donderdag 21 april 2022

Mijmering 32 borrelhapjes van brie en bladerdeeg, Gebakken aardappels broccoli, potjes en nostalgie...


Beste mensen,

Mooie momenten kun je niet maken,
ze overkomen je als je een handje helpt...
 
Annemiek
 
Mijmering 32 2022.
 
Tip.
De eerste aardbeienplanten staan in bloei en herinneren me eraan dat dit plekje, tegen het afdakje aan, het meeste beschutting geeft op mijn hofje...

Het scheelt drie weken in oogsttijd met de
aardbeitjes die middenin het hofje staan...
 
Door elke ochtend langs je tuintje te lopen leer je veel... o.a. waar ergens een dikke slak verstopt moet zitten en ja... ik vind er twee die de koolraapjes aanvreten. Verhuizen dat stel...
 
Door klimaatverandering hebben we te maken met  heftige storm,  lange regentijden en aanhoudende droogte. 


Daar zitten we nu in... Tijdens droogte help ik de jonge plantjes elke ochtend met een fijn straaltje water uit de flacon. 

Vlakbij het stengeltje van de plantjes. Als je ze de kleutertijd hebt doorgeholpen en ze groter en sterker zijn kunnen ze weer alleen verder...
 
Je hoeft niet alles te zaaien... Knolselderij koop ik als plantje op de
markt. Ze werden eerst  met de wortelkluitjes in een badje water gezet, en kregen een plekje in het moestuintje aan de zijgevel van mijn huis. 

Met de bollenpoter een diep pootgat gemaakt gingen enkele koemestkorrels onderin waarover wat aarde en het plantje. 

Aandrukken en rondom de plant een klein handje koemestkorrels en aarde erop strooien. 

Flink water geven en komt de mest waar hij zijn moet. Later kan je nog bijmesten want deze knol moet heel veel
voeding hebben...
 
Zoals je leest geef ik plaatselijk mest en met een zak koemestkorrels kom ik wel een seizoen uit. Waarom zou ik de hele tuin mesten en op plaatsen waar geen groente groeit het onkruid mesten...
 
Tip 2
Dag en nachtcrème potjes... potjes van vaseline of wat dan ook worden als ze leeg zijn schoongemaakt. Je kan ze hergebruiken voor zaad en oorbelletjes, voor een dure broche tussen wattenschijfjes, voor speciale losse thee of snoepjes voor onderweg... 


Offe pillendoosjes en je kan zelf wellicht nog veel meer bedenken...
 
Tip 3
Alle dingen die je nodig hebt hoeven niet direct gekocht... De tuinslang hangt aan een snelbinder aan de ladder achter de schuur. Uit het zicht en niemand in de weg totdat hij nodig is... 

Ik krijg wel een keer een haspel in zicht offe een ideetje hergebruik...
Het is heerlijk om met weinig geld uit te komen en de rust te hebben om oplossingen te vinden voor hergebruik. 

Hoe gelukkig kan een mens zijn met niets te hoeven kopen omdat geluk niet in spullen zit...
 

Tip 4. Terwijl het triootje sla uit de super in de border verder groeit, heeft de bleekselderij in de vaas wortels gekregen. Die kan ook weer
hergebruikt en krijgt ook een plekje in de grond. 

Pracht selderijblaadjes groeien daar al aan en een enkele keer zelfs weer selderijstengels...
 

Tip 5. Een heerlijk hapje voor bij de borrel is bladerdeeg gevuld met schijfjes brie enne schrik niet... een likje honing. Als je niet durft doe die honing dan maar bij eentje... 

Pakketjes maken van het reepje brie en met water “dichtplakken.” 

Ik deed ze in het kleine oventje dicht op elkaar in een ovenschaaltje dat net past. 

Met enige afstand van elkaar op een bakblik worden ze natuurlijk
mooier... Een super snack...
 
Tip 6
Gewoon zin in gebakken aardappels en nog broccoli in de koelkast. Ook dat lukt op de twee elektrische pitjes. 

De aardappels aan de kook gebracht en drie minuut doorkoken verhuisden ze naar de hooi/mand. 


De broccoli half gaar werd van de pit gehaald en bleven nagaren met een handdoek op de pan. 

Bechamelsaus werd gemaakt van een flinter boter laten smelten en ongeveer evenveel bloem toevoegen... 

Daarbij een flinke scheut kookvocht van de broccoli en met de garde flink roeren. Eventueel even van de pit. 

Wat melk erbij en een snuf zout. Tot de juiste dikte met nog een scheut melk of... iets inkoken. 

Ondertussen waren de aardappels uit het hooi opgedoken, in schijfjes gesneden, gebakken in de stoofpan met iets olie. 

Dat was helemaal compleet zo met een tipje vega mayonaise en de
broccoli met de bechamelsaus waar ik nog een tipje kerrie in heb gedaan...
 
De stoofpot met nog iets olie laat ik staan en is de start voor het gerecht van morgen. 

Waarom afwassen en weer nieuwe olie als nog iets erin zit...Olie is momenteel onbetaalbaar... De wok heb ik nog niet gemist... wel de koekenpan en komt nog...
 
Tip 7
Mijn mooiste bloempot is het verroeste bakje uit een oude bakkerij. Het staat op de oppottafel voor Floor haar lievelingsmandje... 

Hoe meer gehavend hoe mooier... Planten in schoenen en laarsjes of in een wijnkistje... Als je maar geen plastic gebruikt (alleen voor
binnen/potten die je niet ziet) kan alles bij elkaar... en creëer je nostalgie... 
 
Mijn leventje... Koekjes bij de koffie hoeft helemaal niet. Een vriendin die in de ochtend kwam serveerde ik twee crackers op een bordje met pompoenmarmelade. 


Gewone goedkope crackers en het was een feest... Rond de middag kwam een vriendin waarvoor ik een “lunchje” bereidde door vier croissantjes bij de PLUS te halen voor een euro (in de reclame) 

Besmeerd met boter en daarop uit de tuin blaadjes sla en een plak kaas en snippers knoflookstengels... 

Ook weer feest en maakt meer uit dan een pak koekjes dat wel eens duurder zou zijn. Het feestgevoel kwam door de zorg en de aandacht...

 “Wil je paprika erop? of mayo?” Het was weer een gouden dag in de zonneschijn en met beiden had  ik diepgang gesprekken... dat bracht het rijkste gevoel...

Dana stuurde me een appje door... van 20 kilo strooizout voor 2,95 bij van Craenenbroek. De zakken zijn wat beschadigd en niets mis mee. 

In de voorraad en kan je gebruiken voor hardnekkig onkruid in de
zomer... enne gladde wegen komen ook beslist... 

Omringt door mensen op mijn golflengte voel ik me gelukkiger dan ooit... 

Elke dag is er weer een reden om vroeg op te staan wetende dat de geliefde 50er jaren sfeer me omringd... We denken aan elkaar...


We hebben kring appjes en als iemand een knaller ziet, appen we het door... Wat een heerlijkheid is dat... De blijheid zorgt ervoor dat ik mensen groet en aanspreek... reactie komt meestal terug en we kunnen samen liefde brengen in deze verharde wereld...
 
Annemiek