donderdag 31 maart 2022

Mijmering 25 voorjaarsalade, eieren verven, mijn generatie mannen en blommen in de wacht...

Beste mensen,

Ben eens wat liever voor jezelf

en start met “ontspullen” van alles wat je van jezelf MOET.”

Ik heb daar sinds kort ervaring in en het werkt  bevrijdend.

Annemiek.

 

Mijmering 25 2022.
 
Tip
eieren verven kan je met verfstoffen uit de natuur. Bij witte eitjes pakt de “verfstof” het best maar die had ik niet. 

Kook de eieren in water met rode uien schillen waar bruine eieren iets donkerder van worden. 

Rode koolblad waar ze... nou je ziet het wel op de foto en voeg altijd een scheutje azijn toe. 


Je kan kurkuma nemen voor gele eieren en spinazie voor groen. Met een stukje closetpapier met olie inwrijven voor de mooie glans...
 
Tip 2
De regen bleef even achterwege en de plantjes komen moeizaam door de harde aarde heen. 

Ik gaf ze in de namiddag gericht water met de plastic flacon met het ene gaatje in de dop. 

Het is net het sprietsje dat verschil maakt... Dat was afgelopen tijd... Vannacht heeft het geregend... een welkome bui voor de jonge plantjes in de harde droge aarde. 

Het wegenzout op mijn stoepjes ruimde met de zon de groene aanslag op en spoelde vannacht  in de voegen een zomerlang zal daar geen onkruid groeien. Jij deed dit niet? Na de regen komt een nieuwe start...
 
Komende dagen is elke dag maatwerk gewenst omdat
nachtvorst wordt voorspelt. Het zat eraan te komen en mijn vroege zaaien met veel jonge plantjes boven de grond dreigen te bevriezen met de dood als gevolg. 

 Dat is het risico van vroeg zaaien, maar Annemiek heeft truukjes. De flanellen lakens liggen al klaar en kunnen zo uitgespreid over de kleintjes. 

Het zijn de lakens die ik gebruik als geverfd wordt, om op de
vloer te leggen... Verder liggen mijn zaaiveldjes achter schuttingen in de luwte en in de woonwijk is het minder koud als in het open land. 

Het speelt allemaal mee... en de kleintjes de kritieke fase door loodsen ben ik gewend... Na het weekend is de vorst weer verdwenen.
 
Tip 3
De bloemen die ik kreeg van Nina heb ik twee weken. Eentje moest ik wegdoen. Voordat ze in de vaas gingen is een stukje van de stengels afgesneden. Een week later werd de vaas grondig uitgewassen en weer een stukje van de stengels afgesneden, de stengels afgespoeld en de vaas gevuld met schoon water. 

Ze staan zo nog wel een week.  Bij de derde verse beurt  vallen meer blommen uit die door takjes uit de tuin worden
vervangen... De enige goede manier om lang plezier van blommen in een vaas te hebben... Water dagelijks bijvullen is verkeerd. Je vult toch ook niet het bedorven drinken van gisteren bij voor jezelf...
 

Tip 4
De geraniumstekken op de vensterbank van mijn slaapkamer bloeien en zijn prachtplanten geworden. 

Ze moeten nog zeker zes weken  binnen blijven tot de ijsheiligen voorbij zijn in de maand mei. De tomatenplantjes idem in de woonkamer en ze mogen al die tijd nog groeien.

Planten kopen voor de tuin (groente of zomerbloeiers) kan je beter nu achterwege laten... van de kas zo in de vorst kou
overleven ze niet... De plantjes die al in de tuin staan kan je beschermen...
 
Tip 5
Een beetje dizzy van mijn middagdutje heb ik een rood gesnipperd uitje gesnipperd (te lui een gele uit de schuur te halen) een rest champignonnetjes erbij in stukjes. 


Wat kerrie is daar lekker bij en vond ik een stukje koolraap en een wortel die werden geraspt boven de wok... 

Roerbakken en een ei erboven gebroken... en je hebt...weetikveel... maar zo lekker met wat stokbrood en werd ik wakker aan de tuintafel met Floor...
 
Tip 6
Voorjaarsalade maken is zo’n heerlijk lunchgerecht als je bezoek krijgt en heerlijk wil tafelen met iemand die dierbaar is...Hoe vaak heeft ze doosjes met een maaltijd in mijn fietstas gezet tijdens de zware vrijdagen in cmp wetende dat ik te moe was om te koken. Voorjaarsalade kan van te voren klaargemaakt en hoef je alleen nog maar bordjes op te maken...
 
Ingrediënten:
enkele aardappels
enkele stengels bleekselderij
8 gekookte eieren
Calvé yoghurtdressing
verse kruiden als je hebt
zoals beetje tijm
en stengels knoflook
plus 1 salieblad
bekertje slagroom
tomaat
blik perziken
slablaadjes
 
Werkwijze:
Schil de aardappels en halveer ze. Breng samen met de eieren aan de kook en tel vanaf kookpunt 8 minuut. 

