maandag 14 maart 2022

Mijmering 20 Broccoli Quiche, de plantjes kraam, Kruiden op hoogte en stil geluk...

Beste mensen,
 
Liefde in welke vorm dan ook is als kwikzilver

in de palm van je hand.
Houd je hand open en de liefde blijft.
Grijp het vast en het ontglipt je....

Annemiek.
 
Mijmering 20 2022.
 
Tip.
De warme zonnige dagen nodigen uit om te zaaien, zeker nu de borders zaai klaar zijn. 



De snijsla en de snijbiet... de groene en de regenboog snijbiet. Op de markt stond voor het eerst weer de aardige meneer met zijn planten kraam met kruidenplanten en groente plantjes uit de kas. 


Ze hebben een voorsprong op het zaad wat nog kiemen moet en ik heb een aantal plantjes gekocht. Dat zou jij ook kunnen doen als je niet zaaien wil. 

Het is zo leuk al die bonte slablaadjes in de border te zien staan. 

Het is pluksla dus heb je lang plezier ervan. 

Steeds de buitenste
blaadjes afplukken en worden de binnenste de buitenste, en groeit het hart steeds weer (als je me nog kan volgen.) 

Acht koolrabi plantjes heb ik ook nog gekocht en ze staan zo fier tussen de sleutelblommen en de kruiden. 

Ook dat zou je kunnen doen... 

Gewoon in je blommenperk een polletje sla of een rabarberplant. De laatste heeft van die prehistorische bladeren en je weet niet wat je ziet...
 
Tip 2
Op de markt kocht ik vijf nieuwe kruidenplanten omdat ik een nieuw kruidenhoekje op hoogte wilde aanleggen vlakbij de keukendeur. 


Salie plus twee tijm en een citroentijm plus een rozemarijn. Ze staan beschut tegen de muur van buur en kan ik zo vanuit de keuken verse kruiden plukken. 

Van de tijm maak ik hoestsiroop in de herfst en ze zijn allemaal winterhard dus ze gaan niet dood...even investeren en jaren plezier van. 


Dan worden ze elk jaar goedkoper nietwaar. Tel al die potjes verse kruiden die je koopt in de super eens bij elkaar...
 
Ik kocht zes paprika's voor 75 cent in de miskleur geel/groen en er is niets mis mee. 

Een kilo kleine appeltjes voor 1 euro om mooie kleine appelbeignets van te maken en vier grote broccoli voor twee euro. 

Van twee werd een mega quiche gemaakt om o.a. uit te delen...als volgt:
 
Tip 3
Broccoli Quiche
 
Ingrediënten voor de vulling:
750 gram broccoli
2 rode uien
of zes stengel ui
200 ml kookroom (1 pakje)
8 eieren
geraspte kaas
 
Voor het deeg:
8 ontdooide plakjes bladerdeeg of...
een kort snel deegje zelf maken...
het heeft mijn voorkeur.
 
Ingrediënten deegje:
250 gram volle yoghurt
8 eetlepels zonnebloemolie
4 eetlepels melk
snuf zout
1 ei
zakje bakpoeder
Bloem.
 
Werkwijze:
Was en verdeel de broccoli in roosjes en gebruik ook de stronkjes door ze in stukjes te snijden. 

In een pan met water met iets zout aan de kook brengen en 5
minuut aan de kook houden. 

Afgieten en het vocht bewaren voor de soep van morgen. 

De broccoli laten afkoelen en de gesnipperde ui fruiten....
 
De oven voorverwarmen op 200 graden en een braadslee invetten met olie of boter. 

De ingrediënten van het deeg (met uitzondering van de bloem) in een kom met de garde omroeren.

Ongeveer 300 gram bloem toevoegen en kort snel kneden. Direct bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen...
 
Het deeg uitrollen tot een dunne lap en in de vorm leggen. 

Dat mag ook een springvorm zijn.... De eieren in een kom
losroeren en geraspte kaas toevoegen de ui en de kookroom. 

Zout hoeft niet want die zit in de kaas. De broccoli op het deeg verdelen en de vloeistof erover verdelen. 

In de oven en in ongeveer 45 minuut garen tot de deegkorst lichtbruin is en de vloeistof gestold... 

Van de rest van het deeg heb ik kaneelbrood gemaakt...
 
Tip 4
Wie schrijft die blijft... en misschien is mijn lijstje voor jou een leidraad
 
Week 9 uitgaven:
Groenten/fruit op de markt 9,50 euro
Boodschappen PLUS 27,50 EURO
Voer Floortje en grit 5,28 euro
Porto brief 1,10 euro
Totaal: 42,82 euro.
 
Een beetje aan de hoge kant onder de streep en dat komt door voer van Floortje. 

Niets mis mee en als je een huisdier hebt zal je zelfs elke maand iets moeten sparen in het potje dierenarts. 


Vandaag gaan de vlooiendruppels weer erin en het laatste pipetje in de verpakking zag ik. Staat al op het lijstje Vanaf nu zal mevrouw elke maand een pipetje in haar nekvel krijgen....
 
Mijn leventje...
Het is een maand geleden dat het noodzakelijk bleek per direct rustiger te gaan leven. 


Er waren mensen genoeg die stonden te trappelen om mijn  werk over te nemen. Naar eigen inzicht, maar dat gaat nu eenmaal zo...“de nieuwe tijd zoals u zegt” en denk ik aan het liedje van “Het Dorp” van Wim Sonneveld...
 
Ik omarm de rust en leef heel rijk in eenvoudig leven.... zoveel mogelijk zelfvoorzienend en niets moet meer. 

De hoofdpijn is verdwenen en de blijheid is teruggekomen met stil geluk... De poort van het hofje staat weer regelmatig open en dierbaren lopen binnen op z’n tijd. 

Voor goede gesprekken en  ervaren we hoe het ontroert de last van elkaar mee te mogen dragen... Even praten om weer duidelijker te krijgen waarheen de weg van de ander voert... Het betekend heel veel...het is alles...omdat het de enigste rijkdom is op aarde...
 
Annemiek