maandag 9 mei 2022

Mijmering 37 Hergebruik verpakking, 800 euro ophalen hoe doe je dat, de vide en ultieme vrijheid...

 Beste mensen,

Innerlijke rust en dichtbij jezelf blijven bereik je
door dagdelen afgezonderd in stilte door te brengen.
 
Innerlijke rust brengt je het vermogen afstand te houden tussen je innerlijk en de buitenwereld.

Alleen maar verblijven in de buitenwereld is meestal een vlucht
en verliezen we het contact met onszelf.....
 
Annemiek
 
Mijmering 37 2022.
 
Tip.
De vervelende klussen blijf ik tijdmanagement voor inzetten...en heb ik mezelf opdracht gegeven de schuur twee uur lang op te ruimen. 

Het bracht overzicht en meteen mezelf opgedragen elke week een mand of doos in de schuur na te kijken en te ruimen. Echt
ontspullen heb ik daar nog niet gedaan. 

Ik zag dat de overburen ijzer buiten hadden gezet dat vanzelf verdween. Dat zal ik vanaf maandag ook eens doen...
 
Tip 2
Bij alle verpakt spul zou je kunnen bedenken of de verpakking hergebruikt kan worden. De flacon van fijnwasmiddel had de
juiste grootte dop om bij jam ook de vruchtjes door te laten en toch in de kleinste pot opening passen...
 
Van Samira kreeg ik een plastic bakje (bij de koekjes) en de deksel heb ik bijgeknipt. Ik ben nu in het bezit van een zaadzakjes bakje met tussenschot...
 
Tip 3
De kleinste touwtjes worden ook bewaard (ook die van het vloerkleed) die tegen de draad in gedraaid drie mooie touwtjes brengen om dekjes vast te binden om dekseltjes van jampotjes, enne om flesjes... 

Ze worden gedeeltelijk weer doorgegeven aan Dana het kruidenvrouwtje...
 
Tip 4
Tijd om de bonen te zaaien in de volle grond. Over tien dagen komen ze boven de aarde...net rond de ijsheiligen en kans op vorst klein. 

Je kan de zaaibonen een nacht in de week leggen maar doe ik nooit. Een zaaigeultje vullen met water en hoopjes van 5 bonen
(stoeltjes heet dat) 15/15 cm van elkaar leggen.
 
Geultje dichtharken en aandrukken en weer even gieten. Om te voorkomen dat Floor gaat graven op die plek zet ik kleine stokjes van snoeihout schuin boven de zaaigeulen... 

Die gaan er later uit als de plantjes groot genoeg zijn...

 
Tip 5
De wortels kwamen slecht op en werden twee rijtjes bij gezaaid.

 
twee dikke huisjesslakken in de gezinsuitbreiding hebben een van de twee klimcourgetplantjes opgegeten. 

De ene die nog staat is nu omringd met koffiedrap en ben ik de familie slak gaan zoeken en  jawel...gevonden. 


Ze werden verhuisd... De klimbonen waren ook getopt door de slakken en eentje is nog in leven... 

De slakkeninvasie is begonnen en velen heb ik gevangen omdat hun schuilplaats me bekend is... Het hoort erbij... en Moeder natuur gaf me als troost voor Moederdag een pracht bos akelei...waar geen enkel boeket van de bloemist tegenop kan... 


De rijkdom van eenvoudig leven...
 
Tip 6
De knoppen van het gasfornuis (dat ik niet meer gebruik) zitten vol vetaanslag. Ik denk van het wokken indertijd. Ik heb de knoppen  in een steelpannetje met wat afwasmiddel in water aan de kook gebracht en laten pruttelen. Het vet als het ware eruit gekookt. 

Even laten weken en met een tandenborstel kort schrobben en voilà...
 
Tip 7
Met nieuwe ogen bekeken dat de touwen wat moeten vieren, van de spiraal die in de schuur aan de balken hangt. Ik kan niet hoog meer reiken en iets lager schuiven de tuinstoelkussens zo op de spiraal. Het is prima te doen en de fiets past gewoon eronder... Het gemak dient de mens...Heb jij nog geen “vide” in
je schuur of garage?
 
Tip 8
De courgetplanten zijn al een tijd te koop op de markt. Drie voor tien euro...wat duur.  Ik heb ze zelf gezaaid 20 zaden voor 50 cent. Ik heb tien zaden gezaaid en allemaal opgekomen. Drie planten in de border gezet en als de slakken ze niet op eten kosten de drie samen 7.5 eurocent... 

 Natuurlijk zijn ze iets kleiner dan de planten op de markt maar dat halen ze snel in... Enne die zeven? Zijn reserve als de
slakken te gretig zijn enne zo niet... om weg te geven.
 
Ik heb wel vier knolvenkelplantjes op de markt gekocht a 30 cent per stuk en vier bleekselderij voor dezelfde prijs... gewoon voor de joeks en je kan niet alles zaaien. Als ik zuipen als hobby had ging er elk weekend een krat beugelflessen Grolsch of zo erdoor zoals bij een mevrouw die ik ken. 


Ik vergelijk mezelf altijd ermee als ik een aankoop een beetje zot vind... Enne wat kost een pak shag niet... ik bedoel maar. Zo is het wel genoeg Annemiek!
 
In ieder geval heb ik ook  vier courgettes gekocht voor een euro en van twee stuks reifkoekjes gemaakt. Gesnipperde ui, de courgettes wassen en met schil raspen. 


