maandag 25 oktober 2021

Mijmering 82 pompoenpannenkoekjes, pompoensoep, de voerkuil en de fiets kaduuk...

 Beste mensen,

Elke dag voordat je opstaat je werkzaamheden plannen....

is niet verkeerd en voelt na enkele weken
alsof er leiding komt in je leven.

Annemiek

 
Mijmering 82 2021.
 
Tip,
De sering/hortensia wordt steeds breder en het snoeiadvies is einde van de winter. 


Daar is een reden voor, omdat vorst de toppen van gesnoeide takken kan bevriezen. 

Ik ben eigenwijs en snoei voor de winter omdat ik niet meer om de struik heen kan. 

Ik doe dit elk jaar op deze tijd  en ik snoei ongeveer de helft van de hoogte takken, zodat altijd nog einde winter een
bevroren topje eraf kan. 
 
De takken waar afgelopen jaar geen bloei aan kwam kan je tot aan de grond afsnoeien. 

Dat mag rustig een vijfde van de struik zijn. Lage buitenste takken kan je het beste wegsnoeien, die liggen toch maar op de grond. 


Omdat de struik dus te breed werd heb ik zoals je ziet een zijtak tot de grond weggesnoeid. 

Alle oud blad en onkruid werd in het hart en rondom de struik weggehaald en kan lucht en licht erbij...
 
Tip 2
In de moestuin hadden we toch nog behoorlijke oogst
pompoenen. 

Gezien de weinige planten die we konden plaatsen en de slakken invasie. 

De pompoenen worden geoogst als de steel kurkachtig is en ze werden in de woonkeuken in het consuminderhuis te drogen gelegd.
 

In de kookworkshop afgelopen week werd niet alleen pompoensoep gemaakt maar ook 75 potten pompoenmarmelade waarvan het recept in een van de volgende mijmeringen komt.

Pompoenen kan je goed bewaren op een vorstvrije koele plek, de meeste soorten zelfs de winter door en elke week controleren en keren is aan te raden. 

Bij een doorligplek ben je er snel bij en kan de pompoen nog verwerkt worden. 


Thuis heb ik die soep nog een keer gemaakt en hierbij het recept.
 
Tip 3
Pompoensoep...
 
Ingrediënten:
Twee derde schone pompoenstukken
ongeveer een derde wortels
een liter water
2 groente bouillonblokken
scheutje room of koffiemelk
 
Werkwijze:
De wortels schillen met de dunschiller of kaasschaaf... wassen en in kleine stukjes snijden. 


De pompoen in grote stukken snijden...van pitten ontdoen, wassen en in kleine stukken snijden daarbij van schil ontdoen en de pitten aan de kant leggen.
 
De pompoen en wortels in een grote soeppan met twee groentebouillonblokken en een liter water aan de kook brengen. 


Op laag gas garen en zo nodig water toevoegen, maar niet te snel met meer water want de soep moet dik zijn. 

Soms moet een bouillonblok extra erbij, dat hangt af van je smaak. 

Een scheutje sherry of witte wijn is ook lekker al hebben we dat deze keer niet gedaan. (moslima’s) en thuis heb ik er niet
aan gedacht....Met de staafmixer erdoor... 

In de soepkop een scheutje room of koffiemelk is heerlijk...en maakt het af.
 
Tip 4
De hof werd geveegd en alle herfstblad kwam op de borders en maakt de grond losser. 


De regenwormen werken het blad wel onder en kan over een aantal weken kalk erop. 

Daardoor wordt de grond minder zuur en komt de planten ten goede. In het voorjaar mest inbrengen en komt de grond weer in balans... Tussen kalk en mest inbrengen moet zeker drie maanden verlopen om elk zijn werk goed te kunnen doen...
 
Tip 5
Elk jaar maak ik een kuil in de border het dichts bij de achterdeur. Met wat fijn gaas erin kan geen muis erin.

 Onderin kwam een laag van de meest gave winterwortels die werden geoogst. 

Daarop een laag aarde en weer een laag wortels en aarde. De bovenste laag waren beschadigde wortels en zal ik binnen
drie dagen verwerken.
 
Ik zal een tweede kuil graven waarin tijdelijk pastinaken en topinamboer kan gelegd als ik voor een week vooruit moet oogsten omdat de vorst de aarde op slot draait...

Deze groente is wel winterhard maar als je er niet bij kan door bevroren grond heb je nog niets.


Die geoogste pastinaak en topinamboer kieper ik tijdelijk in het gat en komt wat stro of hooi bovenop of een jute zak of zo...
 
