dinsdag 19 april 2022

Mijmering 31 Ontmoedigingsbeleid van de IND

Beste mensen,

Echte vrienden blijven naast je staan,
in de regen en de kou...
Zodat je de moed niet verliest...

 Annemiek. 


 
Tip. 
Van tijd tot tijd controleer ik mijn eerlijk aarde aandeel. Als je goed voor de aarde zorgt gebruik je 1.7 aardbol en ja ik zit met mijn 1.6 net iets eronder.

De gemiddelde Nederlander gebruikt 3.3 aardbol de
Amerikaan 4.8 en de Keniaan 0.6... aardbol. 

Je begrijpt het al? Door de “zuinigheid” van de derde wereld landen wordt gecompenseerd wat de westerse wereld aan roofbouw op de aarde pleegt. 

Die prachtige enige moeder aarde... Waar we met z’n allen goed voor moeten zorgen...
 

Ik kan nog lager gaan en kleiner gaan wonen. Ik woon te ruim maar verbouw wel rondom mijn huis groente en klein fruit en voorzie daardoor in driekwart van mijn voedsel. 

Biologisch en hoeft niet aangevoerd van ver... drie stappen en oogsten, en een kwartier later op mijn bord. 

Verder hergebruik ik heel veel, repareer en moet wat nieuws komen dan duurzaam. Wil je ook testen? 






Tip 2. 
Na een Paasbrunch wil je geen uitgebreide warme maaltijd in de namiddag. Twee sneden geroosterd grof bruinbrood bedekt met geroosterde groente is dan genoeg...

Oké de Pasen is voorbij maar komen nog wel meer dagen met late ontbijtjes oftewel Brunch. 

Hou maar in de lentekleur geel met de volgende ingrediënten:
Champignons 1 dikke ui 1 gele paprika kerrie en peper/zout.

Werkwijze: De gesnipperde ui fruiten met weinig zout en kerrie in iets olie, je ruikt wel aan de kerrie wanneer hij zijn geur vrijgeeft. 

Voeg de klein gesneden champignons toe en roerbak mee. 

Als laatste de klein gesneden paprika die bite zal houden en dat is de bedoeling. 

De boterhammen kan je roosteren maar hoeft niet... 

 Tip 3 
 Voor de zomer begint wil ik alle halfjaarlijkse klussen in huis gedaan hebben. 

De diepvries werd in 10 minuut ontdooid door de laden eruit te
nemen en een pannetje kokend water op een dikke dweil onderin te zetten. 

De deur dicht en de vriezer natuurlijk uit. De diepvries had ik van te voren voor 80% leeggegeten want we hebben dat ding niet om jaren spul te bewaren en dan weg te gooien. 

Gebruik een kleine vriezer voor het doel waarvoor hij bedoeld is. 


Het meest energiezuinig zijn de koel/vries/combinaties van een goed merk waar niet na een maand een scheur in de bakken komt. 

A+++ is niet meer zuinig als een pak ijs aan de wanden zit bevroren. Terug naar de lades. 

Het beetje wat nog erin zit werd apart gelegd en het pannetje om te ontdooien werd inclusief het ijs (een beetje) leeg gekieperd in de
lades met een drup afwasmiddel. 

Met een afwasborstel even roeren en deed de tijd het werk en zat ik tien minuut in de zon. 

Toen was de vriezer van binnen al afgedroogd en de lades leeg gekieperd in een vieze bak buiten die de tijd nu moest weken. 

Dat was driemaal hergebruik water en werden de lades gedroogd en in de vriezer gezet met in de kleinste lade het beetje diepvries spul wat ik nog moet opmaken. 

 Tip 4 
Misschien heb jij ook wel spul in de vriezer wat maar blijft liggen. 

Dat zijn voor mij de kruisbessen die op harde wenerbodem horen met slagroom. 


Het kwam er niet van dus heb ik oude pakjes geleisuiker opgemaakt en het grootste deel kruisbessen tot jam verwerkt. 

Die gaat wel op en kan op schijfjes cake als consumindergebakjes en kunnen de ingevroren toefjes slagroom erop.
 
Op beschuit of een cracker ook helemaal goed en zelfs tussen lagen biscuit bodem. Weer wat nieuwe inzichten opgedaan... 

 Tip 5 
De winterjas kan geruimd en vooral nagekeken. De zakken leeg en kijken of hij gewassen of naar de stomerij moet. 

De rits en knopen dicht en in de kleerkast... De wanten en de sjaals gaan in de was en worden opgeborgen. 

Niets lijd zoveel als jassen aan een kapstok, het model gaat eruit en stof erin... 

Tip 6 
 Natuurlijk vond ik in de vriezer wel meer dat opgemaakt kan worden en werden schijven knolselderij gepaneerd en gebakken. 

Met de eerste oogst pluk/sla gemengd met bloedzuring en rucola toch voldoende voor een persoon. We hebben zalig in de zon gegeten... Floor en ikke. 

Mijn leventje... Een fietstocht rond het stuwmeer met Pasen en verdwaal ik natuurlijk weer...en fiets door holle wegjes en berg en dal die mijn bike niet trekt. Een jonge meneer trekt me een steile heuvel op en ik ben hem innig dankbaar. 

