zaterdag 9 april 2022

Mijmering 28 nog meer energiezuinigheid, energierapport, hooikist en vega hamburgers...

 Beste mensen

 Liefde heb je nodig, meer dan geld.

Alleen in liefde kun je pas “mens” worden.
Liefde in alle soorten, is de koopkracht van het geluk...

Annemiek

 
Mijmering 28 2022.
 

Tip...Het is even droog dus de tuinen in en kijken hoe alles groeit. Het spul dat net boven de
aarde is afgevroren komt gewoon weer op. 

Tenminste als het winterhard is. De aardappelplanten die boven de aarde kwamen  en afvroren komen ook weer op.
De kamperfoelie naast de voordeur groeit zo hard dat je de voordeur moet zoeken als ik hem niet kort hou. 

Een kennis die langs kwam maakte me attent op het model na
de knipbeurt...dat hem ergens aan deed denken... Nou zeg...
 
De tuinbonen in de volle grond hebben zonder flanelletje de vorst overleeft en hun bijnaam is dan ook ijsbeertjes. 

Ze kregen rijshout om tegen te leunen en werden vastgebonden met reepjes panty en... reepjes stretch onderbroekjes als je soms geen panty hebt. 


Het zijn broekjes met een naad middenachter dus heel lange sliertjes rondom. We gooien niets weg... Wat is rijshout?

Snoeihout van struiken en stukken bamboe die Appie voor me bewaard van zijn tuin... Het zijn gouden cadeautjes van Appie...
 
Een stuk volière gaas werd in model gevouwen om de glaskoolraapjes te beschermen voor de vraat van een grote ekster die ik op heterdaad betrapte.


 Het gaas had ik op de rol en is niet weg. Het kan altijd hergebruikt voor dit doel of iets anders. Duiven en eksters zijn dol op jonge koolplantjes en de rest laten ze meestal staan.
 
De chioggia (Italiaanse bietjes) die spontaan opkwamen op de
plek waar ik zaad teelde vorig jaar heb ik in rijtjes gezet. 

Ze overleefden de winter op die beschutte plek. Dat betekend wel erg vroege oogst dit jaar. 

Ik vond ook dezelfde jonge plantjes tussen de aardbeienplanten in de wasteil. Daar is zaad naar toe gewaaid vorige zomer denk ik en blijven logeren.
 
Tip 2
De warmte minnende groente kiemen precies op tijd in de rolletjes in bakken op de vensterbank. 

Warmte minnende groente zijn paprika peper tomaten courget pompoen komkommer en aubergine. 

Hou de stengels kort door weinig water en niet te warm zetten. Dat heet afharden...

Ze moeten nog zeker vier weken binnen
doorbrengen. 

Worden ze toch te groot binnen die tijd, zet ze dan  elk in een grotere pot, met rolletje en al in aarde uit je tuin, maar wel binnenshuis en misschien even in de schaduwzijde vensterbank?
 
 Tip 3
Ik oefen met de pannen op de inventum kookplaat en uiteindelijk vielen de wok en twee kleine pannetjes af. 

In plaats van de wok kan ik de Franse gietijzeren braadpan
nemen. Maar eens proberen binnenkort. 

Ik weet nu ook op welke stand ik de vegaburgers moet zetten om hetzelfde resultaat als op gas te krijgen, in dezelfde tijd. 

Die braden prima in een steelpannetje. Al doende leert men en een kom sla werd erbij gemaakt met heel veel jonge blaadjes bloedzuring dat je bloed zuivert en vol zit met vitamine C B E K en ijzer. 

In het voorjaar is het kleine blad niet bitter... dus weer een gezond menu vandaag...
 
Tip 4
Het energierapport van februari kwam vandaag binnen van ESSENT. Krijg jij dat ook dan kan je al uitrekenen hoeveel (duur) gas je verbruikt. 

Krijg je geen energierapport noteer dan de cijfers voor de komma van je gasmeter (en stroom) Zet een week later de cijfers boven die van vorige week, streep eronder en aftrekken. Wat je onder de streep krijgt is je verbruik.
 

Om een beeld te krijgen zal ik mijn energierapport met je delen...
Ik verbruikte in februari 62 kWh stroom. Gemiddeld gebruikt een persoon 162 kWh dus ik ben heel zuinig en zou voor 25,80 euro zijn als ik geen zonnepanelen had.

Mijn zonnepanelen haalden in februari 166 kWh stroom binnen dus meer dan 100 kWh teveel dat verrekend wordt met de wintermaanden met weinig zon. Die stroom kost me dus niets.

 
Nu het gas en daar vallen je schoenen van uit door de prijsverhoging.

Mijn verbruik gas van februari was: 53 kuub. Gemiddeld gebruik je in een hoekhuis (waar ik woon) 181 kuub en ik ben dus extreem zuinig. Toch kost mijn lage verbruik in februari: 81,55 euro. Omdat het gas zo duur is geworden.
 
