donderdag 24 maart 2022

Mijmering 23 Halfjaarlijkse beurt, stoepje groene aanslagvrij, warmte minnende groente en rauw zevenblad stamppotje...

Beste mensen,

Een glimlach geeft een gouden randje aan een groet,

een glimlach is als boter
dus smeer maar royaal uit....

Annemiek.

 
Mijmering 23 2022.
 
Tip.
Bij de half jaarlijkse schoonmaakbeurten hoort matrassen keren en doe ook maar direct het hoofd naar voeteneind van het matras (niet het bed).  Dan slijten ze gelijkmatig. 


Beide matras kanten stofzuigen en onder de  spiralen als je zo’n dichte doos bed hebt als het mijne. Ook maar schone overtrekken om de dekbedden gedaan waar ik vier weken mee uitkom. Ik keer namelijk wekelijks de dekbedden en verwissel ze...dan heb je steeds een schone kant per week...
 
Hoeslakens verwisselen indien nodig (meestal om de twee weken) en wel elke week een schone kussensloop. Daaronder zit een onder/sloop zodat mijn kussen altijd schoon blijft... Mijn bed leg ik elke dag open door het dekbed naar het voeteneind terug te slaan en de hele dag luchten met het raam op kiep. Als ik ga slapen trek ik het pas over me heen. Eenmaal per week klop ik hoeslaken en dekbed buiten het raam uit en hang eventueel te luchten in de vensterbank. Volgens mij ben ik nog de enigste in mijn straatje... Enne soms laat ik een laken vallen in de rododendron... Ook de enigste...Omdat ik in het weekend vrij wil hebben wordt de was tijdens de nacht gedaan en overdag buiten gehangen... Kost geen kneup...
 
Eenmaal per half jaar worden alle binnendeuren in huis grondig af gewassen met SUNSODA en met schoon water nagespoeld en gedroogd. Kelly de hulp heeft afgelopen dinsdag deze beurt gedaan en samen hebben we de bed beurt voor elkaar gekregen... Sunlight hebben ze niet meer overal in de supers heb ik gemerkt en heb ik 20 stuks besteld bij de internet drogist. 1,49 per twee stuk in een doosje en geen verzendkosten. Ik hou niet van autootjes die lucht vervuilen om pakjes te brengen maar nood breekt wet en bestelde ik een hele berg voor de rest van mijn leven en zal de medemens de rest erven... Dat wil jij ook? Google Sunlight zeep kopen en de rest wijst zich vanzelf...

 
Tip 2
We wassen ons teveel en te driftig. Iedere vrouw heeft wel eens haar  zuurgraad verstoort in het kruisgebied door teveel met zeep wassen. Het gevolg is jeuk en gevoeligheid. Smeer maar yoghurt erop na de wasbeurt in de ochtend en voor de nacht. Hou een stukje closetpapier bij de hand om je yoghurt vingers mee af te vegen...heb ik gemerkt.... je zou eens uit gewoonte eh...
 
Tip 3
De grote wasteil kreeg na tien jaar nieuwe aarde. Meestal vernieuw ik alleen de top maar wilde zekerheid dat geen schimmel in de aarde  van de wasteil zit. De tomatenplanten komen erin en die zijn daar gevoelig voor...Het ruimt lekker op als onderin de stenen die ik kwijt moet een plek krijgen. . Daarop tuinaarde oftewel vulaarde. De laatste 20 cm goeie potgrond. De aarde zal nog zakken tussen de stenen en zal ik een paar dagen water gieten uit de regenton. Later kan nog potgrond
bijgevuld als de planten erin komen.....
 
De tomatenplantjes op de vensterbank gaan groter wonen en werden buiten  in de zonneschijn verpot. Ze hebben nergens last van omdat het hulsje met de wortelkluitjes in een grotere pot werd gezet en potgrond bijgevuld en werd geen worteltje beschadigd. Ze werden wederom op de vensterbank gezet binnenshuis waar ze  in hun grotere behuizing nog een maand mogen doorbrengen. 

 Maart roert zijn staart, april doet wat hij wil...en in de maand mei
mogen warmte minnende planten pas buiten...
 
