maandag 21 juni 2021

Mijmering 48 Tonijn pastasalade, blauwe schimmelkaas en snijbiet, perenbilletjes en tijdmanagement plus een gedichtje...

Beste mensen,

De zon komt op en jij duikt onder
In de mensenmassa van de grote stad.
Je dromen herinneren en verwonderd
drijvend naar plaatsen die je had bedacht.
Wereldbewoner in hart en nieren,
genieten van wat nog komen gaat
Je vrienden met je als wind in de zeilen
Overal thuis, al is het op straat...
 
Geschreven door Samir zoon van Annemiek 
 
 
Mijmering 48
 
Tip toepassen tijdmanagement.
 De regen is gevallen, deze keer ook over mijn hofje...en zonder grote valwind. Om dankbaar voor te zijn. Op zondag op een moment dat me uitkomt evalueer ik de week. Op maandag pak ik voortaan direct via tijdmanagement de taken aan die gedaan moeten worden. Op mijn lijstje staat:
 
Handtekening gaan zetten onder belastingaangifte bij de accountant.
Medicijnen oppikken bij de apotheek.
Handtekening gaan zetten bij gemeentehuis voor de traplift die goedgekeurd werd door WMO.
De laatste lege flessen in de glasbak brengen.
Naar de huisarts voor verwijzing audiologie
Afspraak maken fysio.
 
Door tijdmanagement in te zetten zit ik om kwart voor negen
op de fiets door de regen en heb alles achter elkaar afgehandeld. 

Nog een mevrouw tegen gekomen die ik jaren heb ondersteunt en de laatste tijd niet meer zag. Bijgepraat en ohhhhh wat maakte ze vorderingen. 

Met veel zorg hebben we haar halverwege de ladder gekregen naar omhoog waar ze moeizaam op bleef waggelen. 

Nu blijkt dat ze haar evenwicht hervond en verder klom. Ze heeft duidelijk grip op haar leven. Dat deed me zo goed...
 
Thuis gekomen kwam ik de valkuil tegen van door willen jakkeren maar dat kan niet bij tijdmanagement. Het voorgenomen rijtje afgewerkt is er een beloning van een kopje koffie en wat lezen in de nieuwe GENOEG. 

Zo breekt
het lijntje niet. Morgen is er weer een dag.
 
Tip 2
Ik vind wel eens stukjes sterk spandraad hier en daar en neem ik altijd mee om in het bakje op de oppottafel te bewaren. Je kan mooie stekklemmen ervan maken die dubbel gebogen de stek van de aardbeiplanten vasthouden in de aarde in potjes. 

De stekken krijgen vanzelf wortels en eind augustus knip ik de navelstrengen door tussen moeder en kind. Dan zijn de stekken volwaardige planten die begin  september de oude planten in de bakken vervangen... Ik neem alleen de eerstgeboren stek en knip de volgende aan de scheut af... 

De eerste is het sterkste... Elke twee jaar verjong ik mijn aardbeienplanten. Dit jaar is de grote wasteil aan de beurt en de koperen bak.
 
Tip 3
Eindelijk zit de groei in de courgetplanten komkommer en de augurk. Met stokjes zet ik de courget rechtop en de komkommer schuin naar de rand van de verhoogde border.


Ze mogen over de rand groeien naar beneden hangen en eens wat anders dan klimmen en opbinden.
 
Tip 4
Net voor de snijbiet ging doorschieten heb ik de bladeren afgeknipt en zijn alweer jonge blaadjes in zicht. De volle vergiet snijbiet werd ingezet voor recept pasta met saus van Dana blue oftewel blauwschimmelkaas.

 
Ingrediënten pasta met blauwschimmelkaas saus.
 
Beker pasta
vergiet snijbiet of spinazie
scheut olijfolie
peper/zout
betaalbare blauwschimmelkaas
of gorgonzola (gewoon proberen)
halve eetlepel boter
halve eetlepel bloem
scheut melk en kookvocht pasta
 
Werkwijze: De pasta koken volgens voorgeschreven kooktijd afgieten, terug in de pan en scheut olijfolie erdoor.

Ondertussen de snijbiet of spinazie wassen uit laten druipen in vergiet en met de keukenschaar grof knippen. 

In de wok in scheut zonnebloemolie kort roerbakken met peper/zout tot de groente net slinkt. 

Boter smelten in steelpannetje en bloem erbij roeren. Scheut melk erbij en met de garde flink roeren zodat geen klontjes ontstaan. 


 Soms moet je daarvoor even de pan van het gas afhalen. Eventueel scheut kookvocht van de pasta erbij tot de saus de juiste dikte heeft. 

Een stuk schimmelkaas in de saus brokkelen en gas uit. Een van mijn lievelingsgerechten moet ik zeggen. 

Pasta in diep bord de snijbiet erop verdelen en de saus... De
schimmelkaas heb ik voor de helft gebruikt en de andere helft ging in de vriezer met doosje en al in een hergebruik zakje...
 
