zondag 19 juni 2022

Mijmering 49 Meiraap/wortel salade, vele tips en zonder commercie zelf bepalen wat goed voor je stroomrekening en de aarde is...

Beste mensen,

Problemen zijn een product van het denken
en niet van de realiteit.
Waar jij over piekert draait een ander zijn hand niet voor om
Het zijn hobbels in een effen pad om te nemen.
 
Annemiek
 
Mijmering 49 2022.
 
Tip.
De commercie haalt ons over tot aankopen die wellicht niet echt nodig zijn. 

Met bewustwording hoe het anders kan bespaar je stroom, je portemonnee en ben je goed voor de aarde... Hebben we een stroom vretende airco wel nodig in ons huis? Aantekeningen van onderzoek van uw (consuminder) verslaggever ter plaatse...
 
Vrijdagmiddag 17 juni ...
Binnenshuis 5 uur in de ochtend  21 graden na het luchten van
het huis, oplopend naar 23.5 graden in de namiddag en avond. Buiten 30 graden  rond de middag.
 
Zaterdag 18 juni...
Binnenshuis 5 uur in de ochtend 22 graden na het luchten...23 graden om 11.30 uur en buiten op dat moment  al 28 graden.
Binnenshuis 15.00 uur in de middag 24 graden...buiten 32 graden.
Binnenshuis 18.00 uur 25 graden... buiten 34 graden.
 
Zondag 19 juni...
Binnenshuis 5 uur in de ochtend...23 graden na het luchten...binnen en buiten...
 
Tips hoe je huis koel te houden lees je in deze en de vorige mijmering (mijmering 48)
 
Tip 2
De wasmachine draait in het weekend op dalurenstroom. Tijdens de hittegolf rustig blijven, veel drinken en draai ik op mijn gemakje de grote lappen die  aan de droogmolen binnen een uurtje droog zijn in de tropenzon. 

De gewatteerde deken voor in wintertijd op de bank en de fijne donkere was. De grand foulard en de gordijnen voor de trap die in stooktijd de warmte beneden houden. Alles binnen een etmaal gewassen, gedroogd, gordijnen weer opgehangen en de
was in de kast. Kijken hoe ver we komen....

De bonte was draait als laatste en komen de overige gordijnen aan de beurt bij de volgende hittegolf...
 
Tip 3
Een emmer als opbergplek voor de tuinslang...
Een zinken emmertje kreeg onderin de bodem gaatjes,  een vrouw als ik doet dat met een dikke spijker en een hamer. 

De emmer zou tegen een muur moeten komen aan een flinke
haak die daar al hing. (doen met wat er is) Een ophang lus werd gemaakt door een touw door de gaatjes te steken en weer terug. Klunzig nietwaar ... maar het werkt, tot ik het idee kreeg het emmertje tegen een houten schot te schroeven, dat moet lukken. 

Schroeven door de gaatjes en voilà... dacht ik... Ahmed zal het laatste stukje van de schroeven moeten vastschroeven maar het ideetje werkt al...
 
Tip 4
Meiknolletjes wortel salade
 
Ingrediënten:
200 gram schoongemaakte meiknolletjes
2 wortels of 1 appel
1 citroen of citroensap
2 eetlepels olijfolie
1 eetlepel gembersiroop of vlierbloesemsiroop
of honing
1 theelepel mosterd
eventueel 2 lente uitjes
 
Werkwijze:
De dikste meiknollen werden uit de tuin gehaald... ik noem dat
uitdunnen zodat de kleinere meer plaats krijgen. 

Het groen eraf snijden en aan boven en onderkant een schijfje wegsnijden. Ik haalde de schil eraf met de dunschiller (kan ook erom blijven) en de knolletjes in heel dunne schijfjes snijden.
 
In een kom leggen en met wat citroensap husselen. De wortels schillen met de dunschiller,  in de lengte in vieren snijden en in smalle stukjes.
 
Dat noemen ze julienne. De perfecte julienne staafjes zijn 1 tot 3 mm dik en 3 a 4 cm lang. 

Ik heb maar niet gemeten...De wortel met de meiknol husselen in de kom. 


Twee lente uitjes horen daarbij in schuine reepjes gesneden... Die had ik niet en ik ga niet op de fiets met 35 graden twee stengel uitjes halen, dus bleven ze gewoon weg...
 
De dressing maak je als volgt: De olijfolie mengen met vlierbloesemsiroop (of zie recept met gembersiroop) citroensap en de mosterd plus peper/zout. 


Met de garde erdoor en mengen met de groente. Een bord op de kom en in de koeling. Heerlijk als lunch of bijgerecht tijdens de hittegolf met stokbrood of donker bruinbrood. 

Bij de BQ ook weer eens iets anders...De schijfjes meiraap iets kleiner snijden kan ook nog. Verzin maar variaties...
 
Tip 5
De kleine blikjes met op dit moment Floortjes lievelingseten worden afgedekt met een klein glazen potje dat precies om het blikje past. Wie bewaard die heeft wat.
 
Tip 6
De bamboestokken die ik van Appie kreeg zullen breken als ze de grond in worden geslagen met een hamer. 

Door een flinke ijzeren staaf in de grond te slaan (hergebruik) 
 "boor" ik een mooi diep gat waar een of twee bamboestokken in worden geschoven... 

