donderdag 7 oktober 2021

Mijmering 78 Het gas wordt onbetaalbaar, onze woonmantel in de krant en de vogeltjes...

Beste mensen,

De wereld zal beslist beter worden als hier en daar

de macht van de liefde de liefde voor macht vervangt

Annemiek

 
Mijmering 78 2021.
 
Tip.
De herfst smijt regen over het hofje, spoelt de klinkertjes schoon en geeft de jonge aardbei plantjes water.. 


Ze staan er goed bij. De koolmeesjes doen mijn hofje weer aan, op zoek naar voer en fladderen rond de lege zelf gevlochten netjes. 

De mezenbollen zijn op en race ik door de regen op de fiets naar de dierenvoerwinkel... 

Bewegen maakt warm en de vogels moeten ook bewegen om
warm te blijven en daarom moet er brood eh...voer op de plank komen anders bewegen ze niet lang!
 
Ik heb een megazak voer van 5 kilo gekocht want ook hier is grootverpakking goedkoper. 

De bollen hangen al in de netjes in de seringenboom en de rozenboog...hoog boven Floortjes klimhoogte.. 

Over enkele uren hebben mijn vriendjes ze wel gevonden.
 
Tip 2
Het gas wordt veel duurder hoor ik overal. Je kan zuchten jammeren en schelden op wie het volgens jou schuld is maar dat helpt niet met je rekeningen betalen... 


Zorg dat je uit de schuld blijft en budgetteer. Schrijf je inkomsten en uitgaven op en blijf sterk. 

Bezuinig vooral in gasverbruik en stroomverbruik, maak desnoods met de hand een woonmantel van een wollen deken.
 
Ik heb weer een gemaakt voor een meneer die in een slecht
geïsoleerd huis woont en heel weinig leefgeld heeft. 

Zoek dekens bij vrienden familie en kennissen op zolder of in tweedehands winkels. 

Ik kan niet over de grond kruipen en knip de dekens op de grote tafels van het Consuminderhuis. 

Voor jou mooi om mee te kijken...

Een kind zou het ding kunnen maken al maakte ik enkele extra’s eraan die niet perse hoeven...
 
Neem een wollen deken al mag het ook een synthetische zijn.

Hoe breder hoe beter dan kan nog een capuchon eruit. 

Haal je dat niet dan draag je een hudo eronder of gebruik
daar de capuchon van die je op je woonmantel naait. 

Zonder kan natuurlijk ook...
 
Vouw de deken dubbel om erachter te komen wat het midden is. Steek daar een speld en vouw de deken weer open. 

Vouw de zijkanten naar het midden ( zie foto) en steek op ongeveer twee derde van beneden een speld middenvoor. 

Tot daar wordt de mantel dichtgenaaid zodat je hem als een overal aantrekt.
 
Meet hoelang je bent en bepaal hoelang je mantel moet zijn.

Iets langer dan je schouders naar beneden is fijn als je zit en

je voeten lekker warm onder de plooien vallen. 

Je kan immers een riem of ceintuur om je mantel dragen zodat je niet over de zoom struikelt als je loopt...
 
Het teveel in lengte knip je boven af zodat je beneden die mooie afwerkrand hebt...

Beneden blijft natuurlijk open anders heb je een trappelzak...
 
De zijkanten (van de afgeknipte) bovenkant  knip je 35 cm in dat zijn de armsgaten. 

Kijk goed op de foto’s... 30 cm van middenvoor zet je spelden. 

Daar beginnen de schoudernaden naar de armsgaten. Naai de armsgaten naar binnen om met zigzag. 

Naai daarna de schoudernaden dicht tot de spelden, knip de naad kort af en zigzag. 

Wat open blijft is de hals en de nek ruimte. 

Pas de mantel en als je de halslijn te wijd vind kan je gewoon een stolpplooi leggen op de rug zoals ik deed of de
schoudernaden verlengen. 

Ik herinner me dat meneer wat smalletjes is... enne die capuchon moet erop passen...dus legde ik een stolpplooi.
 