Tip 5
De pastasalade van vorige mijmering kreeg een variant die je zeker ook eens moet proberen. Peanuts om te maken...
 
Ingrediënten tonijn pastasalade
 
Blikje tonijn met zonnebloemolie
yoghurtdressing
pasta penne lisce of penne rigate
wat verse tijmblaadjes als je hebt
wat diepvrieserwtjes als je hebt
gele paprika
blikje halve peren of perziken of abrikoos
tomaten zoveel als nodig
2 of 3 stengels bleekselderij. 
 
Werkwijze:
De pasta koken volgens voorgeschreven kooktijd en af laten koelen. 

De bleekselderij stengels wassen van draden ontdoen en in de lengte enkele keren insnijden in het breedste deel. 


De stengels in heel dunne schijfjes snijden en in een kom met de koude pasta kieperen. 

De pasta kan je doorknippen in de kom als je ze te grof vind. 

De erwtjes vanaf kookpunt drie minuut garen afgieten en afkoelen. 


De tijmblaadjes rissen van de steeltjes en een scheut yoghurtdressing met de hele reutemeteut in de kom.
 
Oh ja de paprika schoonmaken wassen en in kleine snippers snijden. 

Het blikje tonijn openen, de olie afgieten (even bewaren) en een deel aan een Floortje geven als je die hebt. 


De tonijn in de kom en alles maar eens door elkaar husselen. Omdat de tonijn ook al zout is de smaakjes van de salade eerst maar eens in laten trekken. 

Peper kan er wel al bij...enne misschien toch een scheutje van de tonijnolie die je bewaarde? 

Er moet nog yoghurtdressing bij en die is op... Niet
getreurd en maak je die zelf...
 
Rest goeie mayonaise zat nog in de pot. Daar kwam een flinke scheut volle yoghurt bij en een theelepeltje mosterd.

Deksel erop en shaken maar... Even met een eetlepel nog langs de bodem en de zijkanten van de pot. 

Deksel erop en weer shaken... Proef maar... en voeg toe wat
je nog denkt toe te moeten voegen. 

Heerlijk he...? Zo zou je hem altijd kunnen maken als je wil... Op het boodschappenlijstje komt mayonaise en yoghurt.
 
Zie je hoe mooi die perenbilletjes op de salade liggen? en dat paars van de bieslookblommen. 

De rood geaderde bloedzuring bij de rosé slablaadjes en de rode tomaat... plus een sneetje boerenbruinbrood. Daar hoort
een glaasje Hugo bij en kunnen we aan tafel Floor en ikke...
 
Mijn leventje...
De verlammende hitte voorbij ben ik heel blij met de lagere temperatuur. De tuin is zo opgeknapt van de regen en dit mens ook. 

Tot mijn verbazing kreeg ik rond de middag een mail van
ZORGDOMEIN waarin staat dat mijn verwijskaart al klaar ligt bij dokter Boode aan het loket. Wat een service en morgenvroeg maar direct ophalen. 

Komende vrijdag hebben we een afspraak bij de advocaat Ahmed Fatima en ikke... en horen de voortgang van project Ahmeds kinderen. Ondertussen hebben we alweer wat fietsen gescoord. Tweedehandsjes en niets mis mee voor opgroeiende jongens om aan te sleutelen...

 
Verder heb ik geluk met mijn aanvraag traplift en ben drie maanden “opgeschoven” in de rij omdat net mijn uren huishoudelijke hulp werden gecontroleerd toen de aanvraag traplift binnenkwam en ze voor het gemak de een aan de ander hebben gekoppeld. 

Een speciaal team condoleert die uren die allemaal weer gekort worden. Van 210 minuten naar 170 minuten per week. Er is nog een gewenningstijd van drie maanden heb ik begrepen voor de schrik of zo? De nieuwe tijd gaat pas 30 september in en hiervan acte voor mijn hulp die de mijmering ook leest... 


De traplift is trouwens goedgekeurd en ben ik zo blij mee... In ieder geval voor de 5 minuut rommelkamer bijhouden komen we nu wel uit nu ik opgeruimd heb. Veel gedichten gevonden van mijn zoon en af en toe zal ik eentje plaatsen... 

Wat die rommelkamer betreft...eenmaal per kwartaal de lakens van de rommel halen en buiten uitkloppen. Af en toe een raam wassen en stofzuigen om de rommel heen... Een mens denkt veel nodig te hebben en kan met weinig uitkomen.... Eenmaal per half jaar de rommel weer ter hande nemen, met nieuwe ogen bekijken en wat weer weg kan... de trap af rommelen. 

Floor heeft beloofd niet meer op vensterbanken en vloerbedekking te kotsen op die 5 minuut kamers. Voor mijn slaapkamer staat 15 minuut en ligt laminaat dus schep ik de kots zo op...en kan het wel als het moet. Ze voelt het niet aankomen zegt ze... en het gebeurd niet zo vaak. Alleen als ze haarballen kwijt moet dus borstel ik haar driftig in deze verhaartijd elke avond tot ze aangeeft dat het genoeg is en de borstel aanvalt...
 
Annemiek