maandag 7 juni 2021

Mijmering 44 Keukentafelgesprek, wat is arm, de gezonde vette hap en het "krekette" pannetje in promotie...

Beste mensen,

Een tevreden mens is nooit hebzuchtig.
Hebzucht laat niet toe met WAT ook tevreden te zijn...
 
Annemiek
 
Mijmering 44 2021.
 
Tip.
Zoals je al hebt gemerkt coördineer ik mijn privé leven net zo goed als mijn werk bij het consuminderhuis Molenberg. 


Bij concentratiestoring zeer aan te raden. Dat betekend o.a. dat ik eenmaal per week terugkoppel hoe de afgelopen week is gegaan. Met name de voorgenomen klussen van tijdmanagement.
 
De wisseling huisarts is goed verlopen en is het afwachten wanneer mijn dossier wordt doorgestuurd. Dan pas kan ik een verwijskaart aanvragen voor het audiologisch centrum.

Nog maar een week wachten en trek ik aan de bel. De gehoortest resulteerde trouwens in die verwijzing naar het audiologisch centrum.
 
Het keukentafelgesprek heeft vandaag plaatsgevonden aan de woonkamertafel en de vraag was een traplift. 

De trap is opgemeten en er zijn technisch geen bezwaren (in mijn straatje werden al twee trapliften gebouwd dus weten ze het nu wel.)

Nu maar duimendraaien dat de lift wordt goedgekeurd. Dat kan wel een jaar duren en dat overbrug ik wel door om mijn linker bovenbeen een sjaal te binden met een dikke knoop en met mijn hand de knoop omvattend het been de trap op tillen. 

Het is alsof je een baal potgrond de trap op sleept of zoiets...en te doen.


 
Als ik een traplift krijg hoef ik de wasmand niet meer met een touw van de balustrade te laten zakken en zet het ding in de lift evenals mijn ontbijtjes op bed. Wat een luxe...

We zijn in Nederland heel erg verwend met de voorzieningen al denken de meeste mensen daar anders over. 

Vaak genoeg denk ik aan de armoede in andere landen waar een gezin met kinderen het als een Gods geschenk zou ervaren een kraan te hebben waar gezuiverd drinkwater uitkomt.

 

Een zegen is een dak boven je hoofd en een sta-op-stoel en een hulp die de hele reutemeteut schoonhoud. Ik bedoel maar... wat is arm. Hoe rijk ben ik met mijn hofje en Floor met mij. 

Het onkruid zevenblad dat nu bloeit zorgt voor een huis vol gratis blommen inclusief de tuintafel.
 

Tijdens het bovengenoemd gesprek werden de uren huishoudelijk hulp per week opnieuw bekeken en viel me op dat voor kamers waar je niet slaapt 5 minuut per week onderhoud staat. Tijd om nu eindelijk die rommelkamer eens aan te pakken en leeg te ruimen. 

De logeerkamer is van Floor en staat alleen een bed en een stoel. Dat red je wel in 5 minuut...nou ja... als Floor meehelpt.
 
Strijken doe ik niet dus valt af. Vouwen 5 minuut en kan

kloppen want ondergoed flikker ik zo in de la inclusief de theedoeken. De handdoeken en dekbedovertrekken worden grof gevouwen en de bloesjes en topjes nat opgehangen. 

Die gaan zo op de hanger in de kast. Voor organiseren komt geen tijd meer want de hulp wordt geacht nu wel te weten waar alles staat. 

Voortaan veertig minuten per week minder voor de schoonmaak en dat
is geen probleem want mijn hulp rent door het huis. Ik ga op tijd aan de kant en heb weer enkele ideetjes uitgewerkt om mijn huis hulpvriendelijk te maken. 

We nemen niet meer vochtig stof af maar met een want die daar speciaal voor is bedoeld. Die houdt het stof vast en moet je buiten uitkloppen. De hulp heeft twee doeken nat en droog waarmee ze de ramen wast en ik heb alle kleedjes van tafels en kasten gehaald. Kleedjes uitkloppen hoeft niet meer en kan ze om de potten en vazen heen wapperen met die want.

 
Punt twee tijdmanagement van afgelopen week... De tandtechniek meneer... was ik ook nog vandaag en ik deelde mede nog een keer een nieuw gebitsprothese te willen. Deze keer een passend...omdat ik niet meer met de schaar mijn boterhammen wil voorknippen. Meneer keek me eens vreemd aan...

Het slikken minder goed gaat en geplet voedsel minder klein is dan gekauwd voedsel.... merkte ik nog op. Meneer was het ermee eens en merkte op dat de kiezen van dat pletten waren weggesleten.

 
“Tja...” zei hij en koos ervoor verder te zwijgen en omdat ik Floortje had beloofd rustig te blijven en hem niet het gebit naar de kop te gooien heb ik me waardig gedragen... 

Meneer heeft beslist in mijn ogen de woorden gelezen die
ongezegd bleven...  Er werden klonters klei in mijn mond gestopt zonder dat ik meneer een vinger afbeet en een kaakafdruk gemaakt en foto’s van het aldaar aanwezige fietsenrek... 

