maandag 4 oktober 2021

Mijmering 77 Draadindenaaldkreng, onzichtbaar jas repareren, een kransje, het dak op, Petra en Leidsche stamppot...

Beste mensen,

Wees zelf de verandering

die je in de wereld wilt zien....

Annemiek.

 
Mijmering 77 2021.
 
Tip.
Het kan net... voor de herfstbuien toeslaan. 
De jonge aardbei plantjes in de wasteil zetten. 

Daarvoor moest ik eerst alle navelstrengetjes doorknippen en verdwenen hun moeders naar de composthoop en de GFT. 

De oude aarde onderin de wasteil was vergeven van wingerd wortels en die moesten eruit. 


Daarna kwam als bovenlaag een zak potgrond waar de jonkies een plekje inkregen. 

Water geven en afwachten maar. Morgen nog wat koemestkorrels strooien.
 

Tip 2
De courget en komkommer planten werden geruimd. De oogst voorbij en de schimmel zit erin en dat willen we niet in de moestuinborders. 

 Alle onkruid werd aangepakt en de aarde geharkt. Omspitten hoeft nog niet... en laten we het bodemleven intact. 

De regenwormen ploegen de aarde wel om. Floor is direct al met mesten begonnen in de borders naast de keukendeur...
 
Wat lange hedera boven reikhoogte werd met de snoeischaar met lange stelen gesnoeid.  

Daar heb ik een kransje van gewikkeld op een ring van een grote schemerlamp die weg moest... 

Een klein kransje eronder en een strik van groene raffia en
een ophanglint voor aan de poort.
 
Die poort heb ik met afgewerkte friet olie in gekwast. 

De stukjes verbrande friet en “krekette” heb ik later met een handveger eraf geborsteld... 

De 2e schutting kant... die nog moest, is ook in de olie gezet

en de oppottafel die me al meer dan 40 jaar vergezeld in mijn leven. 

De boeddha is in de olie en het aambeeld waarmee mijn vader schoenen oplapte.

 De waterketel die ik ergens vond... Ze kunnen allemaal de winter door... 


Gerda heeft nog wat oude olie waarmee ik de schutting in de voortuin ga doen...
 Nog net voor de regen viel kon ik de hof vegen na twee uur slapen in mijn stoel onder het dekentje met Floor op mijn buik. Die bleek ook moe te zijn...
 
Tip 2
Met een vergrootglas en een “draadindenaaldkreng” lukt het me de draad door het oog van de machinenaald van mijn naaimachine te steken. 


 Voor de draad weer brak en ik begon te schreeuwen lukte het om de zomerjas te repareren... 

Een losgeraakte zak van een broek en drie onderbroekjes te herstellen.
 
Ik heb weer wat uitgevonden. Een lapje meenaaien als
versteviging bij de jas en de onderbroekjes. 

De lapjes zijn van een oud verwassen onderbroekje en de stof rafelt niet en knip ik gewoon rondom af na het stikken.

Het is dun genoeg zodat ik niets raars voel aan mijn billen als ik al iets voelde...
 
Hoe je aan de binnenkant van een jas komt? Tussen voering
en buitenkant? 

Gewoon door de voering aan de zij/naad binnenkant een beetje los te tornen en kan je zo de buitenzijde jas netjes bij/stikken. 

De voering weer sluiten en voilà (zie foto’s)
 
Leidsche stamppot...
Zo snel gemaakt en eigenlijk hetzelfde als wortelstamppot
maar dan een deel pastinaken erbij.
 
Ingrediënten:
een derde aardappels
een derde wortels
een derde pastinaken
een of twee dikke uien
zout/nootmuskaat
klontje boter
eventueel kookvocht of scheutje melk.
 
Werkwijze:
De wortels aardappels en pastinaken schillen met de dunschiller. 

Wassen in stukjes snijden en met een beker water opzetten met iets zout. Op hoog gas naar het kookpunt brengen en op
laag gas verder garen. 

Als het goed is zijn de groente en aardappels gaar als het water verdampt is. 

Zo niet zet dan even op hoog gas met de deksel van de pan en blijf erbij. 

Grof stampen met de stamper en klontje boter en
nootmuskaat toevoegen. 

Ik heb net voor het koken de vega balletjes uit de vriezer gehaald en in zonnebloemolie op hoog gas gezet in een klein braadpannetje. 


Jawel bevroren en wel. 

Als de olie goed borrelt de deksel op de pan en op klein gas laten ontdooien bruinen en warmen van binnen. 

