donderdag 24 juni 2021

Mijmering 49 Kruidenazijn maken, oksels, leven met concentratie storing en liefde voor de medemens...

Beste mensen,

Als je helemaal stil kunt zijn met een 'naar' gevoel,
zonder iets te willen veranderen, 
dan is het geen naar gevoel meer maar acceptatie...
 
Annemiek
 
Mijmering 49 2021.
 
Tip.
De planten in het zaaibed
boerenkool/spruiten zijn groot genoeg om, om te planten. Bij regenweer als de aarde flink nat is lukt dit het best. 

De stengels van de plantjes dichtbij de aarde vastpakken en uit de grond trekken. De wortels blijven dan ongedeerd. 

Op zeker 30 cm van elkaar in de aarde zetten in diepe gaten zodat de lange hoofdwortel niet dubbel slaat. Gaten dicht en de regen doet de rest...
 
Tip 2
De laatste lading aardbeien zijn geplukt en nemen de frambozen het over... 

Laat ze overrijp worden en pluk met schone handen want frambozen zijn zo fragiel dat je ze beter niet kan wassen...
 
Tip 3
In de oksels van tomatenplant stengels groeien weer nieuwe stengels. Zie foto en weet je wat ik bedoel. 

Pluk ze weg om de kracht van de plant naar bloei en vrucht te laten gaan.* De planten die dicht op elkaar staan zijn op deze

manier ook in toom te houden. *Enkele okselstengels kan je wat langer laten groeien en zet je in een glas water. 

Ze krijgen wortels en heb je laat in de herfst nog tomaten. 

Zet ze dan wel in potten die je kan verhuizen met de zon mee en naar binnen kan dragen als het te koud gaat worden in de herfst...

 
Ik heb van een lief mens bamboestokken gekregen die bij de tomatenplanten werden gezet en met reepjes panty vastgebonden.

Flinke stokken zijn aan te raden omdat de planten met tomaten eraan heel zwaar worden...
 
Tip 4
De lavendel staat in bloei en hebben we een workshop kruidenazijn maken gegeven in het consuminderhuis. Je kan het spul jaren bewaren en de smaak wordt alleen maar beter. Receptje?

 
Ingrediënten:
 
Witte goedkope azijn
beetje bruine azijn
citroenmelisse of munt
takjes lavendel
peperkorrels
karaffen of flesjes
 
Werkwijze:
Op de bodem van de fles 10 cm bruine azijn, tot halfvol met witte azijn bijvullen. 3 tot 5 peperkorrels in de fles. 

Een takje citroenmelisse of munt zo hoog als de fles is op de kop in de fles zetten. 

Dan heb je onderin ook blad. Nog een takje van het groen
ongeveer twee/derde hoogte van de fles rechtop in de fles zetten. 

Dan heb je bovenin ook blad. Met de lavendel hetzelfde doen zodat je onderin en bovenin de fles wat paars van de lavendel hebt. 

Verder afvullen met witte azijn en de flessen versieren zoals voorbeeld... De deelnemers kwamen bij het werk heel dichtbij
hun gevoel. 

De concentratie spatte eraf en af en toe een zucht... Ik ben stilletjes weggeslopen...met een glimlach. 

Ik heb ze zoooooooo lief en hun werkjes laten iets van henzelf zien... Wat een geluk mogen we brengen...

 
 
Tip 5
Leven met concentratiestoring: Je hebt het als je te druk bent of een burn-out op de loer ligt. 

Als je teveel zorgen hebt en zoals ik bij ALS of ADCA. Al doende vind ik oplossingen voor het probleem en dat komt omdat ik aan zelfreflexie doe. Hierbij enkele tips zodat je grip
blijft houden op je leven... zolang het kan... Zorg voor structuur in je leven.
 
1. Elke zakelijke afspraak die ik nu maak wordt direct digitaal genoteerd. Geen kattenbelletjes meer die ik kwijtraak.
2. Elke privé afspraak idem op een ander lijstje.
3. Het boodschappenbriefje (bloc) ligt in de keuken op de
vensterbank en wordt direct genoteerd wat ik mis...
4. help jezelf herinneren. Voorbeeld? Floor moet haar maandelijkse pipetje... het pipetje wordt op tafel gelegd om tijdens haar knuffel uurtje toe te dienen...
5. Alles wat naar boven moet ligt op de trap en wat naar beneden moet bovenaan de trap.
6. Wat gebruikt is direct weer op de plaats leggen en niet halverwege ergens gedropt.
7. Maak klussen af waaraan je begint.
 
Nog zoiets... In mijn kleerkast liggen naast elkaar drie stapeltjes katoenen zwarte shirtjes. In de volgende volgorde: Van links naar
rechts korte mouw driekwart mouw, lange mouw. 

Als ik de was vouw leg ik de gevouwen shirtjes op dezelfde volgorde op de strijkplank op een rij en kunnen ze zo in de kast. 

Zou ik dat niet zo doen dan leg ik de gevouwen shirts op de verkeerde stapel.
 
Tip 6
Op de tuintafel staat weer een kan “onkruid” de wikke of hoe hij heet staat in bloei en heb ik handenvol afgeknipt... Het is een woekerplant en zoveel mogelijk geruimd heb ik wat laten staan omdat het bloemetje zo leuk is wist ik nog... 

De klimcourget kreeg nog een steuntje en de tweedejaars chioggia plant. 

Die gaat bloeien en zaad geven voor volgend seizoen... Moeder natuur geeft handenvol cadeautjes...als je ze maar wil zien...


De dag evaluerend hebben we buiten gezeten Floor en ikke vol dankbaarheid over wat de dag me bracht en alle
zegeningen geteld...
 
Mijn leventje...
Met veel zorg hebben de mannen van de logistiek een inboedel ingeladen van een huis waarvan de mevrouw al ouder is en verhuisd naar een provincie verder. 

Dichterbij de kinderen en de zoon van mevrouw was aanwezig in het huis wat leeg moest. Onze mannen gaan met respect met de spullen om en toen meneer emotioneel werd gaven ze hem even de ruimte. 

Ik heb veel tijd met de oudere mevrouw doorgebracht om haar zoveel mogelijk gerust te stellen dat het goed kwam en met de zoon telefoongesprekken gevoerd. 

Een zware tijd van afscheid nemen van een huis waarin een gezin ontstond, kinderen opgroeiden en uitvlogen... voor mevrouw en zoon zoveel mogelijk draagbaar gemaakt. Ik trots op onze mannen die dat vol liefde en respect hebben gedaan... Het zijn allemaal doorleefde mannen die bij ons mogen ZIJN wie ze zijn en komt een stuk zachtheid boven die de doorleefde mens gelukkig maakt...
 
Ahmed maakte ondertussen plaats in de meubelruimte waar een vrachtwagen vol spul nog erbij moet... en hij stroopte bevlekte omhulsels van matrassen zodat van het schuim vlokken kunnen geknipt om kussens te maken. 

We stelden eethoeken samen zoals welke tafel kan het best bij welke stoelen en een meneer die spullen zou komen uitzoeken kwam niet opdagen en heb ik enkele keren ingesproken op zijn telefoonnummer. Zijn kind was ziek vertelde hij en ik voel dat HIJ de schaamte niet voorbij kwam... Ik kan niet meer dan morgen weer bellen... en misschien wil “Hij die de sla laat groeien een handje hulp naar hem uitsteken?”
 
Annemiek