Na afloop heb ik aan meneer gevraagd hoe de voortgang zou verlopen... en heb hem nog eens diep in de ogen gekeken met een waarschuwende blik en zeker niet omdat hij op zijn leeftijd zo’n goed figuur had behouden... Daar heb ik schijt... eh lak aan... 


Geef mij maar uitgezakte lijven en een doorleeft gezicht... nou jaaaaa met mate natuurlijk en niet allebei tegelijk...
 
Tijdmanagement? Afspraak maken bij de pedicure... om te voorkomen dat ik hoeven krijg...en naar de smid moet...
 
Tip 2
Heerlijk in de tuin werken en ben ik te stoffig om nog naar de
winkel te gaan. Doen met wat er is ben ik begonnen met een groente wok gerechtje... Wat er allemaal inging?
 
Gesnipperde dikke ui fruiten in zonnebloemolie
1 dikke paprika in kleine stukjes erbij
Drie tomaten in stukken gesneden
1 mei knolletje geschild en in blokjes gesneden
handvol blokjes knolselderij uit de vriezer
zakje witte bonen uit de vriezer
zakje rijst uit de vriezer
peper/zout oregano tijm salie en knoflookstengels.
 
Alles op hoog gas en later op laag gas smoren met de deksel op de wok tot beetgaar. Een scheutje sweet chili erbij en alweer een nieuw recept dat de naam draagt: “Wat op 5 juni in mijn handen viel.”
 
Warm als lunch en koud in de avond...
 
Tip 3
Op zondag had ik opeens zin in een gefrituurde hap oftewel een snack en dat is voor mij vier halve schijven knolselderij uit de vriezer halen. 

Afspoelen en door de paneermeel losgeklopt ei en weer door de paneermeel. In de wok met hete zonnebloemolie op hoog

gas bruinen en direct op laag gas sudderen. Omdraaien als ze bruin zijn en 8 minuut op laag gas laten sudderen. 

Ze zijn dan bruin ontdooit en warm van binnen.... MMMMMmmm. 

Er zit geen vlees in van renpaarden en evenmin meel of weet ik veel niet meer te achterhalen zooi. 


 Gewoon proberen die knollen. Ze kosten bijna niets op de markt. In schijven snijden, de schil eraf en in water aan de kook brengen... na 5 minuut eruit en afkoelen. 

Dat noemen ze blancheren... In de vriezer. Tot snack verbouwen duurde tien minuut... ik bedoel maar... 

De pizza bezorger doet er langer over en de rekening is
hoger... Wat een rijkdom te weten dat die snacks in de vriezer zitten......
 
Tip 4
De hoorn van overvloed kantelt steeds naar opzij als de stormen over het hofje razen. 

Daar heb ik iets op gevonden. Twee stevige stokjes snoeiafval kruislinks aan elkaar verbonden met een stukje
spandraad. 

Het begin had ik uit laten steken en het einde ging om ondereind hoorn net voor de slinger, enkele keren gedraaid, en werd begin en eind draad aan elkaar verstrengeld met de nijptang. 

Het kruis aan de achterkant houdt de hoorn plat tegen de muur en kan de hoorn niet meer kantelen. 

Ik heb de krul ook eens goed vastgezet
met een dun draadje.
 
Tip 5
Het “krekette pannetje vol frituurvet wat ooit eens in CMP Landgraaf binnenkwam heb ik meegenomen toen ik daar vertrok.

 Pure nostalgie en heb ik het oude vet eruit gehaald en eindelijk het pannetje gepromoveerd. 

Er kwam een plastic pot in met plantjes en met een ijzerdraadje werd het verweerde dekseltje aan een oor gehangen... 

Het pannetje is mooi van lelijkheid en me zeeeeeer dierbaar omdat ik weet van welke mevrouw het komt. 

Ze weet dat ik het mee zou nemen en was het helemaal mee eens...
 

Tip 6
De hedera van buur Janssen hangt teveel over en hebben we de afspraak dat ik knip wat in de weg hangt...

Annemiek en snoeiafval en werd a la minute de oude kerstkrans bekleed met grove takken hedera waar de mooie puntjes vanaf waren geknipt. 

Als tweede laag kwamen die mooie puntjes en werd de krans
naast het houten windscherm gehangen tegen de muur. Wat een schoonheid...
 
Mijn leventje...
Floor heeft al drie klimcourgetten gemold door met haar derriere erop te gaan zitten. 

Er zijn nog genoeg over. Ik heb twee lijntjes bonen bij gezaaid omdat de slakken een lijntje opvraten. 


Aan die lege stokjes boon komt gewoon weer nieuw blad en zie de zichzelf herstellende natuur. 

Slakken houden niet van tomatenplanten dus de komkommerplantjes die naast de tomatenplanten staan worden gespaard terwijl degenen die bij de courget staan
worden weggevreten. 

Zo gauw plantjes een bepaalde hoogte hebben overleven ze het wel... Ik weet inmiddels dat in de zijgeveltuin het stikt van de slakken en ga ik daar de tomatenplantjes zetten die nog in de grond moeten... Aan aardappelplanten gaan slakken ook niet en van de frambozen blijven ze meestal ook af.... Het is maar dat je het weet... Enne Ahmed en de kinderen? Daarover volgende keer weer...
 
Annemiek