Dat duurt ongeveer 10 minuut. Op tijd de balletjes keren. Ik eet daar tijm/honing/mosterd bij...
 
Mijn leventje...
Consuminderhuis Parkstad Molenberg krijgt een nieuw dak!

Om acht uur in de morgen staan de auto’s van REPRO
Dakbedekkingen aan de deur. 

Ik kom net aangefietst als de laatste auto arriveert en ze moeten achterom zijn, twee straten verder. 

Ik ga met mijn driewieler voor de laatst gearriveerde auto rijden en wenk met mijn armen me te volgen. 

De mannen kijken wat vreemd maar als ik blijf wenken
komen de drie auto’s achter moeder de gans aan. 

Tweemaal rechts in colonne achter een driewieler aan de oprit op waar bij de poort Wim staat te wachten en met verbazing het tafereel bekijkt...

OPEN die poort en achter moeder de gans aan trekt de karavaan het plein op.
 
Als we even niet kijken staat opeens een grote puincontainer op het plein en een mega hoogwerker met een meneer erin die Erik heet. 

De mannen zijn van die heerlijke rauwe donders waarvan ik de voorman hoestbui op wieletjes noem. 

Pracht isolerende dakplaten staan hoog opgestapeld als we worden verrast met een bezoek van Ahmed met de hoog
allerhoogst zwangere Fatima. 

Liefdevol ondersteund hij haar tussen de hoogwerker en de platen door dichterbij. 

Hoe gelukkig aan zijn arm wilde ze ons verrassen met haar stralende lach tijdens haar laatste dag zwanger zijn...
 
Bloemkooltje weigert te komen in deze herfstkoude wereld...

Hoe mooi is haar moeder de laatste dag in zwangerschap en hoe verliefd en vol bewondering haar echtgenoot.

Morgenvroeg om zeven uur wordt ze ingeleid en nog eeeeen nachtje slapen...
 

De mannen van REPRO klimmen op het dak en brengen stellages aan. 

De hoogwerker mikt alles op de daken van ons mega huis en het prachtige is dat het nieuwe dak isoleert en we geen cent hoeven te betalen. 

We hebben het pand in bruikleen van een van onze grootste sponsors WONEN ZUID. 

Zoals een goede rentmeester
betaamt onderhouden we het huis zo goed mogelijk...
 
De dakdekkers klommen op de daken en zijn meer dan een week bezig aan het pand. 

Er komt een nieuw zolderraam en de pijp van de afzuigkap
wordt doorgetrokken naar een opening in het dak. 

De mannen worden dagelijks door Wim verzorgt met koffie en koekjes en op vrijdag zal Jamila wel wat lekkers voor ze bakken... en ik tussendoor als het me lukt...
 
De dag verliep helemaal feestelijk toen we bij Petra in haar zolder appartementje een (oudje) koelkast konden brengen

met een gasstel dat ze eerst grondig schoon moest maken.

Ze warmde al een maand wat op in een magnetron en waste op de hand. 

Arm ziek mens op haar zolderkamertje driehoog achter. Afgelopen week konden we wat witgoed bij een rijke meneer halen maar dat bleek niet te zijn wat bij Petra past. 


Twee hoge koelkasten die al weg werden gegeven aan twee mannen in crisis en een gasfornuis aan een meneer. 

Petra in haar piepkleine appartementje kon alleen een tafelmodel koelkast plaatsen met een gasstel erop. 

Ze was met alles blij vertelde ze en dat gasstel dat ik

beloofde zou ze wel schoonmaken en die oude koelkast die ik ook beloofde was ze ook blij mee...was de boodschap...
 
Een oudere heer met een busje zou de zooi brengen tussen half vijf en half zes en het duurde zo lang... 

Petra appte en ik belde dat die meneer een beetje oponthoud had... Tegen kwart over zeven (eh 19.15 uur) zou hij eindelijk komen en Petra liep al van twee hoog naar beneden om de
Draadindenaaldkreng.

deur open te doen. 

Er kwam een auto om de hoek van COOL BLUE waarvan ik de chauffeur had ingelicht. Petra was verbijsterd en liet natuurlijk menig traantje. 

De mannen hebben het nieuwe witgoed driehoog achter getild en in haar keukentje gezet waar het net allemaal paste. 

Morgen gaat Petra koken en ze is nog steeds verbijsterd en ikke? Zit de hele avond al met een glimlach aan de PC en knuffel Floor tussendoor...omdat mijn vreugde ergens naar toe moet en het eh... dierendag is...
 
Annemiek