donderdag 5 mei 2022

Mijmering 36 Nog een klein Moederdagcadeautje, de snelle schoonmaakbeurt voor de zomer en verwennerij voor de Vlaamse Gaai...

 Beste mensen,

Je levensweg is niet om een doel te bereiken
maar om elke dag te genieten en paarlen van wijsheid en schoonheid te vergaren
Je hoeft nergens heen en blijft toch onderweg.....
 
Annemiek
 
Mijmering 36 2022.
 
Tip.
De kleine moestuinier zoals ik zal in deze lange droge periode af en toe water moeten geven
aan de groenteplantjes. 

Ik troost me met de gedachte dat het voor voedsel is want de blommentuin krijgt geen water. Alle water dat hergebruikt kan worden opsparen is een optie en dat is heel veel.
 
Bij het afwassen (eenmaal per dag) komt na vier liter koud water het gevraagde warme water.

Bij douchen of wassen aan de kraan idem, dat koude water vangen we op.
Spoelwater van de wasmachine kan ook opgevangen worden en waswater van groente...
 
Dat opsparen van water gebeurd in de badkamer in een emmer die geleegd wordt in de wasmachine. 

In de keuken in de wolkjes pan van Nel die niet op de
elektrische kookplaat kan. 

De pan is daardoor nog steeds een gebruiksvoorwerp, inclusief de deksel die ik bij groente snijden op de kop in de besteklade leg en de gesneden groente op schuif. Door het randje blijft ook het vocht (van bijv. tomaten) op de deksel.
 
Tip 2
Nog een leuke tip voor Moederdag is plastic bloempotten (die
ieder wel heeft) bekleden met hooi. Als je een cavia, konijnentjes of ander klein beestje hebt, heb je ook hooi (of de buren). 

Met licht gekleurd naaigaren kan je hooi om de potten binden, oefening baart kunst en breekt de draad dan ga je gewoon verder met een nieuw begin. 

Duim erop en wikkelen maar, met in de tweede ronde de draad
over het beginnetje wikkelen. 

Ik had nog fiets binnenbanden en als je die vraagt bij de fietsenmaker haalt hij wel een paar uit de vuilnisbak voor je. 

 Bij het ventiel doorknippen en lange repen ervan knippen met de keukenschaar. 

 Van drie repen maak je een vlecht die met een lijmpistool als
rand bovenaan de pot kan gelijmd. 

Eerst tegen de pot en doorlijmen bovenop de pot... Tot slot kan je het hooi dat hier en daar nog uitsteekt afknippen.
 
Twee basilicumplanten bij de LIDL en heb je een mooi setje voor peanuts...Zomerbloeiers erin kan natuurlijk ook...
 
Tip 3
De laatste grote beurt in huis voor de zomer is gedaan. Leve mijn vloertegels zodat met water kan geknoeid. 

Met het zachte bezempje en water en een klots SUNSODA op de vloer werden de radiators in gang toilet en de keuken gesopt en in de week gezet. 

Bezempje erin soppen en weer verder... Rondom buizen schroeven toiletpot en de randen en richels van de toiletbril. 

In
hoekjes en op plintjes en de tegelwanden. Het is een groot verschil dit niet met je vingers en handen te hoeven doen. 

Voor mij omdat het niet meer lukt... en voor jou om sneller klaar te zijn en grondig werk te leveren. 


Met een maatbekertje werd nagespoeld en de tijd deed grotendeels de rest. 

We hoefden alleen maar met een grote dweil het water op te nemen en af te trekken met de vloertrekker de deur uit naar buiten... 

Kelly droogde na met ouwe theedoeken en zijn we weer voor
een half jaar verlost van grote beurten die we in amper anderhalf uur klaarden... 

Natuurlijk kan dit niet met laminaat of vloerbedekking (die heb je op toilet en badkamer ZEKER niet. )

Bij alles nadenken over het onderhoud bespaar je veel tijd en bespaar je vervelende klussen... 


Het is de reden waarom ik liever gordijnen heb dan lamellen of jaloezieën.

Liever een douchegordijn dan douchewanden, liever strijkvrije kleding dan randjes en plooitjes...
 

Tip 4. 
De groente zaden werden weer gesorteerd... wat ik nog wil zaaien blijft bij de hand en de rest wordt gesorteerd opgeborgen. 

Het wegenzout heeft grondig zijn werk gedaan op
de bestrating van mijn hofje en paden. 

Hier en daar worden de plekjes ingestrooid waar nog onkruid opkomt. 

Als het klein is al aanpakken zodat geen grote wortels ontstaan en je hele tegels moet oppakken om het wortelstelsel te verwijderen. Ook hier brengt regelmatig onderhoud het beste resultaat...
 
Rest me nog voor de zomer de witte poort af te soppen en met auto was te behandelen. 

Ik stel het steeds uit en zal met tijdmanagement moeten. Morgen vroeg op het programma gezet en de schuur opruimen en korte metten maken met het teveel aan mos voorraad die Gerda me bracht...( In de GFT bak ermee) 

Het is jaren oud geverticuteerd mos uit grasvelden. Ze was weer eens veel te royaal met afdanken terwijl ik aan het ontspullen
was... 
 
Zeker weten dat dit je bekend voorkomt...
 
Mijn leventje...
Vele strengen doppinda’s heb ik weer aangeregen voor de Vlaamse Gaai die dagelijks de doppen komt open pikken. 


Een handvol losse doppinda’s  erbij gegooid in de vogelvoermand, neemt hij/zij ze mee en gaat  ze in de kersenboom oppeuzelen. 

Zijn vleugels wijd zie je goed de  kleur van felblauw naar wit en zwart op het verder melkchocolade lijfje... 

Hij is beschermd las ik en komt niet zo vaak voor in woonwijken.
Het moet niet te druk worden op mijn hofje en daar zorgen Floor en ikke wel voor...
 
Voor de 5e keer heb ik bonte sla geoogst en loop met mijn vergietje de border langs... van de krul pluksla in groen en rood naar de bloedzuring en de rucola pot. 

Daar kwam vanaf nu de snij sla bij in de border die nu groot genoeg is... Ik kwam blommen van de daslook tegen en peterselie kon ook op de tomaat... 

De rijkdom van eenvoudig leven en een pot met sla op je terras kan ook nu nog....

Gebakken aardappeltjes erbij en een vergeten
bietenburgertje uit de vriezer. Het is genoeg... en Manuela werd getrakteerd op een consumindergebakje wat meer met minder betekend... Aardbeitjes op een plak cake met kruisbessenjam van eigen oogst. 

De hulp en de kringdames en Marian op de maandag hadden we dagelijks feest met gebakjes op het hofje... nou ja enkele uurtjes per dag...om de Vlaamse Gaai niet weg te jagen...
 
Steeds meer mijmering fans vrienden en bekenden schaften de elektrische kookplaat aan. Vierpits of tweepits en Manuela kreeg hem vandaag geleverd van cool blue. 

Ze zijn ook daar leverbaar met een gewone stekker en omdat ze zonnepanelen op haar huurhuis heeft en het gas zo duur is de
kookplaat een goede tijdelijke oplossing. 

Haar elektrische oven doet het nog prima (van haar gasfornuis) en werd het pannenrek plus de gaspitten opgeborgen en vervangen door de elektrische kookplaat. 

Eens zullen alle sociale huurwoningen aangepast worden en van het gas af. Tot die tijd kan je zelf al veel aanpassen in
maatwerk... en wachten al die meedenkers op het maandelijkse berichtje van de energieprovider om te zien hoeveel het scheelt...
 
Annemiek