Ergens fiets ik Duitsland in en weer uit... De accu vol en zal wel onderweg een herkenningspunt komen. Bij een wegrestaurant mag je alleen binnen als je een tafel hebt besproken... 


Nee dus...ik fiets mijn neus achterna en eindig uiteindelijk weer in Landgraaf bij Song zijn mini huisje waar we de zaailingen bespreken. 

Hij kan eindelijk weer in zijn schuurtje bij de moestuin, die door een
vreemde actie van een klusbedrijf werd opengebroken en van een nieuw slot voorzien. 

Ze moesten er even in om te kijken of een lek bij de buren misschien
vanuit het schuurtje kwam en wisten niet wie de sleutel had... Aan wie de nieuwe sleutels werden gegeven was niet duidelijk... 
Hoe zot kan je zijn. 


 Afgelopen vrijdag waren we weer bij de advocaat ontboden...Ahmed Fatima en ikke. 

De IND heeft met grote vertraging de ingeleverde stukken bekeken en nog enige vragen die zo gedetailleerd mogelijk beantwoord moeten worden... Daarna bekijken ze de zaak opnieuw voor de einduitslag. Kijk mee en huiver... 
 
Vraag van de IND: 
Hoe komt Ahmed vanuit Nederland aan paspoorten voor zijn kinderen enne hoe kwam hij aan geboorte uittreksels? In Somalië eveneens Jemen kan iemand alleen een pas aanvragen als zijn vader daar toestemming voor geeft. 

Is vader in het buitenland dan kan het oudste familielid van de familie (in dit geval een oom) gevraagd worden die aanvraag te doen. Samen met een kopie van de pas van Ahmed en een neef die getuige was (waarvan verklaring) van de indertijd gevraagde en verkregen paspoort van Ahmed. 

Toen leefde de vader van Ahmed nog en gaf toestemming. Met de geboorte uittreksels hetzelfde. Die familie oudste is daardoor een belangrijk man, omdat hij de familie het langste kent. Hij heeft daardoor natuurlijk een bron van inkomsten zoals iedereen die verklaringen aflegt. Hij moet ook reisgeld hebben en gaat op reis naar het gemeentehuis dat niet bepaald in de buurt ligt. 

Niet alles is geregistreerd en het bewijs dat de ouders van Ahmed zijn kinderen hebben opgevoed toen hij naar Jemen vluchtte (voor de oorlog) en daar werkte moet ook weer bewezen worden. Een soort wijkagent kon dat omdat hij de familie al heel lang kent. 

Ook dat moest schriftelijk vastgelegd in een verklaring en moest gestempeld in het gemeentehuis. Natuurlijk ook weer kosten aan verbonden. 

 Gevraagd werd hoe Ahmed zijn kinderen ondersteunde voor en na zijn vlucht en eventuele bewijzen daarvan. Kortom bewijs of hij wel een band met de kinderen heeft. Hij stuurde al zijn geld op, op sober leefgeld na en had telefonisch contact met Somalië vanaf Jemen en later onderweg naar Europa. 

De volgende vraag:
Wie zorg nu voor de kinderen nu grootvader gestorven is en grootmoeder dementerend en bedlegerig? De kinderen zorgen voor elkaar en hun grootmoeder, waarbij de oudste kids het voortouw nemen. Ze zijn18 en 17 jaar en worden gecoacht door Ahmed die minimaal eenmaal per dag via internet (gratis) contact met ze heeft. Ze hebben het zwaar en zijn angstige overbelaste pubers...

 Wie zorgt voor de vijf kleinere kids als de oudste twee naar Nederland mogen? 
Antwoord: Het meisje van 15 aangestuurd door Ahmed via app.
 
Heeft vader werk?  Bewijs daarvan: Contract en werkgeversverklaring plus loonspecificatie.
Antwoord: Ahmed heeft werk bij Arriva een vast contract want werk betekend dat hij zijn kinderen kan onderhouden met onderdak en voedsel en staan stapelbedden klaar en linnengoed en kleding en schoenen en en... 

 De IND kreeg hun gedetailleerde antwoorden wat de advocaat nu uitwerkt en einde week binnen moet zijn. 

Over enkele weken zal het definitieve antwoord komen en ja de IND voert een ontmoedigingsbeleid. 

We trekken het af en toe niet meer door meer dan een jaar uitstel en de spanning.  Zal groen licht worden gegeven en hoe snel... want de situatie is al te lang onhoudbaar voor de kids...

We zullen met de pet rond moeten gaan denk ik wel... want in het potje voor de tickets zit nog maar 200 euro... Alles kostte en kost bakken vol geld en zullen de oudste twee door iemand begeleid moeten worden naar een vliegveld en met tussenstop in Turkey denk ik wel een vlucht naar Amsterdam moeten nemen. Daar zal hun vader hen opwachten met Fatima en misschien wel ikke... Laten we bidden en hopen dat het zo zal zijn... Als de twee eerste over de brug zijn komt de rest weldra... 

Annemiek