donderdag 17 maart 2022

Mijmering 21 Broccoli soep met diepvrieserwtjes, Je huis schoonhouden in drie uur per week en de volmaakte prei van Song...

Beste mensen,

Niemand is perfect omdat hij/zij een mooi mens is.
Verder is “mooi” heel persoonlijk.
Mijn “mooi” is een doorleeft gezicht van de ouder wordende mens
 
Verder is er ook nog zoiets als innerlijke schoonheid....
Boeiend de homo sapiens
 
Annemiek.
 
Mijmering 21 2022,
 
Tip.
Broccolisoep op het menu... van de twee overgebleven broccoli ’s van de markt. Met de verrassende toevoeging van diepvries erwtjes. 

Erwten zijn vleesvervangers waar je misschien niet zo snel aan dacht... Het recept is heel simpel.
 
Ingrediënten broccolisoep met erwtjes.
 
Twee grote broccoli
ongeveer 150 gram diepvries erwtjes
3 groentebouillonblokken
anderhalve liter water
1 gele ui
 
Werkwijze:
De broccoli wassen en in stukken snijden. 

De stronkjes eventueel schillen en in kleinere stukjes snijden.

De ui snipperen en in iets olijfolie fruiten eventueel een gesnipperd teentje knoflook toevoegen. 

Afblussen met het water en de bouillonblokken toevoegen. 


Ik heb de diepvries erwtjes niet gewogen maar zal ongeveer kloppen... Alles aan de kook brengen en op laag gas garen.
 
En zie...opeens kwam het mannetje met de hamer zomaar heel onverwacht en heb ik het gas uitgezet. 

Het dekentje om onder te kruipen had ik even zelf nodig. Daar kon ik de pan niet in verpakken als “hooikist.” 

Een dikke keukenhanddoek over de kokend hete pan kon ook. De pan plus inhoud bleef door de handdoek langer heet en warm. 

De pan in bed zetten kan ook... of in een kistje met een kussen onderin... daarop de pan en een kussen bovenop. 


Je hebt als het ware de warmte gevangen, en gaart de soep gratis verder...

Met nieuwe ogen kijken en zie ik in mijn woonkamer vele manden en kistjes die kunnen dienen als “hooikist,”  waaronder twee mandjes van Floor. Energiezuinig... het zal wel moeten.
 
Terug naar de soep... de staafmixer erdoor eventueel peper/zout
(ik niet) en in soepkommen serveren met een scheutje koffiemelk bovenop. En zie... de erwtjes vervingen niet alleen het vlees maar bonden de soep tot maaltijdsoep...
 
Tip 2
Als de hulp komt raak ik vanzelf gemotiveerd aan te pakken en te doen wat ik kan. De koelkast kreeg een beurt terwijl Kelly de ramen van binnen waste. 


Weet je nog? in het flessenrek in de koelkastdeur een dubbel vel closetpapier leggen beschermt je goede spul. 

Kunststof moet je niet hard hoeven te schuren, dus zorg dat het niet te vuil wordt. 

Door grof geschut moeten inzetten raakt het kunststof beschadigd en gaat het vuil steeds moeilijker eraf.  

De afzuigkap werd in de week gezet en de tegeltjes boven het werkblad idem. Het hamermannetje kwam alweer grinnikend om de hoek en het rechtste hoekje aanrecht komt morgen wel.... Ben lief voor jezelf en met uitstel en tijdmanagement (geen afstel) komt het morgen ook wel goed...
 
Tip 3
Bij de soep werden vier groentekoekjes gemaakt van de pastinaken die ik nog tegen was  gekomen in de tuin. 

Een gesnipperd uitje en de pastinaken geraspt, een ei en peper/zout. 

Alles mengen en voorzichtig beetjes bloem toevoegen tot de smurrie samenhangend wordt. 


Bakken in zonnebloemolie en weer een maaltijd compleet... De soep was voor twee dagen en variaties genoeg... Een wentelteefje kan natuurlijk ook.
 
Tip 4
Elke woensdag lopen de drie dames van kring 51  mijn hofje binnen. Consuminderkring voor gevorderden en met z’n vieren werken we aan thema tijdmanagement. 

