donderdag 17 juni 2021

Mijmering 47 Nog meer hittegolf tips, huislook telen, pastasalade, tijdmanagement en een wondertje...

 Beste mensen,

De jaren leren ons vele dingen
waarvan de dagen geen weet hadden.
 
Annemiek
 
Mijmering 47 2021.
 
Tip
De hittegolf zon bleekt vlekken uit je witte linnengoed wist je dat? Nog een tip: geëmailleerde en stalen bakken met koud water in de zon gezet worden heet en geven de warmte door aan het water. 


Zet maar een lingeriesetje in het sop en de tijd en de zon wast vanzelf het spul. Speel maar een beetje met je handen in het sop. Spoelen en kliedernat ophangen in de schaduw. Het droogt als een gek. Geen elektriciteit voor wasmachine en centrifuge nodig...En dat sop? Daar zet je weer iets anders mee in de week... Een deurmat offe....
 
Een vloerkleed op je stoepje in de week leggen in ruim water
en sop. Een dag en een nacht wat maakt het uit. De vlekken met puur SUNSODA insmeren en de tijd en de zon doen je werk. Kijk je stoepje nog eens na, waar nog hardnekkig onkruid opkomt nog wat zout op strooien. De zon brand het onkruid weg.
 
Tip 2
Uit de zon blijven binnenshuis brengt tijd om te ontspullen. Ik heb mezelf met tijdmanagement weer eens onder de kont

moeten schoppen en ben gaan ruimen in de rommelkamer met een fikse kan water want we moeten veel drinken...  

Een doos voor oud papier erbij en een doos voor spul om door te geven en een zak voor kleding. Een stoel erbij en op mijn gemakje...De ouwe PC weg, zuinig bewaarde geëmailleerde vergietjes hangen nu te kijk buiten aan het rek.

Bewaarde dozen van apparaten kunnen na de garantietijd
ook weg en werden oud papier doos. Over de dozen met spul die bewaard bleven een groot laken dat af en toe wordt uitgeklopt... Voor de herfst weer doornemen en zal je zien dat nog meer weg kan... Ontspullen doe je in fases...
 
Nog steeds moet ik de twee kratten uitzoeken van mijn zoon. Dat is het zwaarste en stel ik steeds maar uit, er zit teveel verdriet aan. Ook daarin helpt tijdmanagement: 


Elke week een halve krat en morgen maar meteen het eerste deel. En zie... opeens was de tweede krat ook leeg en is alles uitgezocht. Ik vond nog een kasboekje van mijn zoon toen hij tien jaar was. Dat is zo vertederend en komt alle goeds bovendrijven. “Hij die de sla laat groeien lei troostend dat boekje in mijn handen” denk ik wel...
 
Nog meer tijdmanagement voor deze week: In de koelere
avond naar de glasbak fietsen met de fietstassen vol glas. Hoe trots ben je als uitgestelde zaken worden gedaan...Dat glas ligt ook al een eeuwigheid en kan in delen weg. 

Niet zeuren Annemiek. Na dat glas heb ik wel weer een ijsje verdiend bij de “eistied”... in het weekend of zo. Zonder het toepassen van tijdmanagement zou ik niet meer kunnen leven...
 
Tip 3
Wat ik ook nog uitvond... Met het handvat van de deksel van de wasketel horizontaal vasthoudend en tegen mijn lijf gedrukt kan ik moeiteloos vele potjes plantjes vervoeren. Een keer lopen en de klus is geklaard. De tomatenplantjes doen het trouwens prima in het slakkengebied. Geen blaadje wordt gegeten... “We lusse ut nie.”
 
Tip 4
Huislook is verschrikkelijk duur en zo leuk om zelf te telen. Het tafeltje als herinnering aan een dierbaar mens staat er vol mee... 

In de zomer trek ik voorzichtig her en der plantjes uit. Potgrond in een laag bakje en gaatjes in de grond drukken met je vinger. 

Daar gaat het lange hoofdworteltje in van het plantje. Een
paar dagen goed water geven en voilà...
 
Wat je ermee moet? Knutsels maken voor in de tuin en in kleine potjes altijd leuk als decoratie. 

Een bank ermee bedekken of een rekje aan de muur. Ze groeien zelfs verticaal tegen gebouwen muren...en op daken.
 
Tip 5
De bleekselderij in de vaas heeft wortels en werd in de grond gezet in de border naast de keukendeur. Even goed water geven en gaat de plant weer groeien... 

na ergens geoogst te zijn en op avontuur te zijn geweest via veiling en supermarkt. Door mij gekocht en in een vaas gezet om weken goed te blijven en werd af en toe een stengel gebruikt. 


Nu keert hij terug naar de aarde en zal geen stengels meer krijgen, alleen blad geven en dat is ook de bedoeling... Vers selderijblad.
 
Tip 6
In mijn kindertijd kregen we ook wel eens aardbeien als ze goedkoop waren, direct van de teler of zo en werden op brood gegeten evenals de bananen van de bananenbokser

op de markt in Geleen. Gisteren viel me dat opeens in en heb ik als lunch twee boterhammen met aardbeien belegd. 

Een lunch met fruit of groenten en je hebt alweer voor een deel aan je dagelijkse vitamientjes voldaan. Lekker fris tijdens de warmte...
 
