donderdag 14 april 2022

Mijmering 30 Paasbrood bakken...

Beste mensen, 

Een van de grootste vergissingen is niets doen

omdat je maar weinig kunt door ziekte of ouderdom....
Doe wat je kunt... en ga buiten je grenzen...

Het “niet kunnen” is vaak conditie tekort...

Annemiek.

 
Mijmering 30 2022.
 
Tip.
Morgen kan je paasbrood bakken oefenen...
generale repetitie  en zaterdag of zondagochtend nog eens maken. 

Gemakkelijk receptje dat ik kreeg van Manuela... Minder olie in het recept want dat kost goudgeld.
 
Ingrediënten:
1 zakje gedroogde gist van 7 gram
400 gram zelfrijzend bakmeel
1 eetlepel suiker
1 beker lauw water (250 ML)
snuf zout
3 eetlepels olie.
 
Werkwijze:
De gist in het lauwe water en roeren... 10 minuut laten staan. 


In een kom ongeveer de helft van het meel met de suiker en zout droog mengen. 

De olie en het gistwater toevoegen en kneden. 

Al doende de rest van het meel toevoegen en het deeg tot een bal kneden.
 
In een kom met een theedoek erover op een warme plek 1 uur laten rijzen. 

Ik had de kom op een bak heet water gezet in de hooimand.

Fout 1 het water was te heet denk ik, was net van de kook. 
Fout 2 Ik vond het rijzen tegenvallen en zag op het zakje gist dat de datum 2011 was. Tja...
 
Ik had wat rozijnen in warm water laten wellen en tegenwoordig kom ik aan warm water door in een schaaltje koud water een tel op de kookplaat te zetten. 

Minder verkwanselen dan via de warme kraan vier liter koud water van de combiketel op zolder te krijgen voordat je warm water krijgt. Kost ook nog duur gas... 

Met nieuwe ogen kijken nietwaar en je hersens gebruiken.
 
Terug naar het brood...De rozijnen door het vergiet door wat meel rollen en daarna luchtig door het gerezen deeg kneden.

 Het deeg in drie verdelen en lange slierten ervan vormen die gevlochten worden. 

Je kan de vlecht tot een krans vormen of lang laten. 


Het deeg op een ingevette bakplaat leggen en afdekken met een theedoek. 

Nog een half uur laten rijzen en na een kwartier de oven voorverwarmen op 200 graden. 

Het brood 30 minuut in de oven tot lichtbruin bakken. 


Als je erop klopt en een hol geluid hoort is het gaar... 

Mijn brood had ietsje langer gemogen en ik had de oven op 180 gezet wat te laag was. 

Daarom de generale repetitie en de volgende keer weet je dan hoe het moet. 


Verbeterpunten zijn nodig want elke oven bakt anders en die gist? Kan ik beter weggooien.... 

 Het brood is ondanks alles heerlijk.....
 
Je kan broodjes ervan maken of paashazen. 

Met een koekjesvorm bloemen uitsteken als het deeg wordt uitgerold. 

Je kan kaneelbroodjes ervan maken of brioches met rozijnen en
amandelspijs... Met je kinderen of zelf knutselen met deeg. 

Het brood blijft dagen zacht weet ik en in de vriezer kan ook nog als je over hebt...
 
Tip 2
Verder met mijn tuindecoratie heb ik de geraniums van de vensterbank van mijn slaapkamer gehaald. 

Na overleg met de woensdagvriend mogen ze naar buiten, dan kan ik tenminste iemand de schuld geven als het mis gaat. 

Een maand te vroeg en kan altijd bij melding nachtvorst een flanelletje over de potten en de bakken. 


Wat een pracht en dat allemaal van stekjes van vorig jaar. 

 Wel veel bordeauxrode kleuren maar met de witte boerengeraniums toch heel mooi. 

 Als de lobelia’s gaan groeien met het fel blauw komt het goed. Twee roze boerengeraniums en ze zijn eerlijk verdeeld. 


De viooltjes van de winter werden uit de bakken gehaald en in de borders gezet. 

Daarvan probeer ik weer zaad te trekken en zo niet dan bloeien ze nog even.
 
In elke pot of bak kwam een verse laag nieuwe potgrond en wat koemestkorrels. 

Alle potgrond in de potten en manden werd
afgedekt met mos zodat de zon de aarde niet uitdroogt. 

Alleen nog de hoorn van overvloed vullen maar dan moet ik in de border klimmen en het is te laat in de dag. 

Mijn pootjes zakken een beetje weg... Komt morgen weer....
 
Tip 3
Die tuinslang heb ik middendoor geknipt... Het is te moeilijk om dat lang eind op te rollen. 

Met speciale koppelstukken kunnen ze indien nodig aan elkaar gekoppeld worden. 

Die haal ik nog wel...even de knip op de beurs want de euro’s
vliegen eruit. 

In ieder geval kom ik met die halve slang (15 meter) van de kraan tot de geveltuin en het hofje rond. 

Nu nog ergens een auto velg op de kop tikken om aan de muur te hangen, om de slang omheen te draaien. 

Ik neem me de tijd en voorlopig wordt de oude rotan stoel
daarvoor gebruikt. Komt goed...
 
Mijn leventje...
Al die pannetjes en vergietjes gevuld brengt enorme vreugde, zeker als je bedenkt dat die planten allemaal samen maar 4,50 euro kosten en de geraniums gratis van eigen teelt. 

Groeien doen ze vanzelf en denk ik nog wel eens aan de keren dat de woensdagvriend me voor Moederdag een oleander wilde
geven. 

Die zochten we dan samen uit bij Stoelinga tuincentrum. Om te beginnen was ik zijn moeder niet en hij meer een vaderfiguur voor mij. 

Verder wilde ik altijd planten om op te kweken dus kleintjes.


Stonden we te bekvechten bij die zaak want hij wilde een grote geven en ik wilde een kleintje..."Stil toch kind, praat niet zo hard!" Meneer schaamde zich soms kapot met mij... Ik wilde gewoon een kleintje en beiden zijn we dominant...en kreeg ik toch mijn zin.  

Ze werden elk jaar groter...Later stekte ik die plant dan weer en ik heb ze nog laten overwinteren op zolder bij een dakraam...

tot ik de gevaartes niet meer de vlizotrap op kreeg... ook niet met hulp. 

Elke week moesten ze een bekertje water en moest ik niet vergeten. Nu heb ik al jaren geleden de hele zolder leeggemaakt en blijft de vlizotrap dicht omdat ik mijn nek zou breken bij het beklimmen... Ach ja...Hoef ik hem ook niet schoon te maken nietwaar....
 
Annemiek
 
ps succes met brood bakken