We groeien best snel naar de schoongraad van onze huizen waarop je met drie uur schoonmaken je huis op niveau kan houden. Als we zo ver zijn maken we voor ieder een planning van wekelijkse...kwartaal en halfjaarlijkse beurt. 

Het betekend het begin van grip op je leven... Op dit moment wordt hier en daar wordt nog wat achterstallig onderhoud weggewerkt en ik heb gisteren al aan de dames vertelt hoe die beurten werken.
 
1. Wekelijkse beurt: Alle oppervlakken tot reikhoogte vochtig stof afnemen en grondig stofzuigen. Badkamer sanitair afsoppen en dat kan tijdens het douchen. De raamkozijnen buitenzijde stof verwijderen. (horizontaal vlak)
2. Kwartaalbeurt: Vochtig stof af te nemen boven reikhoogte: Lampen en hoge kasten... plus ramen buitenzijde wassen.
3. Halfjaarlijkse beurt: Alle ramen van binnen wassen.

 
Dagelijkse beurt: De opruimronde (10 minuut) vroeg in de ochtend: Spul op de plaats leggen waar het hoort en na de afwas in de avond met het laatste sop het toilet bijwerken daarna vaatdoek en schuursponsje op het lijntje om te drogen (en in de wasmand) 

Elke dag even een oogje op de was of die aangezet moet worden op dalurenstroom. Bekijk daarvoor het weerbericht als je
buiten wil drogen...
 
De vrouwen voelen al het frame of kader of hoe je het noemen wil van grip op het huishouden. kortom de steun van hun “gereedschap” dat tijdmanagement heet. 

Ik werk daar nog steeds mee en zal dat altijd blijven doen.  Hierdoor blijf je trots op jezelf omdat je niet in een huis woont
met achterstallig onderhoud. 

Daarbij leer je  dat het een fabeltje is, “dat huishoudelijk werk nooit klaar is.” Je huis op orde is je hoofd op orde en we pakken na het schoonmaakwerk alle mogelijke thema’s aan waar we moeite mee hebben...
 
Mijn hulp Kelly was zo lief alle ramen in mijn huis aan de
binnenkant te wassen. Dat hoeft maar eenmaal per half jaar en gebeurde afgelopen dinsdag en  eind september pas weer.
 
Komende week nemen we (mijn hulp en ikke) de klussen boven reikhoogte onderhanden.  Dan kan ik haar mee helpen lampenbollen af te soppen die zij losdraait en weer terugplaatst en doeken aangeven om stof van hoge kasten te verwijderen wat je trouwens ook met de stofzuiger kan doen... 


Als je hoge kasten in je keuken hebt leg daar dan een laag kranten op en komt de vetaanslag daarop en hoef je nooit dat smerig werk te doen van vette aanslag verwijderen.. Alleen kranten verwisselen...
 
Verder gebruik ik tijdmanagement om vervelende klussen aan te pakken zoals administratie en belastingaangifte wat me nu meer moeite kost door concentratiestoring... 


Ik hou mezelf voor de gek door klussen voor te laten gaan die echt niet uitgesteld mogen worden zoals zaaien en poten... want moeder natuur wacht niet... 

Het zaad dat je vorige week in de aarde had kunnen strooien had nu met die warme regen al kunnen kiemen en kon moeder aarde aan het werk. 

 Door zaaien uit te stellen loop je dubbele schade op en is het opeens Pasen en einde mei en lig je een
half seizoen achter... zonder groente. 

Ik hoor moeder natuur al foeteren... Elke groente heeft haar zaaitijd en daar is een reden voor moet je maar denken... In
ieder geval is er gezaaid EN de belasting zooi gedaan plus ingeleverd... Leve tijdmanagement dat ik inzette...
 
Tip 5
Ik heb weer wat bij gezaaid in de borders... twee lijntjes Chioggia en naamkaartjes erbij gezet omdat ik al niet meer weet wat het laatste lijntje zonder naam bevat. 

Van randen van plastic bloempotten kan je zaaibedjes maken
zoals je ziet. Maak de aarde los, diep iets uit en druk de pot/rand in de grond. 

