woensdag 20 oktober 2021

Mijmering 81Hete bliksem, hooimadam, verduurzamen, enne...liefde met handenvol...

Beste mensen,

Waar we in het leven het meest naar verlangen

is iemand die ons helpt te doen wat we kunnen....

Oftewel echte liefde....

van partner vrienden medemens.

 

Annemiek

 

Mijmering 81 2021.
 
De laatste paar rode bieten werden gekookt..

Met schil en al... vanaf kookpunt 10 minuut en werden ze kokend heet met pan en al in de gewatteerde deken ingepakt op de bank. 

Geen omkijken meer naar, en garen ze gratis in eigen warmte verder. 

Dat spaart duur gas... Je kan voor dit doel ook een
“hooimadam” maken. 

Voor mij geen optie zo’n sta in de weg... 

Je kan zelf oordelen door hooimadam te goochelen en kijken of het iets voor je is...
Ondertussen heb ik de hoorn van overvloed gerestaureerd en in de olie gezet. 

De laatste viooltjes kwamen erin en de hoorn werd vastgelegd met een dun wikkeldraadje aan de rozenboog waar geen rozen aan groeien maar kamperfoelie.

Die draad moet wel omdat de hoorn steeds opzij trekt en Jan de Wind driftig huis kan houden tegenwoordig. Ontwerp foutje had beter gekund enne heb ik weer geleerd. 


Waar ik het materiaal vandaan haal? Van de stengels van de wilde wingerd waarvan de bladeren nu prachtig rood kleuren en de stengels verhouten... Die stengels moeten gesnoeid over enkele weken en dat is nu mijn materiaal voor de nieuwe mand...

Verzorgen is een belangrijk onderdeel van consuminderen... en gaat je goeie spul langer mee... In mijn hoofd ben ik
alweer het nieuwe windvaste model mand aan het ontwerpen...
 
Tip 2
De lage omgewaaide rode snijbiet ribben (en eventueel blad) werden geoogst en kan de rest voor een tweede maaltijd blijven staan. 


Er was weinig mooi blad omdat de meeste op de aarde hebben gelegen, maar de stengels waren perfect en daar gaat het om. 

Het blad werd rond de stengels afgeknipt, de stengels gewassen en in stukjes geknipt. 

Het beetje mooi blad werd ook gewassen en aan de kant
gelegd. De snijbietstukjes in iets zonnebloemolie roerbakken met iets zout.
 
Een halve beker pasta werd gekookt volgens gebruiksaanwijzing/kooktijd. 

Een beker per persoon is gebruikelijk maar eten is voor mij zo moeilijk geworden dat een halve beker volstaat. 

Als de snijbiet beetgaar is kan het gesneden blad erbij en 2 minuut mee roerbakken. 

De pasta afgieten... weer in de pan en een scheut olijfolie erbij. 

Een saus hollandaise zo gemaakt van een klontje boter smelten, ongeveer evenveel bloem toevoegen en roeren. Scheutje melk erbij (zo nodig meer) snuf zout en roeren
blijven tot een klontjesvrije saus. Pasta op je bord... de snijbiet en de saus erover...
 
De pan met bietjes heb ik na het tuinwerk uit de gewatteerde deken geplukt en ze waren gaar. In de spoelbak met je handen de schillen eraf schuiven en heb ik ze afgespoeld en in stukjes gesneden. 

Biet in schijfjes is geen optie meer voor mij. Jij kan ze wel in schijfjes snijden klein gesnipperd sjalotje erbij en een dressing van olie/azijn en snuf zout/peper en iets honing of ander zoet...
 
Tip 3
Van Gerda kreeg ik vele flacons afgewerkte friet olie. Ik kon de hele schutting ermee insoppen en heb nog 1 flacon over.

Het hout is nu waterafstotend, gaat dus langer mee en de bank ervoor komt beter tot zijn recht. 

Tussen de huislook op de zitting van de bank waren nog open
plekjes en ze werden gedicht met plakjes huislook uit de huislook teel bak. 

Het was precies genoeg en heb ik de teel bak weer gevuld met aarde en direct voorzien van stekjes van de huislook tafels. 

Ze gaan vanzelf wortelen en kan ik volgend najaar weer een ander stuk ermee oplappen...
 

Tip 4
Vandaag staat hete bliksem op het menu een van mijn lievelingsgerechten. In de fruitmand liggen immers nog appeltjes van de markt.
 
Ingrediƫnten:
Evenveel aardappel als topinamboer
of alleen aardappels
2 dikke uien
ongeveer evenveel appels dan knollen
zout.
 