Tip 4
Tijd om  nog meer warmte minnende groente te zaaien binnenshuis in bakjes... liefst in closetrolletjes om ze later zonder groeistop in de volle grond te kunnen zetten... Welke groenten zijn dat? courget, komkommer en pompoenen. Ik zaaide lage groene en gele courget en wat zonnebloemen voor de leuk, hoge en lage... 


De komkommers laat ik weer langs de borders afhangen in plaats van klimmen. Dat spaart plaats en was vorig jaar een groot succes. De zaaibakken staan ook op de vensterbank binnenhuis met een doorzichtige plastic zak  erop (hergebruik) bij gemis van glasplaatjes...
 
Tip 5
De zon is best warm en helpt je stoepjes groene aanslag vrij te
krijgen en onkruidgroei tegen te gaan tussen tegels en klinkers.

 Jawel de zon enne... wegenzout, dat is het goedkoopste en het minste werk. Strooi maar vroeg in de ochtend en de zon doet de rest en ben je mooi op tijd. Het blijft de hele week nog droog. 

Als de regen komt spoelt het zout wel in de voegen en richeltjes en heeft de zon haar brandend werk al gedaan... Geen omkijken meer naar als je NU die klus klaart...in de begintijd van
onkruidgroei...
 
Tip 6
Rauw zevenblad (onkruid) stamppot recept
 
Ingrediënten:
Een vergietje jong zevenblad.
1 gesnipperde ui
aardappels om puree te maken
klontje boter
scheut melk
nootmuskaat
scheut azijn
schepje suiker
peper/zout
 
Schil de aardappels was ze en snij in kleine stukken. Zet ze op met een beker water en weinig zout in een pan. Aan de kook brengen en op laag gas garen. Probeer bij zevenblad oogsten de blaadjes zonder stengel af te knippen en neem jong blad. De oudere bladeren zijn meer donkergroen en bitter.  

Was het zevenblad  knip in kleine stukjes en verwijder de stengels. 


Meng de groente met de gesnipperde ui peper/zout en scheut azijn (ik nam kruidenazijn) en een schepje suiker om het bittere weg te nemen. 

Roer goed door elkaar en laat staan... Ik heb wat voorgekookte witte bonen  (uit de vriezer) bij de half gare aardappels gedaan die ontdooiden en verwarmden tijdens het verdere gaar proces. 


De aardappels stampen tot een grove puree en scheut melk klont boter en nootmuskaat toevoegen. 

Het zevenblad erbij en omscheppen op hoog gas. Zoals je ziet lijkt je stamppotje op rauwe andijvie stamppot maar dan veel lekkerder. 

Ik heb de helft tot morgen bewaard. bij het stamppotje kwam een
kruiden omelet met tijm en salieblad. 

De omelet werd voor de leuk opgerold en kwam een stokje uit de tuin bij...
 
 Mijn leventje...
Ik heb de woensdagmiddag de tijd verslapen in de zon op mijn hofje en schrok om 5 uur wakker. 

Dan is een potje pastasaus in de voorraadkast een zegening. Een beker pasta koken duurt tien minuut en de saus opwarmen idem... Je hoeft er niet eens de deur voor uit...
 
Vanmiddag heb ik een workshop energiezuinig gegeven in de Brandpoort voor project WIJ(K) in Nieuwenhagen Landgraaf... 

Ik zag er een beetje tegenop omdat de groep vreemd voor me was... nou jaaaaaaa niet allemaal maar het was heerlijk en
dankbaar plus kennis gemaakt met een paar heel bijzondere mensen moet ik zeggen... 

De mevrouw die een echte Moor aan de haak sloeg in haar jonge jaren en de meneer die voor vele eenzamen kookt... Mevrouw en ik zijn duidelijk soulmate’s en meneer komt topinamboer poters halen komende week... 


Verder bracht Gerda alle GENOEG magazines mee van het consuminderhuis. Ze hebben ze schijnbaar niet meer nodig en als iemand ze wil hebben... kom maar halen want zoiets zet je niet bij het oud papier en ik heb van alle oplagen wel een paar....