Peper/zout en wat bloem toevoegen en een ei. De hele zaak husselen en eventueel bloem toevoegen. In zonnebloemolie bakken keren en de andere kant bakken. Niet te hoog vuur anders garen ze van binnen niet...
 
Tip 9
Wie schrijft die blijft... Het energierappart is binnen van ESSENT en we zaten er met smart op te wachten...
Mei boom in Schinveld

Stroomverbruik april: 61 kWh... terug geleverd 156 kWh dat is prima en kan het overschot de reservepot in voor de wintermaanden (minder zon)
Vorig jaar april was het stroom verbruik in april: 68 kWh. Ondanks de elektrische kookplaat toch iets minder verbruik.
 
Mijn  gasverbruik in april was 30 kuub en omdat het gas zo duur is kost dat 55,18 euro.
Het gasverbruik in april van vorig jaar was 61 kuub en heeft de aanschaf van de elektrische kookplaat zich geloond al zal nog strakker stookgedrag ook hebben meegespeeld. We wisten dat gas onbetaalbaar is geworden...
 
ijsvlaai in Koningsbosch.

Verbruik gehalveerd betekend toch ruim 55 euro in een maand bespaard en is meer dan de helft van de aanschafkosten kookplaat... Ik wacht met spanning het resultaat af van de mensen die ook overgingen op koken op stroom...Met Marian van Loenhout besproken wie wel of niet achter die 800 euro bijdrage energieverbruik moet gaan. Alle mensen in de bijstand krijgen dit bedrag meestal automatisch. Toch zijn velen die AOW of mindering AOW op bijstandsniveau hebben en elke gemeente heeft een eigen richtlijn hoeveel inkomsten je mag hebben om die 800 te krijgen. Dat heeft niets met toeslagen te maken vakantiegeld of kind gebonden budget.
 
Op internet google je Sociale Dienst Landgraaf (of jouw gemeente) Kijk bij EXTRA GELD. Volg de lijstjes en bekijk je inkomen. Dat is bij mij Alleenstaande met AOW en pensioen  en mag ik volgens gemeente Landgraaf niet meer dan 1405,00 inkomen hebben (zonder huur en zorgtoeslag of vakantiegeld.) Effe tellen...
 

Hoeraaaaa en behoor ik tot de geluksvogels die een inkomen heeft inclusief pensioen van 1403,76 euro en dus 1,24 euro onder de grens en ontvang 800 euro energietoeslag. Ik bedoel maar niet geschoten is altijd mis... Ik heb de aanvraag digitaal gedaan en is verstuurd. 

Nu jij nog controleren of je in aanmerking komt... Laat je helpen als internet te moeilijk is en opbellen naar de sociale dienst kan

ook nog. Ook als je AOW en pensioen hebt zoals je leest...
 
Tip 10
Tot mijn verbijstering ging de berekening aanvraag toeslag energiekosten automatisch en kreeg ik tien minuut na de aanvraag de toekenning. Wel met het bekende verhaal dat door grote drukte de uitbetaling even op zich kan laten wachten. Daarbij ook de tip het bedrag te reserveren waarvoor het is... Bij mij is dat geen probleem en bedenk ik dat velen het bedrag erdoor gedraaid hebben voor de jaarafrekening komt... Ik wil het niet meer weten... ik ben in ruste...
 
Mei jongeren in Schinveld.

Tip 11
Af en toe eten we een stukje vis Floor en ikke. Nee niet gebakken vis van de markt. We willen die in alle rust op het hofje. Pangasius vis drie voor 3,05 euro in de diepvries van de super. 

Die moet 24 uur ontdooit in de koelkast en kan je zelf kruiden en door de bloem halen... met sla uit eigen tuin en gebakken aardappeltjes een heerlijke maaltijd en Floor moest even kijken of ik niet meer had dan zij... Dat heb je met zo’n verwende blaag...
 
Mijn leventje...

We maken tuintassen in de kring van de maandagochtend. Ondertussen oefenen we met communicatie. Het thuis voelen met elkaar staat hoog in deze kring en ieder warmt zich daaraan. 

Moederdag ben ik gaan fietsen mijn neus achterna en kwam in Schinveld terecht waar de Mei jongeren een boom gingen oprichten. De grote meiboom stond al middenin het dorp en het was leuk even de stoet te volgen... Weer verder... en kwam ik langs aspergevelden en heb daar even meegekeken. Door naar Koningsbosch waar tegenover de kerk een ouder cafeetje is dat tegenwoordig wordt gerund door jonge gasten die ijsvlaai als specialiteit hebben. Ik heb mezelf verwend met de vlaai en cappuccino (dankjewel Marieke) en aan de praat geraakt met mensen uit Eindhoven.
 
Dat is het voordeel als je alleen onderweg bent... je kan stoppen waar en wanneer je wil. Je hebt snel aanspraak en het geeft me het gevoel van ultieme vrijheid... Ik weet nooit wanneer ik terug ben en ga huiswaarts als de moeheid toeslaat. Op de terugweg tussen Brunssum en Landgraaf zag ik 42 km op de teller en nog eventjes dan was ik thuis.... Halverwege een steile heuvel middenin de hei schakelde ik te slordig en liep de ketting van de fiets... De fiets de heuvel op sjorren is me gelukt.... de bewoonde wereld in en nog iets verder ook...want ik laat mijn fiets nergens achter... Tja en sinds vandaag heb ik twee adressen van mensen met busje en aanhanger als me weer zoiets zal gebeuren...
Tel je zegeningen...
 
Annemiek