De capuchon knippen...daarvoor moet je even gaan zitten en nadenken. 


Als je slim bent dan leg je de capuchon van een jas op de dubbele stof en knipt hem ongeveer met veel ruimte na. 

Stof erbij kan niet eraf wel... Zoals je ziet heb ik de sier/afwerkrand die aan de deken zat aan de rand van de capuchon laten vallen zonder naad zodat zo een veter of koord erdoor kan geregen...  


Gewoon even nadenken voordat je de schaar in de stof zet...Stop nu maar even en drink wat...
 
Knip eventueel de capuchon wat bij en naai de capuchon dicht, knip de naad kort af en zigzag. 

Ik heb daar later nog een bandje op gezet maar hoeft niet...

 
Nu meten of de capuchon op de mantel past...en daarvoor speld je de middennaad capuchon op de stolpplooi rug. 

Van het midden rug tot voor aan de halslijn moet de capuchon passen.

 Bij mij was de halslijn te wijd en trek ik een beetje aan de stof capuchon en druk bij de schoudernaden wel een plooitje in de
mantel tijdens het naaien.  

Wat je ook trekt en stoot... zorg dat middenachter capuchon op de middenachter stolpplooi komt.
 
Om het nog moeilijker te maken heb ik de stof capuchon iets over laten steken.


Zo kan ik een mooi afwerkrandje maken en zijn geen lelijke naden te zien in de hals en nek... 

Teveel informatie allemaal? Gewoon even van het werk af en de foto’s nog eens bekijken. 

Of morgen verder fris en fruitig...offe eerst rijgen... 


Ik heb het sierrandje wat origineel aan de deken zat/zit bij de rand capuchon iets los getornd zodat daar het koord door geregen kan. 

Het stof rafelt niet zag ik en hoeft niet eens afgewerkt te worden.
 
Ik wilde het weer te mooi maken met een bijpassende
ceintuur dus naaide ik een tunneltje. 

De stof werd kort afgeknipt en met een mega veiligheidsspeld de tunnel gekeerd. 

Ik dacht dat zo even te doen maar kostte heel veel kracht dus als je een man in de buurt hebt? Of neem gewoon een rekbare riem.


Ik voel het door mijn hele lijf en moest plat....
 
De ceintuur is klaar en ik ben trots op mijn werk. 

Meneer mag zelf nog mouwen in zijn mantel zetten als hij dat wil van een oude trui maar hoeft niet want de schoudernaden zijn afhangend en komen zeker tot aan je ellebogen of
verder...
 
Er kan nog een zak op voor telefoon of afstandsbediening maar ik heb het wel even gehad...
 
De volgende wordt een dunnere...Met de hand de mantel maken kan natuurlijk ook en duurt alleen langer. 

Het is een rijk bezit en je duikt er zo in  met al je kleren aan
als je thuis komt...

Bij mij is het nu 17 graden in huis en in mijn woonmantel wel 21 of meer........ Floor komt op schoot en wordt flink geknuffeld op het wolletje en half erin als ze wil...
 
Mijn leventje...
Was heftig vandaag... De logistiek haalde een inboedel en bracht eentje naar een mevrouw op een zolder
appartementje. 

Jawel driehoog de arme mannen met een kleerkast een tafel een rek en een matras. De rest komt morgen... 

Gerda maakte met een groep een Halloweenstuk.

Ikzelf gaf een presentatie/rondleiding aan 14 vrouwen die allemaal werden ingeschreven. Een groep vanuit het vrouwenwerk Alcander maatschappelijk werk. 

Omdat de gasprijzen omhoog schieten en ons werk van de thema ochtenden energiezuinig bekendheid heeft kwam een journalist. 

Ik heb hem op sleeptouw genomen middenin de kwetterende groep. Meneer is van het Limburgs Dagblad en omdat ik de schaamte allang voorbij ben heb ik geposeerd in de woonmantel... We komen in de krant...met grip op geld en leven en warm zitten ondanks de stijging gasprijzen en dat gun ik iedereen! In ieder geval hebben we veel te lachen komend weekend...
 
Annemiek