maandag 16 mei 2022

Mijmering 39 Snijbloemen, potplanten, hedera wasmiddel sneltest, spinazie/aspergesoep, maatwerk traplift en een brug te ver...

 Beste mensen

Voor elke snee brood die ik eet
heeft iemand ergens een graankorrel in de aarde gelegd...
uit respect voor die mens en de aarde gooi ik geen kruimel brood weg...
en ook geen blad sla of spinazie...
 
Annemiek.
 
Mijmering 39 2022.
 
Tip.
De seringenboom is de moeder van mijn
hofje... Aan haar takken hangt de voederplek van de Vlaamse Gaai de eekhoorn en de vele koolmeesjes en roodborstjes die het hofje bezoeken... 

Aan haar voeten brengen mijn drie lidcactussen de zomer door in de schaduw, met weinig water en voeding staan ze daar te dromen en dat hoort zo... Gisteren heb ik ze weer onder de boom gezet. 


Als ze in de herfst weer binnen worden gehaald krijgen ze een grotere pot, verse potgrond, extra voeding en regelmatig water. Als dank gaan ze dan bloemknoppen maken binnen een week... De drie lidcactussen hebben de hele winter ieder tweemaal om de beurt gebloeid, en dat kwam omdat ik ze met tussenpozen heb binnen gehaald. 

Dat was toeval omdat ik het te druk had om ze allemaal tegelijk
te verpotten... Een mooie les zomaar aangevlogen...en geef ik weer door...
 
Tip 2
De tuin brengt niet alleen groente maar ook snijbloemen die mooier staan in potten en vazen als je restjes gaas tot “doosjes” buigt en soms bij een hoge vaas komen twee “doosjes” op elkaar. 


Daardoor kan je ook blommen met korte stengels in hoge vazen zetten...
 
Tip 3
Tijd om kamerplanten om te potten en te verjongen. 

De vetplant uit model en pot gegroeid werd gescheiden van haar zus en kreeg een eigen pot.


De scheefgegroeide zus werd recht gezet en met aangedrukte nieuwe potgrond blijft ze wel zo staan. 

Vetplant twee werd gescheiden van een jonge spruit die in een glas water wortels zal krijgen... 

Beiden maken het goed door deze verzorging die drie planten oplevert en samen in de pot geen toekomst hadden...
 
De gekregen plant van Ahmed kreeg een grotere pot en meer aarde. 

Planten worden meestal in te kleine potten verkocht en zijn bij
de aankoop al toe aan verpotten. 

Dat is de reden dat ze vaak geen lang leven hebben. 

Ze kreeg de plek van de lidcactus en zal het goed doen na het verpotten.
 
Tip 4

Naar de markt op een moment dat de drukte nog moest komen. 80 cent voor 4 paprika en 3 bakken mooie aardbeien voor drie euro. 

Zoals je ziet in hergebruik tasjes en netjes want ik wil geen plastic.

Op de markt kan je de groente zoveel mogelijk zelf uitzoeken. Een kat in de zak hoef je niet te kopen. 

De asperges zijn nu heel goedkoop dus inslaan voor de vriezer en heb ik 5 kilo gekocht voor 3,50 euro. 

Ze zijn als vers als je ze in bevroren toestand in een ruime pan met wat water legt met een beetje zout en schepje suiker. Aan de kook nog 8 minuut aan de kook houden op lager pitje en zijn 
ze perfect...
 
Tip 4
Ik ben er inmiddels achter dat de boomspinazie (zaad gekregen van Martine) een warmte kiemer is in tegenstelling tot de gewone spinazie die koel kiemt in april.

Dat is de reden dat het zaad zo slecht opkwam op een plantje na dat nu als een voorbeeld voor de nakomelingen de show steelt. 

Het restje bewaarde zaad werd gisteren in vochtige warme aarde gezaaid en zal het allemaal goed komen... 

Boomspinazie houd van vochtige voetjes en de roze kleur in het blad kleurt prachtig tussen salade en kan jong geplukt rauw gegeten worden. Groter blad kan verwerkt als spinazie. Als het goed is wordt de plant een meter hoog en hoort bij vergeten groente...
 
Tip 5
Spinazie/asperges soep.
De spinazie staat tegen bloei aan en groeit door de warmte te hard. Wat nog staat werd direct geoogst en gewassen. 

Met aanhangend water  heb ik de groente in de stoofpan laten slinken en werd met de schuimspaan uit de pan gevist in een vergiet met een bord eronder. 


De volgende lading gewassen spinazie in de pan ging dezelfde weg. Afgekoeld in de vergiet werd de spinazie direct verpakt en in de vriezer gelegd. 

Het vocht kwam in de soeppan samen met het vocht van de aspergeschillen. 

Samen een liter en kwam 1 liter melk erbij en 4
groentebouillonblokken. We gooien geen vitamientjes weg.
 