Als ik niet zuinig was geweest en verbruikt wat de gemiddelde mens verbruikt in februari zou dat 284, 65 euro plus nog de stroom erbij. Dat kan geen mens betalen en toch zal JIJ dat moeten als je niet energiezuinig bent.
 
Wat ik met al mijn zuinigheid moet betalen voor februari? 81,55 euro voor het gas want de stroom werd door mijn zonnepanelen binnen gehaald... met nog wat reserve voor afgelopen donkere wintermaanden.

 
Verder mag je vragen stellen a-vandeursen@home.nl Zelfs als je geen zonnepanelen hebt is het aan te raden op stroom te gaan koken. 

Over verwarmen op stroom hebben we het nog maar niet voor huurders want de woningstichtingen zijn nog niet zo ver.

Huiseigenaren wel en kunnen zich gaan oriënteren op
warmtepompen enz...
 
Tip 5
Ik ga toch maar een hooi mand (hooimadam) maken en je mag meekijken. Als je ze koopt zijn ze loeiduur. 

Vanaf tegen de 40 euro tot ver daar boven zag ik. Ik heb er eentje gemaakt in 10 minuut omdat ik nog een mand had met deksel. 

Het kan ook in een kistje niet te groot. Dat heb je ook niet? Naai dan eentje van stof zie https://mevrouwtok.nl/2018/09/24/sombere-zondag-ga-een-hooimadam-maken/ 



Hoe de mijne werd? Natuurlijk helemaal voor nop. Een kussensloop heb ik gevuld met gedroogd iris blad uit de tuin, dat ik altijd bewaar, aangevuld met hooi wat Gerda kwijt moest. 

Dat ging onderin de mand en de sloop heb ik niet eens dicht genaaid maar een oude handdoek opgelegd. 

Daar een kuil in gedrukt en de pan ingepast. 

De tweede sloop
werd gevuld met hooi... iets minder dan de eerste en een knoop in de sloop gelegd. 

Wanneer ik ga naaien kan hij altijd nog dichtgenaaid. De gevulde sloop kan op de pan en de deksel erop. Perfect!!!
 
Tip 6
Helemaal verslaafd aan de eigengemaakte vegaburgers werden hamburgers gemaakt vandaag. 

De harde broodjes in de
reclame kwam goed uit. 

De broodjes opengesneden, boter erop (vind ik lekker) blaadjes bonte sla van het triootje sla in de tuin.

Dun gesneden ringetjes rode ui, tomatenketchup vegaburger en weer ui en ketchup. 

Aan te raden en werkelijk een feestmaaltijd. De laatste drie minuut van de vegaburgers knip ik ze overdwars middendoor
met een huishoudschaar en laat de binnenkanten ook nog bruinen. 

Je hebt dan van elke vegaburger twee schijfjes...en zijn ze NOG lekkerder. Hoe je zelf vegaburgers maakt zie je in mijmering 26. Kan je die niet vinden dan mail maar.
 
Tip 7
De boerenyoghurt was ook in de reclame en ik wist dat de daslook een groeistuip had gekregen. 

Mooi om knoflook kaas te maken voor bij mijn glaasje port vanavond. 

Half pak yoghurt in een filterzakje in houder en na enkele uren kijken of het spul de juiste dikte heeft.

Peper/zout erbij en alle daslookblaadjes die ik in de tuin kon vinden. 

In heel dunne sliertjes knippen en omroeren met een vork. In de koelkast ermee... Je wil iets mildere yoghurt? 

Vier korreltjes suiker erbij. Hoe langer de
kruidenkaas staat hoe lekkerder. 

Natuurlijk binnen een week opmaken in de koelkast bewaren met een dekseltje (bordje) op het kommetje.
 
Mijn leventje...
Op de fiets naar de markt oogstte ik 4 kilo mineola voor 3,50 euro en voor 2 euro twee aubergine en 2 venkelknollen. 

Ze gooiden je dood met goedkope Spaanse aardbeien die nergens naar smaken. 

De aardbeitjes van eigen bodem waren 3,50 de kilo en net rood maar klein. 


Gewoon even wachten en koop ik die Spaanse troep niet die van te ver komt (milieu onvriendelijk) en ik heb zelf gezien hoeveel landbouwgif ze daar gebruiken en meer dan in Nederland.

Al kunnen ze hier er ook iets van, bleek na onderzoek in 2021. Je begrijpt dat mijn eigen oogst onbespoten aardbeien van het hofje goudklompjes zijn en misschien kan jij ook wat plantjes
zetten in je tuintje? 

Of in een bak of pot... Ze zijn NU te koop op de markt bij de groente planten kraam. Je kan de lopertjes na de oogst afleggen en heb je kindjes van de moederplant... en brengt moeder geld op...of steeds goedkoper met al die gratis kindjes...
 
Annemiek