Haal de eieren uit de pan en laat de aardappels nog enkele minuten koken tot beetgaar. 

Je moet ze nog kunnen snijden dus geen kruimels ervan koken.
 
De aardappels afgieten en laten afkoelen samen met de eieren. De bleekselderij van draden ontdoen en in smalle reepjes snijden. 

In een kom deponeren met driekwart van de yoghurtdressing en
de klein geknipte kruiden plus peper/zout. 

Klop de slagroom lobbig en dat is niet helemaal stijf. Kieper bij de bleekselderij en snij met de eiersnijder 6 gekookte eieren in plakjes en keer het ei om de plakjes in reepjes te snijden. Dat kan in de eiersnijder.
 
Snij de gekookte aardappels op dezelfde manier in reepjes en schep alles voorzichtig met een houten lepel om. 

Zet de kom enkele uren koel om de smaakjes te laten doortrekken. Je kan een handje rozijntjes toevoegen en/of een scheut olijfolie en kruidenazijn. 

Al hoeft dat allemaal niet. De basis is al lekker genoeg.
 
Maak voor iedere persoon een bordje met slablaadjes schijfjes
tomaat, partjes ei met bovenop een schijf perzik. 

Verder kan je gevulde tomaten maken of tonijnstukjes erbij of asperges met ham als je geen vegetariër bent. 

Verder kan het ei vervangen door stukjes boterhamworst als je dode diertjes eet. En de aardappels kan je vervangen door gekookte pasta...
 
Tip 7
Van de bleekselderij had ik de kern nog over die weer in de vaas met water ging waarin ik bleekselderij bewaar. 

Zo blijft hij weken vers en krijgt worteltjes... zoals je ziet. Bij voldoende wortelpruik zet ik hem in de border vlakbij de keukendeur om een zomerlang blaadjes selderij van te knippen...
 
Mijn leventje...
Het was een feest van herkenning de themaochtend van gisteren die kring 51 heet. 


Het is een zegening die te mogen behouden. Ik ben nog even in de moestuin van Song gaan kijken waar hij driftig aan het werk is. 

 Een veel te grote bos bieslook heb ik gesplitst en rond gedeeld. Ieder kan zijn/haar bos in drie planten scheuren. 

Eentje om van te knippen... De tweede laat je tot bloei komen
voor in kleine vaasjes en de derde laat je van bloei tot zaad groeien. 

Het gedroogde zaad kan je weer weggeven of zelf zaaien zodat voor de volgende winter het nog planten worden. 


Bieslook is winterhard en komt altijd in het voorjaar weer op na de vorst.

Verder nog een energie tip. Eieren in een pannetje tot kookpunt brengen en het gas uit zetten. Gooi een dikke handdoek erover en na tien minuut zijn de eieren hard gekookt. 

Met aardappels doe je dat na tien minuut op kookpunt en probeer deze truuk met alles waar gas aan te pas komt... Je
leert snel...

Ahmed heeft touwtjes om de kastknop schroeven gebonden tot ik de knoppen vind die ik ergens veilig heb opgeborgen...toen ze eraf vielen...

 De mannen van mijn generatie zijn een groot deel personen waar je geen afspraken mee kan maken. Daar loop ik behoorlijk tegenaan. Door mijn handicaps kan ik na een drukke dinsdagochtend van meehelpen met de hulp, geen stap meer verzetten rond 12 uur.
 
Door het  dribbelen de hele ochtend moet ik plat omdat ik mijn lijf niet meer overeind kan houden. Van de mannen waar ik om tien uur afspraken mee maakte daarvan kwam de ene na 12 uur en de tweede kwam helemaal niet opdagen. 

Ik had de poort opengelaten en de meneer die topinamboer poters kwam halen vond me plat in mijn sta-op-stoel in de woonkamer onder mijn dekentje met de poes op mijn buik.
 
Nee... ik stond niet op, dat was onmogelijk en ik heb meneer nog een glas water aangeboden uit de kraan die hij zelf kon tappen. Dat hoefde niet en ik stelde voor dat meneer zichzelf rondleidde door de tuin en de knollen meenam die op een stoel buiten lagen. De tweede meneer hoeft niet meer te komen want deze vrouw wil met respect behandeld worden zoals ikzelf ook op tijd ben bij afspraken. Ik ben nooit een onderdanige vrouw geweest en ben verleerd dat te spelen... 

Alleen bij de woensdagvriend is me dat altijd gelukt maar dat is een ander verhaal... Later heb ik stiekem gelachen en misschien leren deze mannen nog zoals ikzelf leer tot de laatste minuut dat ik leef...
 
Annemiek