Even de stand opnemen hoeveel chioggia nog in de moestuin staat en kan het zijn dat een derde kuil wordt gegraven.

Wortels en chioggia zijn niet winterhard en bevriezen dus
houden we het weerbericht in de gaten. 

Vorst aan de grond deert niet maar voorspelt het weerbericht vijf graden onder nul in aantocht... dan moeten de wortels en de chioggia direct geoogst en ingekuild...
 
Natuurlijk kan je ze een week in de schuur bewaren of in de kelder. Wortels kan je invriezen maar kost stroom en plaats in je vriezer. 

 Die geweldige voorraadkuil naast mijn keukendeur kost niets en moeder aarde bewaard beter dan koelhuizen...maandenlang tot maart 2022.
 
Tip 6
Altijd feest op het hofje...
Als lunch een schoteltje frambozen met yoghurt. Crackers met frambozenjam uit eigen tuin plus verse frambozen.

P
ompoenpannenkoekjes op het menu. Die zijn zoet en komt poedersuiker bovenop die je natuurlijk van gewone suiker maalt. Het receptje?
 
Pompoen pannenkoekjes.
 
Ingrediënten:
Stuk pompoen
1 ei
snuf zout
beetje bloem
zonnebloemolie
 
Werkwijze:
Het stuk pompoen van schil ontdoen en raspen. Snuf zout en ei erbij plus een beetje bloem en met je handen mengen. 

Zo voel je of nog bloem erbij moet. Als je met twee lepels samenhangende hoopjes kan vormen, bakken in wok of koekenpan in zonnebloemolie op hoog gas. 

De hoopjes een beetje platdrukken en als ze dicht geschroeid zijn het gas laag. 

Op tijd keren en verder bruinen en garen... Op een schaal net voor het opdienen bestrooien met poedersuiker...

En al die bewaarde pompoenpitten? Werden gewassen, van vruchtvlees ontdaan en op een dikke krant te drogen gelegd. Het zijn de zaden voor volgend jaar. Ik leg ze op de hoge kast en vind ze daar wel weer in maart 2022. 

Mijn leventje...
Mijn geweldige fiets heeft een nieuw tandwiel nodig dat is besteld. 

Door de schaarste onderdelen markt kan dat wel eens lang duren en ik heb de fiets bij de fietsenmaker gelaten. 

Het gevaarte met de grote zijwielen is zo groot dat de mannen er niet omheen kunnen om af en toe te bellen naar de fabriek,  waar toch dat onderdeel blijft.
 
De fiets is nu een week weg en vind ik van alles uit om niet naar de markt of winkel te hoeven. 

Vooral tel ik mijn zegeningen met de tuin waar best nog wat instaat en wordt de vriezer leeggegeten. 


Ahmed neemt me donderdags en vrijdags mee naar het consuminderhuis als hij Suaad naar school brengt in Molenberg. 

Na het werk zijn we langs de LIDL gegaan en stond al een bananendoos in de auto. 
 
Ik heb voor 90 euro houdbare producten gekocht zoals dozen melk, rijst bloem suiker koffiebonen, closetpapier en waar ik verder aan dacht plus verse producten voor een week van wat ik niet in de tuin heb. 

Je zal zien dat ik eind december nog melk heb van die voorraad en het is lang houdbaar.
 
Ik heb 30 jaar geleden eens een goed merk olijfgroene
oogpotloden gekocht voor een habbekrats van een zaak die ophield. 

Daar ben ik de laatste twee van aan het gebruiken. 
Ze zijn geweldig en nog steeds beter dan welk merk ook. 

Ik heb nog drie tubes tandpasta van een mega knalaankoop drie jaar geleden en ik dacht toen daar de winter wel mee door te kunnen.
 
Wegwerp scheermesjes kan ik me niet meer herinneren hoelang geleden ik die kocht voor bijna nop in knakenland of hoe die heten indertijd. 

Ik wierp ze niet direct weg en scheerde een heel eind voordat ze bot waren...

 
Komen we op Floor haar dure smaak en heb ik bij de LIDL maar een doos nat voer gekocht. Mevrouw is immers gourmet gewent en zou LIDL voer wel niet haar smaak zijn...

Ze vreet drie zakjes LIDLVOER per dag, de trut en doet alsof ze uit het allerbeste restaurant komen... Uit elke situatie valt iets te leren... 

Enne “Hij die de sla laat groeien” was wellicht van mening dat mijn eigen tuin bijgewerkt moest worden. Daarom ging de fiets misschien kaduuk? Zou zomaar kunnen... Inshallah zou Ahmed zeggen en gewoon verder leven... het is wat het is.
 
Annemiek