Werkwijze:
De aardappels en topinamboer schillen en wassen. 

De appels en uien apart leggen. 

De aardappels en topinamboer in kleine stukken snijden en
opzetten met zout en een beker water. (niet meer!) 

Op hoog gas aan de kook brengen en op laag gas 10 minuut garen. 

Ondertussen de appels vierendelen en het klokhuis eruit snijden.
 
Na de tien minuut de appels bij de knollen voegen en weer
aan de kook brengen. 

Op laag gas tien minuut garen en kijk tijdens die tien minuten steeds hoeveel water nog in de pan zit. 

Het gerecht moet droog koken want hete bliksem kan je niet afgieten omdat de appels... moes worden en giet je met het water de moes weg. 

 
Zet dus op tijd het deksel schuin als nog water moet verdampen. 

Of even de deksel eraf en het gas hoger... 

Al doende leert men... De uien in ringen snijden en bruin fruiten in zonnebloemolie in de wok...

Serveer de hete bliksem op een diep bord met de uienringen bovenop...
 
Tip 5
Nog nooit had ik zo laat in het jaar sering/hortensia in bloei en heb ik de mooiste samen met de laatste sedum in de oude kan van het lampetstel gezet. 

De oude sedum die al twee weken in de kan stond heb ik in een glazen vaas buiten gezet in de border. 


Op de stengels waar ik het blad had afgerist en onder water stonden komen al heel kleine worteltjes.  

De oude blommen zorgen op deze manier voor nieuwe planten en bij voldoende wortels zet ik de blommen op afstand van elkaar in de border... 
In de winter vriezen de blommen af en volgend voorjaar zijn het kleine plantjes geworden... 

In de tuin van Molenberg kunnen we nog wel wat sedum gebruiken... 

Ik ben gek op al die jonge kindjes in de tuin vanuit “niets” geboren...
 

Mijn leventje...
De wilde wingerd kleurt rood en kleurt mijn hofje... 

Floor zit achter de poezen aan van de overkant en ligt even later voor pampus onder het afdak. 

Dit mens zit in de olie en kwast lustig erop los. 


Je ruikt precies in welke olie de friet of de oliebollen werden gefrituurd. 

Morgen maar even met de bezem de kruimels van de friet en de oliebollen van de schutting borstelen en de regen doet de rest. 


Een meneer kwam voorbij met zijn hond en vertelde dat vroeger afgewerkte motorolie voor dat verduurzamen van hout werd gebruikt. 

En om tuingereedschap mee in te vetten weet ik voor de winter. 

Wat voor mij heel gewoon is is een rariteit in de buurt. Ik maal

er niet om... en heb ik voor nop een terug in de tijd donkerbruine schutting toen iedereen van donkerbruin hield. 
 
Of ik voor de binnenkant schutting ook genoeg oude friet olie heb is de vraag en zal ik wellicht bij de PLUS moeten gaan olie diven...in de container. Als de regen voorbij is... en alles op z’n tijd. 

Met looprek werkt vertragend... Als ik eenmaal op de plek sta waar ik moet zijn kan ik me wel overeind houden met een hand aan de schutting... Daardoor kan ik

nog heel veel en ben daar dankbaar voor...
 
Tijdens de regenachtige dinsdag ben ik bij Fatima op bezoek geweest. Het zal wel de laatste keer in mijn leven zijn geweest dat ik een moeder borstvoeding zag geven aan een baby. 

Qammar krijgt de fles en borstvoeding en had haar mooiste pakje aan voordat ze eruit groeit. Wat hebben ze veel gekregen en dat brengt zoveel blijheid... Mijn bonus familie zorgt steeds weer voor mooie momenten... 

Het tweede oudste kind heeft sinds kort een baantje bij de HEMA en werkt daar rondom schooltijd. De oudste al jaren rondom schooltijd bij Appie (A.H.) En betaald daar zelf de studieboeken van weet ik. Het is prachtig om mee te maken hoe dit gezin hun eigenheid behoud en integreert in de Nederlandse samenleving. Zoals Ahmed zegt: “We bouwen mee aan het land dat ons zo gastvrij ontving.”
 
Terug naar mijn bezoekje... Ik heb wat pakjes meegenomen. Eentje was opgestuurd en eentje gebracht. Geld gegeven dat op mijn bankrekening was gestort van H van de B. 35,00 euro en van J. Kr... 25,00 euro. Weet dat het doorgegeven is en in grote dankbaarheid ontvangen...
 
 Annemiek