woensdag 2 juni 2021

Mijmering 43 Groen is groen, tijdmanegement nodig, en het uitgestelde ijsje, waar ik al een jaar naar smacht...

Beste mensen,

Tijd is geen snelweg tussen de wieg en het graf

maar ruimte om te parkeren in de meiregen of de juni zon...

 

Annemiek

 
Mijmering 43 2021.
 
Tip.
De langste bosjes onkruid heb ik uitgetrokken tussen de klinkertjes van het hofje. 

Niet overal groeit onkruid en alleen de probleemgebieden heb ik bestrooit met zout. De felle zon erop en ben ik tot de herfst verlost van het onkruid... geweeeeeldig.
 
Tip 2
Heel vroeg in de ochtend geef ik de aardbeien plantjes in de wasteilen en mega potten  water en in de late avond nog een keer. 

Dat is beter dan in een keer een grote hoeveelheid. De aardbeien dikken al en elke morgen vroeg zien we de voortgang Floor en ikke...
 
Tip 3
De asperges afgelopen zaterdag gekocht heb ik geschild in een kliedernatte theedoek gewikkeld waarna het pakketje in een plastic zakje ging in de koelkast. 

Op deze manier kan je verse asperges wel een week
bewaren (als je ze niet wil invriezen.) Kooktijd zie mijmering 42. 

Daar hoeft geen bijgerecht bij... hou het eenvoudig en puur...alleen de asperges met de gekookte eieren is genoeg.
 
Tip 4
Eenmaal per jaar wordt de witte poort afgeborsteld. Ik ben gek op borstelen en de hulp Manuela droogde de poort.


Waarom die poort zolang als nieuw blijft? ( Al ruim 25 jaar)

Het vuil trekt niet in de lak omdat ik met een vochtige doek met auto/was de poort na het afwassen en drogen in de was zet... 

Alle troepjes spoelen zo van de lak... een jaar lang.
 
Tip 5
Groen is groen en blad is blad... 

Bij gebrek aan spinazie of snijbiet heb ik een overschot snij sla door de spaghetti geroerd.

De spaghetti gewoon koken volgens gebruiksaanwijzing en afgieten. Weer in de pan en een scheut olijfolie erbij. 


Op hoog gas fijngeknipte sla kort erdoor roeren tot de sla ietsje slink maar nog rauw is. 

De kaassaus die erop kwam werd als volgt gemaakt:
 
Klontje boter smelten en ongeveer evenveel bloem erdoor roeren. 


Scheut melk en bouillon of kookvocht erbij, of alleen melk. Flink roeren op half/hoog gas en melk toevoegen tot de juiste dikte. 

Geraspte kaas erbij of een stukje schimmelkaas. De saus over de spaghetti gieten... teveel saus? Dat lijkt maar zo en  overrijpe perziken na...
 
Mijn leventje...
Tijdmanagement moest eraan te pas komen om mezelf weer eens onder de kont te schoppen. 

Het werkt perfect... zonder pauze alles achter elkaar afraggen eh afhandelen wat ik steeds uitstelde en daar twee uur voor uittrekken. 

Daarna mezelf belonen alleen kwam dat belonen er niet van
want de ijssalon was nog niet open...

Stond ik daar met het water in mijn mond terwijl het terras nog werd opgezet en nee ik ga niet terug. 

Komt in het weekend wel... Wat ik achter elkaar regelde?
 
Naar de kapper (deed ik graag). Op de terugweg mezelf aanmelden als nieuwe patiënt bij dokter J.P. Boode (deed ik ook graag). 

Een briefje typen aan de vorige huisarts, uitprinten
en in een envelop (vervelend).

Jawel de afmelding en heb ik persoonlijk afgegeven. Daarna een hoor test bij Schoonenberg en een afspraak gemaakt bij een audiologisch centrum plus een keukentafelgesprek
afspraak met WMO. (Ik heb geen tafel in de keuken en moet nog ergens opgeduikeld).
 
De vaart erin ook maar meteen een afspraak gemaakt voor een nieuwe gebit prothese. Dat kan om de vijf jaar en de laatste miskleun die gemaakt werd was in 2014 en heb ik lang genoeg verdragen. 

De tanden passen niet op elkaar en heb ik vanaf die tijd een overbite. Ik wil dezelfde meneer die dat maakte ermee om de oren slaan en wel aanstaande maandagmiddag... in de hoop dat ik in de toekomst de boterhammen die ik nog heb te smeren niet in reepjes hoef te knippen.
 
Dat ijsje op een terras is wel een erg hoge beloning... awel... Gezien de zwaarte van de klussen, maar ook de blijheid van de nieuwe huisarts, de flashback van de woede van de overbite.  Toch vooral de weemoed van voor de laatste keer het gebouw ingaan waar ik zo graag naar mijn geliefde dokter Wim Niessen ging. 

Hij is met pensioen gegaan... Ik mis hem nog steeds en de mevrouw die na hem kwam daar heb ik niets mee helaas. Een ander misschien wel... Het klittenband aan mijn beenorthese repareer ik zelf wel onder het naaimachien en de krassen erop camoufleer ik met zwarte nagellak. We moeten immers de zorgverzekering niet onnodig belasten als het niet hoeft...
 
Annemiek