Tip 7
Nog iets voor een aangekleed lunchje? Koop een grote bak
champignons, borstel de helft af, spoel kort af en snij ze in stukjes. 

Bak in zonnebloemolie in de wok of koekenpan met snuf zout en kerrie. Tegen einde baktijd schuif je de champignons aan de kant en rooster twee sneetjes brood in de hete wok aan weerskanten. 

Brood op je bord en champignons erop. Je leest het goed...ik
heb ook geen broodrooster en mis het kreng niet.
 
Tip 8
Wat je met de rest champignons kan doen? Op dezelfde manier bakken en als top op een kom met gemengde sla.

Het geeft net dat extra waardoor je de kom sla als hoofdmaaltijd kan zien. Zeker met een kommetje yoghurt met aardbeien na... 

De sla is van een/derde ijsbergsla krop. Wat bonte sla uit de tuin erbij en stukjes paprika. Olijfolie en frambozenazijn (of andere azijn) erbij. (door de frambozenazijn verkleurt de sla) Peper/zout en iets zoet. 

Grote schijven paprika bovenop en uienringen van rode
uien... Een bruine boterham kan ook nog. Heerlijk tijdens de hitte...
 
Sla als hoofdmaaltijd met gebakken aardappeltjes of linzenburgers die je zo hebt gemaakt...
 
Tip 9
Pasta salade:
 
Zet in een pannetje vier eieren in water en breng aan de kook. Op kookpunt de nodige pasta erbij en weer aan de kook brengen. 

Acht minuut later de eieren eruit en laten schrikken. De pasta moest negen minuut dus blijft nog even in de pan met het gas uit.
 

Wat stengeltjes bleekselderij wassen van draden ontdoen en in smalle reepjes snijden. 

Scheut yoghurtdressing erbij en de inmiddels gare en afgekoelde pasta die met de schaar in stukjes werd geknipt in de kom. 

Ik vond de pasta te grof en doe dit ook regelmatig met
spaghetti die soms als vermicelli wordt gebruikt bij minestronesoep.
 
Terug naar de salade... Tijm en bieslook uit de tuin erbij en peper. Drie afgekoelde eieren met de eiersnijder in reepjes snijden en bij de salade. 

Er was nog een halve paprika (in stukjes geknipt) en wat erwtjes uit de vriezer even gekookt en afgekoeld erbij. De erwtjes kropen in de pastahulsjes van de penne rigate...zo
leuk. 

Doen met wat er is en wat je hebt... In ieder geval voor twee dagen pastasalade... 

Morgen komt daar misschien wat tonijn doorheen en vandaag met schijfjes tomaat en bieslookblommen.
 
Tip 10
Al de derde keer dat ik de zeep laat vallen in de douche met mijn wapperende handen. Voor mij ook nog moeilijk op te rapen en valt hij meestal in stukken. 

Doucheschuim wil ik niet en komt het oude ideetje

bovendrijven van een blok zeep in een schoon pantykousje aan de kraan geknoopt. 

Deze keer aan het zeepbakje van de douche en kunnen ook de kleine restjes zeep erbij.
 
Als ik me aan het wasbakje wil wassen glijdt de zeep steeds in het water. Een zeepbakje werkt niet en wil ik niet dus kwam nog een stukje panty met een zeepje erin dichtbij de wasbak
aan een handvat van de douche. 

Het zeepje zou ook aan de kraan gebonden kunnen worden.  Voor kinderen een perfecte oplossing en voor mensen als ik met wapperende handjes... Kleurloze panty staat wellicht frisser? Ik had alleen zwart...
 
Mijn leventje...
Een paar weken geleden kwam ik bij de dokter vandaan en moest even wachten bij de drukke Heerenweg. Een mevrouw kwam aangefietst... stopte en stapte af. “Ik ken u... maar u kent mij niet” vertelde ze. 

Mevrouw is een mijmering fan en ze wilde me iets geven... Vijftig euro gaf mevrouw voor als iemand in nood geholpen moest worden. Ik ben door de gift dagen blij en dankbaar

geweest. Als zoiets gebeurd wissel ik het geld in tientjes, om meerdere mensen te kunnen helpen.
 
Toch gaat morgen 40 euro tegelijk naar een meneer die woensdag geopereerd werd en voor de operatie een corona test moest doen die hij zelf moest betalen. Daarmee is zijn leefgeld voor komende week op en heeft meneer geen voedsel en geen geld. 

De bewindvoerder geeft aan dat er geen ruimte is. Na de operatie mag hij de tweede dag weer naar huis. Meneer is aan lager wal geraakt door omstandigheden. Hij woont momenteel in een zit/slaapkamer en we hebben afgelopen week nog een tweedeurs kleerkast naar meneer gebracht en speelgoed voor zijn zoontje. Natuurlijk brengen we ook een ruim voedselpakket van houdbaar voedsel. Potten blikken en closetpapier. Was en afwasmiddel en pasta plus rijst...en die vier tientjes. En dat tientje mevrouw S... bewaar ik voor de volgende crisis...Nogmaals heeeeel hartelijk bedankt namens mij en meneer denk ik wel... Hij moet de moed niet verliezen...en de helpende hand van de medemens voelen...we blijven hem volgen...
 
Annemiek.