uuuuuuuren geslapen onder de sprei op mijn bed... de ziel. Volgende week wil de dierenarts haar nog eens zien omdat de kas ook gespekt moet worden nietwaar en ik heb een potje daarvoor waar sponsoring dierenarts op staat.... Enne Floor... wil vijf keer per dag katten soepjes
 
Annemiek