Een laag potgrond erin en gladstrijken. Zaai wat je zaaien wil en strooi een laagje potgrond daarop. Aandrukken en voorzichtig water erover verdelen. 

Een glasplaatje kan erop of plexiglas. Zelfs een glazen kom groter dan de maat van de pot/rand. 

Het lukt ook met een plastic zakje gespannen over de pot/rand met een postelastiek... Koude kasjes voor zaaibedjes van boerenkool, spruiten, en morgen koolraapjes... Elke dag zaai ik een stukje verder...
 
Tip 6
Voor de 19e maart moeten de pootaardappels in de grond
(volgens de woensdagvriend) en heb ik drie rijtjes gepoot in de voortuin. Dat heb ik geweten want mijn benen zwabberden behoorlijk in de middag... 

Het is gelukt en dit werk moet ik voortaan  in de ochtend doen... De pootaardappels die over waren heb ik aan Song meegegeven... 

Wist je trouwens dat je pootaardappels middendoor kan
snijden? Als in elk deel maar ogen of uitlopers zitten. Aardappels poten doe ik als volgt: De aarde los maken door om te spitten en eventueel verse koemest mee onderwerken. Ik werk  tegenwoordig met koemestkorrels als volgt: De steel van riek of schoffel op de aarde leggen in een rechte lijn en op gaan staan.
 
Dat is de leidraad waarlangs pootgaten worden gemaakt met een bollenpoter (zo diep mogelijk) om de 30 cm en verder de
volgende enz. 

In elk pootgat ongeveer 4 koemestkorrels gooien en een beetje aarde van de rand. Pootaardappel erin en de lijn verder afwerken... De tweede rij 40 cm verder  maken en kijk maar af van rij een waar de pootgaten moeten.
 
Hark daarna pas de gaten van de eerste lijn dicht. Zo werk je verder en bij elke dicht geharkte pootlijn zet ik aan begin en eind een stokje en strooi ruim koemestkorrels op de poot lijn. De regen doet de rest. Je kan altijd nog een keer bijmesten als de planten opkomen of na het ophogen...
 
Mijn leventje...
Omdat in kring 51 (van de woensdagochtenden) twee moestuin beginners deelnemen, lopen we elke woensdag door de tuin en ontstond gisteren spontaan een zaad en plantjes beurs... 

Ik deelde spinazie zaad uit dat ik kreeg en krijg komende week een eeuwig moes plant van Dana, omdat de mijne dood ging.

Zo meteen ga ik naar de kroeg inloop WIJ(K) en neem ik een plant bloedzuring voor Samira mee... kleine blaadjes daarvan
door de sla smaakt heerlijk en het kruid bevat vitamine B E en K en heel veel vitamine C.

Daarom werd het vroeger tijdens lange zeetochten vers en gedroogd meegenomen om scheurbuik te voorkomen (ziekte als gevolg van tekorten vitamine C) Verder plukte Bertina zevenblad om thee van te maken...
 
Aansluitend heb ik zaden aan song meegegeven en heeft hij de helft van het veld prei uitgedaan voor de voedsellijn. Song teelt pracht prei zoals je ziet en ik kreeg vier stengels van hem waar ik een soepje van heb gemaakt.
 
Ingrediënten preisoep:
 
4 lange dikke prei
vier aardappels of pastinaken
eventueel knoflook
2 groentebouillonblokken
1 dikke gele ui
scheut room of koffiemelk.
 
Werkwijze:
De buitenste bladeren en de wortels van de prei verwijderen. Het witte stuk afsnijden waar de groene bladeren beginnen. De stukken wassen in het geheel en in schijfjes/ringen snijden. Wassen hoeft niet meer. De groene bladeren nakijken en goed wassen. In stukken knippen en de ui snipperen. In olijfolie in een soeppan de ui fruiten en eventueel gefruite knoflooktenen toevoegen. De prei mee fruiten en afblussen met een liter water. Op hoog gas aan de kook brengen terwijl je de aardappels schilt. Ik had geen aardappels meer en heb de laatste pastinaken verwerkt... De soep aan de kook houden, aardappels  toevoegen en garen in 20 minuut.  De staafmixer erdoor en in de soepkom een scheutje room of koffiemelk erop... Gezonder kan het niet...
 
Annemiek