Twee bamboestokken bij de boomspinazie van Martine (gekregen zaad) De met zorg begeleide planten groeien al tegen de regenton omhoog en zullen weldra de plastic ton aan het oog onttrekken. 

Ik hou niet van plastic in het zicht... Mijn vraag aan Martine is of
de plant wintervast is dus overblijft... Voorlopig oogst ik niet ervan... veels te mooi.
 
Tip 7
De oude teenslippers zijn opgeduikeld en nee ze worden niet doorgegeven of weggegooid. 

Zoals je ziet heb ik een stukje eruit gezaagd met het kartelmes. De klem van de loep paste niet aan het marmer blad van het
nachtkastje en met het stukje rubber wel...
 
Voorheen had ik een wit plankje aan de muur naast mijn bed met de vrees dat het zal bezwijken door het spul wat op dit moment allemaal op het plankje moet. 

Het plankje werd vervangen door het antieke nachtkastje van de logeerkamer. 

Nu het nachtkastje nog wit verven al hoeft dat niet direct...

Het laatste nieuwe op het nachtkastje is een apparaat met een masker waardoor meer zuurstof in mijn hersenen komt... 

Ik vecht nog met het masker en heb het zelf opnieuw afgesteld...daar hoef ik geen medische zorg voor...Het bleek een goede zet...
 
Tip 8
Mijn bureau heeft een poot die niet helemaal uit draaien wil.

Daar kwam een passend rondje van de teenslipper onder.


Voorheen was het bureau een tafel die middendoor werd gezaagd en de poten verplaatst. 

 Geweldig idee al kan je van een tafel ook twee bureautjes maken. 

Ik koos daar niet voor na de dure actie van een "klusmeneer" die een losse plank aan de muur zou bevestigen wat mislukte...
 
Tip 9
Gooi de restanten van de teenslippers niet weg...
Met een teenslipper aan je hand verwijder je dierenharen van vloerbedekking kleding en banken. 

Een stuk teenslipper onder een deur die rammelt, werkt perfect, als bijvoorbeeld het slaapkamerraam op kiep staat. 

Voor rammelende ramen natuurlijk ook.. als je die nog hebt. Een stuk teenslipper als stopper om een raam open te houden of een
deur als je luchten wil en de wind door je huis alle warmte en vocht eruit werkt...
 
Tip 10
Een paar jonge aardbeienplanten heb ik nodig voor in de hoge bak, daarin moeten de planten vernieuwd. 

De rest planten kan nog een jaar mee.... De eerste stek aan de uitloper is de beste dus knip na dat eerste kind de uitloper af.

 Het plantje werd met een dubbel gebogen stukje spandraad in de potgrond gestoken in een potje. Het potje kwam naast de moederplant... Eind augustus mogen de kleintjes van de
navelstreng en komen in de hoge bak.
 
Mijn leventje...
Pinkpop onder de blakende zon en wat zullen ze afzien.. De muziek zweeft over mijn hofje en in de nacht over mijn bed.

 Gelukkig kan ik de hoorapparaten uitlaten en hoor best nog
veel merk ik. De hitte verlamd dus leef ik in tropendienst zoals 45 jaar geleden Tunesië. 

Om 5 uur op en mijn huis luchten van boven tot beneden alles open wat maar open kan. Een vroeg ontbijtje buiten met Floor en een uur later alles dicht inclusief overgordijnen deuren en ramen. 

In mijn slaapkamer heb ik een rolluik aan de zonzijde en verder
niets extra. In mijn slaapkamer hangt een ventilator aan het plafon die ik nooit aanzet. 

De consuminder manier van huis koel houden tijdens hittegolf blijken voldoende te zijn. Je moet alleen vroeg opstaan en in de middag in je koel huis siësta houden... bloot onder een lakentje en veel drinken. 

Ik maakte maaltijdsalade voor twee dagen aangevuld met fruit

uit de tuin, een bord vol frambozen met gekoelde yoghurt. IJsjes maken alleen maar meer dorstig en frisdrank ook. 

Een karaf water met munt of citroenmelisse en citroen in de koelkast is veel beter. Het water komt je oren uit? Ingevroren kruisbessen zo uit de vriezer als ijsje in je mond verkoelen je lijf van binnen... Probeer maar eens. Je hebt geen kruisbessenstruik? In de super kan je ingevroren fruit kopen en werkt beter verkoelend dan de ijsjes.
 
Vandaag de laatste dag van Pinkpop als ze allemaal verkreukeld wakker worden tegen de middag en dankbaar zijn voor de dragelijke lagere temperatuur van 24 graden of zo... Ik ben dan aan de slag in de tuin en geniet van de wolk muziek (hoorapparaten uit) die over mijn hofje heen zal waaien bedenkend dat zovelen ervan genieten... 

In mijn tijd was dat soul en reggae the Beatles Rolling Stones en en daarna zoveel... Wat muziek betreft ben ik in de juiste tijd
jong geweest...enne de voorbehoedsmiddelen...de babyboom generatie waarin men zich heeft verzet tegen de traditionele generatie... Je kon keuzes maken en heb ik dan ook gedaan... Het paste allemaal bij me...
 
Annemiek