maandag 6 juni 2022

Mijmering 45 Snelle linzenburgers, ons vader en tijdmanagement bij gevoelige klussen plus Ineke Siegers...

Beste mensen,

Het leven is een groot pak kleine dingen
je mag ze aanrijgen als pareltjes aan een snoer....
 
Annemiek
 
Mijmering 45 2022.
 
Tip.
Na mijn groenteplantjes door de kiem en baby/kleutertijd te hebben geholpen moeten ze nu leren zelf grondwater zoeken. 


Door de slakken waar ik niet veel meer aan wens te doen dan natuurvriendelijkheid zijn de courget en pompoenplanten op sterven na dood... 

Ik heb ze het voordeel van de twijfel gegeven en we zullen zien. Een klimcourgetplantje zal beslist overleven want die heeft schijnbaar super kracht opgedaan na alle doorstane slakken aanvallen. Maar juich niet te vroeg Annemiek van Deursen!
 
Wat het wel goed doet?
De aardappels pastinaken meiknollen chioggia topinamboer regenboogsnijbiet groene snijbiet boontjes aardbeien krulsla snij sla en de frambozen. 

De kruiden niet te vergeten...Het is al heel wat... In de border waar de wilde wingerd wild staat te zijn, heb ik rond de groentebedjes wat wildheid weggeplukt...
 
De groente en fruit voorraad in koeling schuur en moestuintje bekeken had ik besloten  de Pinkster markt over te slaan en eerst alles opmaken... 

Op zaterdag werd dat een ratatouille (waarmee je altijd restjes kan opruimen) met deze keer weer heel andere groente naast de basis... Hieronder het rijtje:
 
1 gele courget
enkele wortels
1 ui
1 paprika
2 aardappels
enkele tomaten
3 tenen knoflook
olijfolie
basilicum
tijm
blaadje salie
oregano
 
Dat was de basis en nu de extra rest:
2 koolrabi
1 zoete aardappel 
knolletjes meiraap
 
De werkwijze kennen jullie inmiddels wel... na de gesnipperde ui
fruiten en daarna de knoflook toevoegen. 

De groenten en de kruiden plus het laatste de basilicum die het kortste mee gestoofd het lekkerste is...
 
Daarmee zijn de laatste groente verwerkt die vorige week zaterdag op de markt werden gekocht...

Op enkele koolrabi na die je lang kan bewaren twee tomaten en
1 courget. 

Die worden ook nog verwerkt en gaat niets verloren...
 
Tip 2
De regen bracht tijd om weer een stukje te ontspullen in huis... Ik heb wel tijdmanagement in moeten zetten en dat betekend twee uur flink aan het werk en daarna iets leuks.


Dat leuks was lezen in het boek Corona van Ineke Siegers. Een boeiende afleiding tijdens een gevoelige klus.

Twee dagen achter elkaar heb ik dat zo gedaan en van de vier bananendozen foto albums inclusief losse foto’s heb ik al anderhalve bananendoos geruimd.
 
Honderden negatieven in envelopjes weggedaan die je vroeger kreeg bij een fotorolletje laten ontwikkelen. 

Ik heb ze allemaal nagekeken of nog een foto erin zat... 

Nog zeker twee dagen werk en blijft alles liggen in de rommelkamer zoals het ligt. 

De deur dicht niemand die het ziet en ga ik verder wanneer ik weer zin en tijd heb maar wel zeer binnenkort...
 
Pracht foto’s gevonden van ons vader en eentje van mij erbij gezet en zie je dat ik op hem lijk. 

Dezelfde smalle bovenlip en dikke onderlip en het stugge haar en de weerwassen... 

De oogopslag denk ik ook.... maar dat zie je zelf niet... Samen met Fatima heb ik al vele foto’s bekeken en Annemiek is nogal veranderd door de jaren heen... 

Mooie familie foto’s gevonden en foto’s die getuigen van een valse jeugd. Het doet me niet veel meer...
 
Ik heb stapeltjes gemaakt van foto’s van mensen die ik ken en zal ze in een envelop bij hen in de brievenbus gooien.. Ra ra... waar komen die nu weer vandaan...? 

En zal toch een lichtje gaan branden...
 
Tip 3
Als de was wordt aangezet krijgt de klep van de wasmachine wel eens een grote beurt. 

De rubber randen en de naadjes met een oude tandenborstel en SUNSODA. 

Met een schuursponsje de klep en na even afspoelen en afdrogen kan de wasmachine aan... 

Toch de tandenborstel bij de hand wordt rond de kraan even
geschrobd en de afvoer... 

Binnenshuis tuttelen heeft ook zijn charme en zeker zijn nut...
 
Tip 4
Omdat het toch regent neem ik tijd om mijn benen te scheren mijn ene borsthaar en mijn oksels. Mijn armen ben ik eens aan begonnen met scheren en moest ik daarna  blijven bijhouden. 


Die kregen ook een scheerbeurt... De teennagels werden weer geknipt en een eeltrandje bijgeschaafd. 

 Het kruisgebied morgen maar bij scheren want het was wel even genoeg...Ik doe zoiets tegenwoordig op de wc pot en kan het zo weggespoeld en nagespoeld met een maatbekertje water...
 
Tip 5
Helemaal in de ban van hergebruik heb ik de stapel bijna versleten vaatdoekjes weer ter hand genomen tijdens het TV kijken. 

Vele huwelijken werden gesloten door aan de hoeken en in het midden met een stevig steekje de doekjes met elkaar te verenigen... 


Twee  met verschillende huidskleur en een triootje werden met elkaar verbonden en zoals jullie me inmiddels kennen neem ik eerst deze doekjes en laat de “goeie” in de lade liggen. 