Terwijl het vocht aan de kook kwam heb ik een pakje asperges uit de vriezer gehaald en uit het zakje zo in de soep gezet. Twee minuut en even omkeren. 

De asperges na dat badje half ontdooit zijn gemakkelijk te snijden met het kartelmes. Alles in de pan en bleek die aan de kleine kant. 

Een maatbeker vocht werd eruit geschept.. Als ik
mijn eerste kop soep heb gegeten kan die halve liter weer in de pan... 

Leg bij het koken van de soep een houten lepel tussen deksel en pan om overkoken van de melk te voorkomen... 

De soep 15 minuut aan de kook houden en gas uit. Omdat de soep een zweem van groen spinazievocht heeft, kleurt peterselie daar heel goed bij... 

Voor de niet vegetariër kunnen fijn geknipte reepjes ham in de soepkop.
 
Tip 6
De eierschalen puilen de oude vergiet uit en ik heb ze gemalen in de Moulinex. Ze werden onder het afdak gezet. 

In de herfst wordt de kalk in de borders gestrooid om de zuurgraad van de aarde te verhogen. 

Het resultaat is gezonde groente  volgend seizoen...Vraag aan familie vrienden en buren om eierschalen voor je te bewaren...

Voor kippen is het spul ook prima in plaats van grit. Laat de stukjes dan wel ietsje grover maar zorg dat ze het niet als eierschaal herkennen, om te voorkomen dat ze de eieren stuk maken om de schaal te kunnen oppeuzelen... 

Dichtbij de zee kan je schelpen malen voor de kippen en kalk voor je tuin.
 
Tip 7
De proef op de som werd de gemakkelijke manier van wassen met hedera geprobeerd. Bladeren in stukjes knippen zo in een waszak bij de zwarte fijne was. 

Enkele broeken die niet echt vuil waren en wat topjes... Twee shirtjes tijdens de warmte gedragen konden net ermee door.

Conclusie: Het werkt maar voor de helft op deze gemakkelijke manier gebruikt. De snippers hedera opkoken in een pan en
twee minuut aan de kook houden levert beter resultaat. Dan pas geven de bladeren alle saponine vrij... 

Nu nog afwachten of het wasmiddel dat ik maakte een week goed blijft. Zo ja... dan zou je een reuze pan vol in een keer kunnen opkoken...

Inmiddels kreeg ik een tip om citroen of een scheut azijn toe te
voegen en kan het hederamiddel als shampoo gebruikt. 

Ik voel het al in mijn ogen lopen en doe ik maar niet... maar jij mag hoor.
 
Tip 8
Maatwerk voor de traplift...
De orthese met schoen eraan gaat niet zo gemakkelijk uit dus ik loop zo ermee van de hof naar binnen en op de traplift als het
moet. 

 Gelukkig heb ik tegelvloeren in huis, maar dat mooie witte voetensteuntje aan de lift kan ik wel dagelijks soppen waar me de energie voor ontbreekt. 

Ik had nog een restje vloerbedekking van de trap dat onder de steun werd gehouden en de vorm zo’n beetje nagetrokken met
een marker. 

Met een goeie schaar werd de vorm uitgeknipt en met dubbelzijdig plakband op de voetsteun geplakt. Natuurlijk heb ik de steun voor de laatste keer een sopbeurt gegeven. 

De steun wordt voortaan met de trap stofzuigen meegenomen...Ik heb wel wat leukers te doen dan dagelijks
voetsteuntjes soppen... 
 
Mijn leventje...
Samira wees me de kortste weg naar de Broederschool in Heerlen nu wegomleidingen je over Heerlen centrum sturen om van Landgraaf net voorbij Schaesberg te kunnen komen. 

Omdat ik inmiddels stukken vergeten was, ben ik toch maar de lange weg gegaan. 

Ik wil op tijd aankomen en de terugweg zou ik de korte weg nemen... Na een heerlijke ochtend en weer twee mooie tassen klaar was mijn hoofd vol van alle indrukken en ben ik ergens vergeten linksaf te slaan... 

Na een behoorlijke tijd doortrappen zou ik bij een brug moeten komen en dat was ook zo. Alleen was het de verkeerde brug...dat was duidelijk. 

Nee niet die van Arnhem maar toch een brug te ver en zat ik op Heerlerbaan. 

Richting Kerkrade leek me wel goed en heb toch maar ergens gevraagd. 


Mensen zijn altijd verbaasd dat je normaal spreekt als je op een driewieler fietst... het zal me worst wezen... 

Uiteindelijk kwam ik ergens op bekend terrein bij snow world en ben vandaar naar centrum Schaesberg gefietst om bij LIDL Floor haar lievelingsvoer te kopen. 

Ze is schijnbaar op de consuminder toer en laat het duurste voer staan voor die zooi... Het zal wel tijdelijk zijn... Omdat mijn glas
altijd halfvol is vond ik de fietsende omweg een goede conditie training...
 
Annemiek