Kelly werkt er wel mee... Er zitten drie kleine gaatjes in een broek en door ze te stoppen vallen ze alleen maar meer op en ik draag toch meestal zwart ondergoed dus laat ik het zo... 


De onderbroekjes die een reparatie nodig hebben gaan in quarantaine in de onderste lade tot het loont om de naaimachine uit te halen...
 
Tip 6
Warm en regen laat de groente de hemel in groeien en de snij sla moet geknipt... 


De winteraardappels moeten ook eens op en ik maak puree van twee aardappels en een koolrabi.
 
De sla wordt verwerkt alsof het andijvie is en wordt het menu rauwe andijvie stamppot (eh sla stamppot) met twee vega balletjes...  Recept als volgt:
 
Vergiet andijvie of snij sla
1 gesnipperde ui
scheut azijn
peper/zout.
 
Voor de puree:
twee aardappels
1 koolrabi
klontje boter
nootmuskaat
zout
scheut melk
 
Werkwijze:
De groente wassen en klein snijden, de ui snipperen. 

De gesneden groente in een kom mengen met de ui, peper/zout en een scheut azijn of kruidenazijn. 


Goed omscheppen en laten staan.
De aardappels/koolrabi schillen, wassen en in kleinere stukken opzetten met 1 beker water en iets zout. 

Je kan ook alleen aardappels nemen of een andere knol of raap bij de aardappels. 

Als ze gaar zijn eventueel afgieten en stampen tot puree.


Klontje boter en nootmuskaat toevoegen en iets melk tot een luchtige puree verwerken... 

De groente in etappes door de puree scheppen en de pan daarbij een minuut op de kookplaat laten staan. 


De andijvie of sla zal ietsje slinken en dat hoort zo...
 
Tip 6
Vega burgers heb je zo gemaakt zeker als je linzen neemt die niet geweekt hoeven. 

Ik had nog een pak split kikkererwten en die hoeven ook niet geweekt. 

De erwten werden gewassen en opgezet met evenveel water en iets zout... 

Een portie voorgekookte ogenboontjes uit de vriezer kan daar ook bij als de erwten bijna gaar zijn...
 
Wat daar als vulling bij kan? gesnipperde ui en een ei plus wat
kruiden zoals je bij gehakt zou doen.
 
Ik had wat oregano en basilicum gesnipperd uit de tuin en de gare erwten/boontjes door de vergiet gekieperd. 

Het vocht altijd opvangen... en werden ze gemalen in de moulinex.
 
In een kom de kruiden en uien plus het ei erbij en een scheut
olijfolie. 

Met je handen mengen... en voelen of een scheut kookvocht erbij moet of juist wat paneermeel... 

Rol mooie balletjes van de prut en druk iets plat... 

In de koelkast laten opstijven en kunnen ze door losgeklopt ei/paneermeel/ei en weer door paneermeel. 

In zonnebloemolie
bakken en aan weerskanten bruinen. Garen hoeft niet alleen verwarmen...
 
Tip 7
Het douchegordijn bleek na verbouwing badkamer te kort en omdat het duurzaam is dus geen prul wilde ik geen nieuw
kopen. 

De tip was een dubbele rij ringen aan de douchestang en dat scheelde tien cm... 

Van een douchegordijn wordt alleen de zoom en een stukje onderkant vies en heb ik dat stuk in een halve emmer

opgevangen douchewater gezet met een beker SUNSODA.

Behoorlijk geconcentreerd en kan de inhoud van de emmer plus douchegordijn en de witte was straks in de wasmachine en hoeft geen wasmiddel meer erbij.
 
Voorweken is het halve werk...
 
Tip 8
Een van de bekende groene bakjes werd goed schoongemaakt en staat vanaf vandaag op de ladekast op de overloop naast de badkamerdeur. 

Het spul wat ik heel af en toe nodig heb plus de shampoo staat in die bak. 

Voorheen op de vensterbank die daardoor gemakkelijker schoon te houden is. Ik hou niet van spul op de badkamer maar wel bij de hand...
 
Mijn leventje...
De Pinksterdagen heb ik op mijn gemakje doorgebracht en het boek Corona van Ineke Siegers voor driekwart gelezen... 

Ik lees tussen de regels door en leer haar beter kennen. 

Frenk wordt regelmatig genoemd en ik voel de liefde tussen die twee sprankelen. Trots ook van beiden naar elkaar... al las ik dat eerder op haar FB pagina...

De zorg om haar moeder die geen bezoek mag ontvangen en haar kinderen die afstand houden maar minder ver lijken...

 Ineke houd me een spiegel voor en vergelijk ik mijn leven tijdens corona tijd met de hare... 


Heel verschillend en voor mij betekende die tijd eindelijk meer rust (sabbatical time) omdat ik tijdens lockdown alleen de mensen in crisis hielp met een klein team.(werk bij CMP) In die tijd kwam voor het eerst de gedachte op met het werk bij CMP  te stoppen...
 
Het doet heel goed nog eens terug te gaan naar de corona tijd om e.e.a. beter een plek te geven en ik raad het boek
aan...
 
Ineke beschrijft naast de vele (nieuwe) corona woorden, de kille cijfers van overleden mensen, het leed van eenzaam sterven en zie je duidelijker wat mis ging door onmacht en onwetendheid en iedereen viroloog meende te zijn zoals ze schrijft. 

 De alledaagse gebeurtenissen en de vrolijkheid die je steeds
weer tegenkomt in het boek, de gedichtjes en de de wijze woorden omlijsten dit naslagwerkje waardoor je die tijd beter kan relativeren... 

Ik ga het boek zeker een tweede keer lezen en zal nog meer in de onderlaag tegenkomen wat ik eerder niet zag... Dankjewel Ineke...
 
Annemiek